„Game over” pentru legea sporturilor electronice, propusă de Florin Cîțu
Inițiativa fostului președinte al Senatului, Florin Cîțu, de a promova jocurile pe calculator drept „sport”, s-a lovit de un obstacol greu de depășit: Consiliul Legislativ, care a avizat negativ propunerea legislativă.
Pe 1 februarie 2022, Florin Cîțu înregistra la Senat, ca unic inițiator, un proiect de modificarea și completare a Legii educației fizice și sportului. Cîțu dorea ca termenul de „sport” să capete un sens mai larg și să încludă și „activitatea desfășurată în cadrul unui mediu virtual, prin utilizarea unui calculator sau a unui dispozitiv electronic, într-o formă organizată și competitivă, printr-o participare individuală sau în echipă și care să conducă la obținerea de rezultate în competiții de orice nivel”.
Actul normativ propus dezbaterii Parlamentului introducea noțiunea de „sporturi electronice” (E-sports), de „jucător de sporturi electronice” (E-player), cea de „organizație de sporturi electronice” (E-club), cea de competiție de jocuri electronice (E-competition), cea de „arenă de sporturi electronice” (E-sport arena) sau cea de „asociație pentru organizarea sporturilor electronice (E-sport association).
Jucătorul de sporturi electronice este definit, în proiectul lui Cîțu, drept orice persoană cu vârsta de peste 14 ani „care își folosește abilitățile intelectuale într-un mediu virtual, într-o formă organizată și este legitimat în registrul jucătorilor de sporturi electronice din România”. Competiția de sporturi electronice este definită, în același proiect, ca „un eveniment organizat competitiv, public sau privat, în cadrul unui mediu virtual și unde participă jucătorii de sporturi electronice.
Ce i se reproșează legii E-sport
Consiliul Legislativ consideră însă că „soluțiile legislative referitoare la sportul electronic nu se încadrează tematic în cuprinsul Legii educației fizice. Normele preconizate prin prezenta propunere legislativă intră în contradicție cu prevederile din actul normativ de bază, potrivit cărora prin educație fizică și sport se înțelege toate formele de activitate fizică menite, printr-o participare organizată sau independentă, să exprime sau să amelioreze condiția fizică și confortul spiritual. Având în vedere că sportul electronic reprezintă activitatea desfășurată într-un mediu virtual, prin utilizarea unui dispozitiv electronic, acesta nu poate fi încadrat în definiția generală a sportului”.
În plus, i se reproșează lui Cîțu că textul actului normativ propus nu îndeplinește condiții de „claritate și previzibilitate”.
„Soluțiile preconizate nu sunt suficient de clare, putând crea dificultăți în punerea în aplicare a actului normativ. Cu titlu de exemplu, precizăm următoarele: „este legitimat în registrul jucătorilor de sporturi electronice din România” (nu este clar despre ce registru este vorba, având în vedere că nici actul normativ de bază și nici alte acte normative nu fac referire la un astfel de registru), „orice persoană juridică care îndeplinește condițiile de funcționare” (nu se înțelege despre ce condiții de funcționare este vorba, având în vedere că proiectul nu cuprinde astfel de condiții) și altele asemenea”, mai arată reprezentanții Consiliului Legislativ în motivarea avizului negativ, considerând că propunerea legislativă nu poate fi adoptată în forma prezentată.