G7 va lansa un plan mondial de infrastructură pentru a contracara China, la propunerea lui Joe Biden
Grupul celor şapte puteri economice (G7) va elabora un plan masiv de construire de infrastructuri în ţările în dezvoltare, cu obiectivul de a contracara iniţiativa de acelaşi fel a Chinei denumită Belt and Road, sau Noul Drum al Mătăsii, au anunţat sâmbătă diplomaţi şi Casa Albă în timpul summitului G7 aflat în desfăşurare în Marea Britanie.
Proiectul, propus de preşedintele american Joe Biden, este denumit ”Să construim din nou o lume mai bună” (Build Back Better World – B3W) şi este menit să ajute aceste ţări să se redreseze în urma pandemiei, fiind axat pe combaterea schimbărilor climatice, sănătate, sectorul digital şi egalitatea de gen, menţionează Casa Albă într-un comunicat.
Statele din G7 şi aliaţii lor vor folosi această iniţiativă pentru a mobiliza capitalul privat pentru domeniile menţionate şi ea va oferi un parteneriat transparent pentru infrastructură în vederea alocării a circa 40 de trilioane de dolari de care statele în dezvoltare au nevoie până în anul 2035, mai afirmă preşedinţia americană.
”Aceasta nu este doar despre a ne confrunta sau a lua locul Chinei. Dar până acum noi nu am oferit o alternativă pozitivă care să reflecte valorile noastre, standardele noastre sau modul nostru de a face afaceri”, explică demersul un responsabil de rang înalt din administraţia Biden.
Deocamdată nu este însă clar cum va funcţiona exact acest plan şi de ce fonduri va avea el nevoie în final, nici de unde vor veni aceste fonduri, conform Agerpres.
Este clar în schimb că avem o idee menită să concureze economic şi politic iniţiativa chineză Belt and Road (BRI), lansată de preşedintele chinez Xi Jinping în anul 2113 şi care constă într-un plan în valoare de trilioane de dolari pentru proiecte de infrastructură şi alte investiţii realizate de China în special în Asia şi Europa.
Peste 100 de ţări au semnat cu China acorduri în cadrul iniţiativei Belt and Road, pentru proiecte precum construcţia de căi ferate, porturi, autostrăzi şi alte elemente de infrastructură.
Criticii iniţiativei chineze susţin că Beijingul caută prin aceasta să creeze o variantă modernă a vechiului Drum al Mătăsii care să conecteze China de Asia şi Europa ca un vehicul pentru expansiunea comunismului chinezesc. Conform Beijingului, astfel de păreri trădează ”beţia imperială” a multor puteri occidentale.