Furnizorii tradiționali de energie electrică pierd teren. Ce contează cel mai mult pentru români
Liberalizarea prețului energiei electrice pentru clienții casnici a dus la o reducere a cotei de piață a furnizorilor tradiționali, trend care se va accelera în următorii ani, potrivit unei analize a companiei globale de consultanță Kearney. Prețul este motivul principal care îi determină pe clienți să schimbe furnizorul.
Consumul de energie electrică în Romania a fost relativ constant, în ultimii ani, în jurul valorii de 50 TWh, iar pentru următorii ani nu se întrevede un avans mai mare de 1% pe an. 80% din totalul de energie electrică consumată în România este vândută pe piața liberă, în contextul liberalizării prețurilor pentru consumatorii casnici, la începutul anului.
La jumătatea anului 2021, cei patru furnizori tradiționali, Electrica, Enel, E.ON și Cez au înregistrat cumulat o cotă de piață de 52%, cu 8% mai puțin față de anul 2011, când piața era încă reglementată atât pentru clienții casnici, cât și pentru cei industriali, și cu 3% mai puțin, comparativ cu sfârșitul lui 2020, înainte de finalizarea calendarului de liberalizare al prețului la energia electrică pentru consumatorii casnici.
Trendul se va intensifica pe termen scurt și mediu pe măsură ce pe piață se evidențiază noi jucători, iar clienții casnici din România devin mai deschiși la posibilitatea schimbării furnizorului. În plus, experiența altor piețe europene ne arată că accelerarea schimbării de furnizor se întâmplă la câțiva ani de la momentul liberalizării pieței.
Kearney a realizat cu sprijinul Mercury Research un sondaj cu participarea a peste 600 de consumatori casnici de energie electrică din România în vederea evaluării gradului de informare și a preferințelor de consum la nivel de gospodărie in contextul liberalizării prețului energiei electrice.
97% dintre respondenți știu despre posibilitatea de a-și schimba și alege furnizorul de electricitate. 7% dintre aceștia au trecut la un alt furnizor; alți 17% iau în considerare o schimbare în următoarele 6-12 luni, iar circa 15% nu sunt deciși să facă o schimbare. .
Motivația clienților
Aproximativ 9 din 10 dintre cei care și-au schimbat furnizorul au fost interesați de prețul mai mic. Doar 1 din 3 a observat, însă, o reducere a costurilor, în timp ce jumătate nu au remarcat nicio schimbare. Prețul este motivul principal și pentru cei care iau în calcul în viitor o decizie în acest sens.
Aproximativ 25% dintre cei care au schimbat sau consideră să schimbe furnizorul au căutat un serviciu de relații cu clienții mai bun.
Pe termen scurt, 30% dintre respondenți ar putea fi convinși să își schimbe furnizorul și prin prisma serviciilor adiționale oferite (intervenții pentru situații de urgenta, instalare de panouri fotovoltaice, centrale termice etc.).
60%-70% dintre respondenți declară că sunt interesați de asistență tehnică, produse de asigurare pentru electrocasnice, precum și proiectare și instalare de panouri fotovoltaice. Clienții cu venituri medii sunt mai interesați de servicii financiare, iar cei cu venituri mai ridicate de panouri fotovoltaice și smart devices. În condițiile consumului anual de energie electrică relativ constant, furnizorii au două opțiuni de creștere: revizuirea ofertei și a procesului comercial pentru serviciile tradiționale de furnizare, care să devină atractive pentru consumatori, precum și continuarea dezvoltării de noi servicii adiacente furnizării de energie