Forța naturii, dezlănțuită la Sala Radio din București
Beethoven își „dispută” cu Bach și Mozart poziția de cel mai mare compozitor al lumii. Ceea ce este, în final, o „problemă de gust”. După ce, în 2020, întregul mapamond a aniversat Anul Internațional Beethoven, iată că anul acesta Orchestra Națională Radio revine cu un eveniment dedicat integral marelui muzician.
„Titanul din Bonn”, „O forță a naturii dezlănțuite”, „Un Prometeu al muzicii”, „Un colos dincolo de înțelegerea majorității muritorilor” – sunt doar câteva dintre „titulaturile” care l-au definit, de-a lungul timpului, pe marele compozitor Beethoven. Vineri, 11 februarie 2022 (de la 19.00), la Sala Radio, se va desfășura „Seara Beethoven” sub bagheta dirijorului german Christoph König, care a urmat studii de perfecționare sub tutela unor celebri muzicieni, ca Sergiu Celibidache și Sir Colin Davis. Începând din stagiunea 2023 – 2024, Christoph König va prelua conducerea orchestrei simfonice a radioteleviziunii spaniole.
Dintre sutele de lucrări compuse în peste 40 de ani de creație, programul evenimentului de la Sala Radio reunește două „piese de rezistență” din opera beethoveniană: Concertul nr. 5 pentru pian şi orchestră – Imperialul și Simfonia nr. 3 – Eroica. Compus în 1809, la Viena, celebrul concert de pian a reprezentat o revoluție în lumea muzicii: era prima oară când un compozitor crea un astfel de dialog sonor între pian – ca instrument, solist și orchestră, model pe care ulterior l-au preluat alți mari compozitori ce au urmat, precum Liszt, Brahms, Ceaikovski, Rahmaninov ș.a.
O piatră de hotar
În concertul de la Sala Radio îl veți aplauda în ipostază solistică pe pianistul Răzvan Dragnea. Cât privește Eroica, creată în 1804 , reprezintă o piatră de hotar ce marchează creația muzicală de până atunci, ridicând genul simfonic la o altă dimensiune, inclusiv prin faptul că era mult mai lungă decât orice simfonie compusă anterior. Demn de remarcat este, dacă nu știați, faptul că Implica numeroase dificultăți tehnice pentru o orchestră.
Inițial, compozitorul dedicase lucrarea sa lui Napoleon, pe care îl considera o întruchipare a idealurilor de democratice ale Revoluției Franceze. Ulterior, când Napoleon s-a autoproclamat împărat, Beethoven s-a simțit profund dezamăgit, și-a retras dedicația, considerând că Napoleon și-a urmat în final ambițiile proprii și a abdicat de la idealurile sale.
Nu rămâne decât să vă delectați, dacă doriți, cu aceste „piese grele” beethoveniene.