Furtul din muzeul Drents: O rană adâncă pentru identitatea națională a României

Publicat: 26 ian. 2025, 21:19, de Andrei Ceausescu, în ACTUALITATE , ? cititori
Furtul din muzeul Drents: O rană adâncă pentru identitatea națională a României

Presa din Ţările de Jos a surprins reacţiile cutremurătoare ale românilor din Olanda, după furtul unor obiecte de tezaur din muzeul Drents din Assen. Printre piesele furate se află coiful de la Coţofeneşti, un artefact extrem de valoros și simbolic pentru cultura română, care datează din secolul al V-lea î.Hr.

„Este devastator”, a declarat jurnalista româncă Claudia Marcu pentru NL Times, explicând că impactul acestui furt pentru români este echivalent cu sustragerea celebrei lucrări „Rondul de Noapte” a lui Rembrandt pentru olandezi. Coiful de la Coţofeneşti, realizat din aur aproape pur, are o semnificaţie profundă, fiind considerat un simbol al daco-românilor şi al comorilor lor. „Orice copil din România învaţă despre acest coif la şcoală”, a declarat Cornel Colceru, un român stabilit în Olanda de peste patru decenii, evidenţiind importanţa acestui artefact pentru identitatea naţională a românilor.

Coiful, care se presupune că a fost utilizat în ritualuri ceremoniale, face parte dintr-o colecţie rară de obiecte care reflectă cultura străveche a Daciei. Jurnaliştii olandezi subliniază faptul că acest artefact nu este doar o piesă de muzeu, ci un simbol al unei istorii milenare, iar furtul său a lăsat o rană profundă în comunitatea românească.

Muzeul Drents, care găzduia expoziţia „Dacia – Tărâmul Aurului şi Argintului”, adusese în faţa vizitatorilor o colecţie impresionantă de peste 600 de artefacte din vechiul regat dac, printre care se numărau 50 de comori din aur și argint. Vestea furtului a stârnit o reacţie de „mânie şi durere” în România, iar autorităţile române au condamnat ferm acest act de vandalism cultural.

Muzeul Drents, în colaborare cu autorităţile române, a început imediat cercetările, iar o delegaţie a Muzeului Naţional de Istorie din Bucureşti este programată să ajungă la Assen pentru a evalua pagubele aduse pieselor de patrimoniu rămase neafectate de furt. Într-o perioadă în care protejarea patrimoniului cultural devine tot mai importantă, acest incident ridică semne de întrebare despre securitatea artefactelor de importanţă naţională şi despre măsurile de prevenire a unor asemenea evenimente.

Furtul obiectelor de la Muzeul Drents nu este doar o pierdere materială pentru România, ci o pierdere simbolică care rănește profund legătura între națiune și istoria sa.