Fotografie cu steagul LGBT+, devenită virală în România. Povestea din spatele imaginii
O poză de pe Instagram a devenit virală în urmă cu două săptămâni. Compania IKEA a ridicat steagul LGBT+ în fața sediului din București și a imortalizat momentul.
Steagul curcubeu reprezentativ pentru comunitatea LGBT+ a fost ridicat de Ikea cu ocazia IDAHOT (Ziua Internațională împotriva Homofobiei, Transfobiei și Bifobiei). Cu acest prilej, IKEA a inițiat campania „Iubirea există și în afara celor patru pereți”.
„Ne consolidăm angajamentul pe care îl avem pentru a crea un mediu de lucru incluziv în care toți colegii noștri LGBT+ se simt bine-veniți, respectați și apreciați pentru cine sunt(…)”, a scris compania pe pagina sa de Instagram.
Strategia din spatele fotografiei
Pe lângă amplificarea incluziunii LGBTQ la locul de muncă și în societate, IKEA vede prin această acțiune și o anumită strategie. Multe rapoarte de specialitate au arătat că acele companii care acceptă egalitatea și diversitatea LGBT+ la locul de muncă au rezultate mai bune în atragerea și păstrarea talentelor.
Într-un mini-interviu realizat pentru Ziarul Puterea, echipa IKEA a răspuns la câteva întrebări cu privire la motivele care au stat la baza acestei fotografii virale.
Este IKEA prima companie din România care promovează drepturile comunității LGBTQ?
„Credem cu tărie că singuri putem ajunge unde ne-am propus, dar împreună putem merge mai departe și putem avea un impact mai mare. Pentru a contribui la această cauză, ne-am alăturat Camerei de Comerț a Diversității și Open for Business. Ambele organizații aduc împreună companiile interesate, cu scopul de a amplifica incluziunea LGBT + la locul de muncă și în societate. Împărtășim aceeași viziune a responsabilității și același angajament față de diversitate și incluziune, fiind totodată îngrijorați de răspândirea politicilor anti-LGBT+ în societatea în care activăm. Împreună cu celelalte companii din România, ne-am unit forțele pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la importanța acestui subiect.”
Cum v-a venit această idee? Care a fost motivul principal?
„Am simțit pur și simplu că este ceea ce trebuie să facem. Diversitatea și incluziunea fac parte din viziunea noastră globală de a crea o viață de zi cu zi mai bună pentru mulți oameni, așa că am încercat să ne implicăm colegii în acțiuni care să îi ajute să își depășească prejudecățile și să fie cât mai deschiși atunci când vine vorba despre diversitate și incluziune. IDAHOT (Ziua internațională împotriva homofobiei, bifobiei și transfobiei) a reprezentat un context potrivit pentru a lansa campania noastră „Iubirea există și în afara celor patru pereți”, cu care ne-am reafirmat poziția fermă pe care o avem în acest caz și susținerea comunității LGBT +. Această campanie a urmat în mod firesc acțiunilor din trecut.”
V-ați gândit că, prin această mișcare, veți acumula un capital de imagine negativ?
„Știm că acesta este un subiect destul de sensibil, dar ne-am asumat un angajament ferm față de viziunea noastră nediscriminatorie. La IKEA, luptăm împotriva oricăror manifestări ale urii și a tuturor formelor de discriminare LGBT+. Ne dorim să contribuim la construirea unei societăți incluzive, indiferent de orientările sexuale și identitățile de gen, în care nimeni să nu simtă nevoia să ascundă cine este cu adevărat sau pe cine iubește. Am ridicat steagul curcubeu în fața magazinelor noastre pentru a le arăta clienților că apreciem unicitatea și contribuția tuturor, indiferent de orientarea lor sexuală sau identitatea de gen”.
V-ați gândit că, odată cu această mișcare, veți suferi repercursiuni? Cei care obișnuiesc să cumpere de la dumneavoastră s-ar putea răzgândi acum, pe motiv că această companie promovează ceva cu care nu sunt de acord. În caz contrar, credeți că vă va aduce beneficii?
„Suntem conștienți că în acest fel am putea îndepărta anumiți clienți. Avem o mare responsabilitate față de societățile în care operăm, iar oamenii se așteaptă să ne asumăm un astfel de rol și să fim promotorii schimbării. Susținerea drepturilor LGBT+ este importantă și pentru strategia noastră de afaceri. În ceea ce privește beneficiile, pe lângă schimbările pozitive pe care le încurajăm și ne străduim să le realizăm, multe rapoarte au arătat că acele companii care acceptă egalitatea și diversitatea LGBT+ la locul de muncă au rezultate mai bune în atragerea și păstrarea talentelor. Echipele diverse și incluzive sunt mai creative și mai inovatoare. Aceasta este o certitudine.”
Aveți angajați care fac parte din această comunitate? Dacă da, câți? Cum s-au integrat și cum au fost primiți de ceilalți colegi?
„Cu siguranță avem angajați care fac parte din comunitatea LGBT +. Pe de altă parte, respectăm confidențialitatea colegilor noștri și totodată legislația în vigoare care ne interzice să colectăm date privind orientarea sexuală a angajaților. Nu facem diferențe între angajații LGBT+ sau alți angajați. Pentru ca fiecare coleg să se simtă binevenit și integrat, construim în mod activ o infrastructură bazată pe incluziune. De exemplu, Codul de Conduită și Standardul nostru Privind Egalitatea asigură faptul că IKEA nu permite discriminarea, hărțuirea și ostilitatea. Oferim oportunități egale în recrutare și dezvoltare tuturor oamenilor, indiferent de orientarea sexuală și identitatea de gen”.
V-ați gândit vreo secundă că vă asumați un risc? V-ați gândit la avantajele sau dezavantajele financiare?
„Există întotdeauna un risc inerent atunci când îți propui un astfel de obiectiv, însă ne-am asumat consecințele deciziei noastre. Companiile care acceptă și încurajează puncte de vedere diverse sunt mult mai căutate de o serie de potențiali angajați și, prin urmare, există mai multe șanse pentru ca acestea să aibă acces la talente variate. În plus, o companie care angajează o forță de muncă diversă este mai creativă, inovatoare și mai bine pregătită pentru succes.”
Care este părerea voastră despre comunitatea LGBTQ și de ce ar trebui românii să fie mai „deschiși” în privința celor cu o orientare sexuală diferită?
„Din păcate, comunitatea LGBT+ continuă să fie una dintre cele mai marginalizate la nivel mondial. Efectul societăților deschise și egale este adesea subestimat. Din ultimele studii realizate, aflăm că societățile incluzive și diverse sunt cele care prosperă în cele mai multe dintre cazuri. Știm, de asemenea, că discriminarea LGBT+ în România vine cu un cost de aproximativ 12 miliarde de lei, ceea ce reprezintă echivalentul a 5,6% din PIB-ul național. Prin urmare, costul pentru incluziunea socială ar trebui privit ca o investiție pe termen lung pentru o dezvoltare sustenabilă și pentru o societate mai prosperă”, a declarat echipa, pentru Ziarul Puterea.
Ikea este denumită după inițialele fondatorului Ingvar Kamprad, Elmtaryd, ferma unde acesta a crescut, și Agunnaryd, localitatea învecinată. Compania este unul dintre cele mai cunoscute branduri de amenajare a locuinței din lume. După cum spunea Ingvar Kamprad, „Mai sunt încă foarte multe de făcut. Un viitor glorios!”.