„Game of Thrones”: pentru ce sumă s-a vândut la licitație Tronul de Fier
Cine și-ar fi imaginat că tronul din „Game of Thrones”, un obiect despre care doar se spune că e forjat cu suflarea unui dragon, dar care în realitate e doar plastic vopsit cu migală, ar putea să se vândă pentru o sumă uluitoare? Ei bine, un colecționar pasionat a făcut exact asta. Da, fanii nebuni de „Game of Thrones” s-au îngrămădit să prindă o bucată din Westeros, și nici măcar prețurile astronomice n-au reușit să le răcească entuziasmul.
O licitație epică, de 21 de milioane de dolari
Între 10 și 12 octombrie, la Dallas, evenimentul organizat de Heritage Auctions a transformat peste 900 de obiecte de recuzită într-o comoară de 21,1 milioane de dolari. De la armuri impunătoare până la bijuterii regale și arme care au făcut ravagii pe micul ecran, licitația a fost un festin pentru fanii universului creat de George R.R. Martin și adus la viață de HBO. N-a lipsit nimic: sabia lui Jon Snow, hainele rafinate ale reginei Cersei și, desigur, Iron Throne – „tronul de fier” mult râvnit, care s-a dus ca pâinea caldă.
Iron Throne, acel simbol al puterii care a ținut personajele ocupate în cele opt sezoane ale seriei, a fost piesa de rezistență. După șase minute tensionate de licitare, tronul a fost adjudecat pentru 1,49 milioane de dolari. Fabricat din plastic turnat și vopsit, replica este o imitație meticulos decorată a celebrei variante de pe ecran. Desigur, versiunea din serial a fost suflată de dragoni și turnată din săbiile topite ale celor învinși. Varianta reală? Dragonul, în acest caz, e marketingul.
Setea de magie gotică nu se potolește
Pe lângă tron, și alte obiecte au stârnit bătălii crâncene între colecționari. Sabia lui Jon Snow, Longclaw, un simbol al vitejiei nordice, s-a vândut pentru 400.000 de dolari, iar pelerina sa de la Night’s Watch a fost adjudecată pentru 337.500 de dolari. Cineva chiar s-a gândit să-și petreacă iernile viitoare acoperit în pielea groasă de pe Cape Wrath.
Și, cum femeile din Westeros n-au dus lipsă de stil, vestimentația reginelor Cersei și Daenerys a fost, evident, la mare căutare. O rochie de catifea roșie purtată de Cersei, în ultima sa scenă din serie, s-a vândut cu 137.500 de dolari, un preț cu 122.500 de dolari peste valoarea de pornire. O altă ținută a Daenerys, un ansamblu de piele gri, a fost adjudecată pentru 112.500 de dolari.
Armurile au fost și ele vedetele spectacolului. Setul negru din piele al lui Jaime Lannister a scos din buzunarele unui fan 275.000 de dolari, iar armura de Kingsguard, completă cu sabia Oathkeeper, a fost adjudecată pentru 212.500 de dolari. Și pentru cei care preferă forța brută, armura uriașului Gregor Clegane, alias The Mountain, a fost vândută pentru aceeași sumă.
„Game of Thrones”: un fenomen cultural fabulos
Jay Roewe, vicepreședinte HBO, a declarat că această licitație dovedește încă o dată impactul masiv al serialului, chiar la cinci ani după controversatul său final. „Game of Thrones” a fost „un moment de zeitgeist” în cultura modernă, a afirmat Roewe. Și cine l-ar putea contrazice, având în vedere cum acest univers continuă să inspire fanii și să le golească portofelele?
(Zeitgeist este un cuvânt de origine germană, care se traduce literal prin „spiritul timpului”. Se referă la atmosfera intelectuală, culturală și morală dominantă a unei anumite epoci sau perioade de timp. Practic, desemnează ideile și credințele care caracterizează o anumită eră și care sunt împărtășite de majoritatea societății în acel moment.)
Însă, dincolo de bani și de obiecte, există acea magie greu de definit care face ca oamenii să dorească să dețină o bucată din lumea în care visăm să fim nobili sau să luptăm cu dragoni. Într-un fel, cu toții vrem să ne imaginăm că, dacă ar fi fost după noi, finalul ar fi fost mult mai puțin dezamăgitor. Între timp, cel care a cumpărat Iron Throne se poate așeza pe el, triumfător. Sau, cine știe, poate îl păstrează în sufragerie doar ca piesă de conversație.