Fondul Proprietatea acuză CNAB că a neglijat licitația pentru concesionarea spațiilor comerciale de la Aeroportul Otopeni
Fondul Proprietatea acuză Compania Națională Aeroporturi București (CNAB), deținută de Ministerul Transporturilor, că a neglijat să organizeze licitația pentru concesionarea spațiilor comerciale din Aeroportul Internațional Henri Coadă (AIHCB), în ciuda angajamentului asumat față de Consiliul Concurenței de a finaliza licitația și de a desemna câștigătorii până la data de 31 iulie 2022.
Fondul Proprietatea spune că spațiile comerciale din Aeroportul București reprezintă o sursă importantă de venit pentru CNAB. Întârzierea organizării licitației are un impact negativ asupra companiei, întrucât o privează de venituri potențial mai mari. Mai mult, pasagerii din aeroport nu se pot bucura o mai bună utilizare a acestor spații, printr-o diversitate sporită și servicii îmbunătățite de retail și alimentație publică.
“Fondul Proprietatea este profund dezamăgit de lipsa de implementare a guvernanței corporative și de managementul defectuos din cadrul CNAB, evidențiate de maniera în care compania a tratat această licitație. Suntem îngrijorați de lipsa de interes manifestată de CNAB față de valorificarea transparentă și competitivă a spațiilor comerciale, aceasta fiind o problemă foarte importantă pentru toate părțile interesate, inclusiv pentru pasagerii și acționarii companiei. Solicităm CNAB să facă toate demersurile necesare pentru finalizarea licitației în mod transparent”, a declarat Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton București și Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea
Pentru a atenua impactul negativ asupra companiei, Fondul Proprietatea solicită CNAB următoarele:
- respectarea angajamentului asumat față de Consiliul Concurenței și luarea de măsuri urgente pentru finalizarea licitației cât mai curând.
- luarea în considerare a unui model diferit de administrare a spațiilor comerciale din AIHCB, cum ar fi implementarea un sistem de redevențe bazat pe procent din venituri, similar celui utilizat de alte aeroporturi internaționale.
- efectuarea unei restructurări a CNAB cu scopul de a stabili un mecanism clar de luare a deciziilor, crearea unui cadru funcțional de identificare și sancționare a conflictelor de interese, precum și de tragere la răspundere a angajaților în cazul neîndeplinirii sarcinilor.
- reorganizarea procesului de recrutare de personal pentru a prioritiza selecția de angajați profesioniști și competenți și pentru a evita perpetuarea conflictelor de interese existente.
CONTEXT
- 27 octombrie 2010 – CNAB a încheiat două contracte de asociere în participațiune cu două companii: unul pentru activitatea de alimentație publică (food&beverages), și celălalt pentru activitatea de retail (în principal în regim duty free). Aceste contracte au expirat pe data de 31 decembrie 2022.
- octombrie 2016 – Consiliul Concurenței a declanșat o investigație având ca obiect o posibilă înțelegere anticoncurențială între CNAB și cele două companii care administrau spațiile comerciale.
- 2019 – În condițiile atingerii vârfului de trafic pe AIHCB, CNAB a încasat venituri echivalând cu aproximativ 22% din vânzările realizate în spațiile destinate activității de alimentație publică, și doar circa 7% din vânzările realizate în spațiile destinate activității de retail. Conform unui studiu de piață pus la dispoziție de către CNAB, procentul mediu din vânzări încasat de către aeroporturile europene comparabile ca dimensiune cu AIHCB în perioada 2018-2019 a fost de 22,6% pentru activitățile de alimentație publică, și de 28,6% pentru vânzările în regim duty free.
- octombrie 2021 – Prin decizia Consiliului Concurenței nr 69/06.10.2021, CNAB și-a asumat următoarele angajamente:
– Identificarea și aprobarea modelului optim de valorificare a spațiilor comerciale – termen 30.11.2021;
– Achiziția de servicii de asistență pentru derularea licitației – termen 28.02.2022;
– Elaborarea caietelor de sarcini și a proiectelor de contract pentru licitație – termen 30.04.2022;
– Derularea licitației și desemnarea câștigătorilor – termen 31.07.2022.
- 20 decembrie 2021 – Consiliului de Administrație al CNAB aprobă inițierea demersurilor în vederea valorificării prin licitație a spațiilor comerciale cu destinația alimentație publică și retail
- 27 octombrie 2022 – Consiliul de Administrație al CNAB decide convocarea Adunării Generale a Acționarilor CNAB cu propunerea de a prelungi cele două contracte cu 6 luni.
- 5 decembrie 2022 – Printr-o hotărâre a Adunării Generale a Acționarilor CNAB cele două contracte sunt prelungite pentru 6 luni, până la data de 30 iunie 2023.