Fostul Aeroport Militar de la Ianca trece de la „MIG”-uri și „liniuțe” la zboruri de agrement
Cea mai importantă bază militară de aviație din anii 80, Aeroportul Militar de la Ianca, în care se aflau 90 de avioane „MIG” 15, va deveni un aeroclub în care vor fi organizate cursuri zbor cu avioane ușoare, parașutism și parapantism.
Aeroclubul României a lansat licitația pentru atribuirea contractului „Proiectare și execuție lucrări pentru realizarea obiectivului de investiții <<Reabilitare hangare și anexe și modernizare pistă Aerodrom Ianca, județul Brăila>>”, valoarea estimată a lucrărilor fiind de 12.510.500 lei. Termenul de depunere a ofertelor este 30 septembrie.
Aeroportul Militar de la Ianca a fost, o lungă perioadă de timp, un important punct strategic al României în zona „Poarta Focșanilor”, considerată de strategii militari ca fiind cea mai vulnerabilă zonă de pe teritoriul României, din punct de vedere militar. După ce activitatea a fost sistată, în contextul reorganizării Forțelor Aeriene Române, aeroportul a fost preluat de Consiliul Județean (CJ) Brăila, pentru a fi transformat în aeroport civil, dar în acea perioadă a găzduit doar câteva „liniuțe”, curse de viteză organizate pe pista aeroportului.
Aeroportul Ianca a fost cea mai modernă bază aeriană a României, găzduind cele 90 de „MIG”-uri din Divizia 3 „Aviaţie Vânătoare”
Începuturile aviaţiei militare la Ianca datează din perioada Primului Război Mondial. În 1916, zburau de aici, de pe o pistă de pământ amenajată în grabă, primele avioane de observaţie şi recunoaştere de tipul „Farmann”. În perioada 1941-1945, la Ianca a fost dislocată o escadrilă de avioane care efectua misiuni de sprijinire a forţelor terestre pentru eliberarea Basarabiei.
În 1951, URSS a cerut Guvernului României desființarea Aeroportului de la Galați, care era în apropierea graniței de la Prut, și tot URSS a construit Aeroportul Militar de la Ianca.
Printr-un Ordin „strict secret” din 28 martie 1951 a luat fiinţă Divizia 3 „Aviaţie Vânătoare”, ce avea în componenţă Regimentele 11, 12, şi 14, care au fost dislocate pe Aerodromul din Ianca.
În paralel cu aducerea de tehnică militară sovietică, s-a trecut la amenajarea aerodromului, construirea unei piste betonate, a punctelor de comandă şi observaţie, a hangarelor pentru avioane, cât şi a utilităţilor de cazarmare. În acea perioadă, Aeroportul de la Ianca era cel mai modern aeroport militar din țară.
Divizia 3 „Aviație Vânătoare” a fost înzestrată cu primele 6 avioane cu reacție „YAK-23” şi un avion cu reacție de şcoală tip „YAK-17”. Aparatele au fost montate şi încercate în aer de tehnicieni şi piloţi sovietici, ulterior trecându-se şi la pregătirea piloţilor români.
Prin anii 70, la Aeroportul de la Ianca au fost aduse avioane „MIG”-15. În perioadele de glorie, la baza aeriană de la Ianca erau 90 de „MIG”-uri, iar în amintirea acelor vremuri, în centru orașului Ianca este păstrat un „MIG”-15.
Din 2007, pista Aeroportului Ianca a mai găzduit doar „liniuțe”
Activitatea de la Aeroportul Militar din Ianca a fost sistată în contextul reorganizării Forțelor Aeriene Române. În 2007, președintele de atunci al CJ Brăila, fostul „baron de Brăila” Gheorghe Bunea Stancu a făcut demersuri pentru a prelua fostul aeroport militar, pe care voia să îl transforme în aeroport civil sau cel puțin într-un aeroport cargo.
Prin Hotărârea Guvernului nr. 1269/2007, „privind schimbarea titularului dreptului de proprietate și de administrare asupra unor părți dintr-un imobil aflat în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Apărării, imobilul 906 (parțial), situat în Orașul Ianca, Județul Brăila”, respectiv „pista de aviație, bretele, căi de rulare”, proprietatea publică a statului, a trecut din administrarea Ministerului Apărării în cea a CJ Brăila.
Bunea Stancu a dispărut din administrația brăileană în 2014, când a fost arestat în primul dintre cele trei dosare de corupție în care era anchetat de DNA, și după aceea proiectul aeroportului civil și cargo de la Ianca a intrat în declin.
În cei 15 ani în care fostul Aeroportul Militar de la Ianca a fost administrat de CJ Brăila nu s-a întâmplat mai nimic, cu excepția unor curse de viteză, pentru că pista de pe care decolau „MIG”-urile era excelentă pentru „liniuțe”.
În 2018, CJ Brăila a aprobat organizarea la Aerodromul de la Ianca a celei de a doua ediții a Campionatului „Drag Racing Events”, care a fost organizată în trei etape, CJ Brăila încasând câte o chirie de 6.000 lei pentru fiecare eveniment.
În 2022, Aerodromul Ianca a fost preluat de Aeroclubul României, care va organiza cursuri de zbor, de parașutism și parapantism
În perioada în care a avut Aerodromul de la Ianca în administrare, CJ Brăila a cheltuit anual peste 300.000 de euro pentru a asigura paza aeroportului cu o suprafață totală de 27 de hectare.
Pentru a opri această risipă de bani, actualul președinte al CJ Brăila, Francisk Chiriac, a făcut toate demersurile necesare pentru a trece aerodromul în patrimoniul public al statului. Pe 3 februarie 2022, Guvernul a aprobat o notă conform căreia premierul Nicolae Ciucă era de acord cu trecerea Aeroportului de la Ianca la Ministerul Transporturilor, pentru a fi transferat în administrarea Aeroclubului României, astfel încât acolo să se desfășoare „activități de examene pilotaj”.
La Aerodromul din Ianca va fi înființat Aeroclubul din Brăila, în care tinerii cu vârsta de cel puțin 16 ani vor putea participa la cursuri gratuite de zbor cu avioane ultraușoare, parașutism și parapantism.
După ce se înscriu la unul din cele trei cursuri, elevii parcurg un curs teoretic, iar după trei luni susțin un examen scris. La cursurile de parașutism se dă și un examen fizic, pentru că este nevoie de o condiție fizică foarte bună.
Tinerii cu cele mai bune rezultate la examene obțin un loc gratuit la cursurile Aeroclubului și vor începe pregătirea cu instructorul pe aerodrom. La 17 ani, cursanții pot obține licența de pilot.