Campania pe TikTok a candidatului Georgescu, luată la puricat în Franța (DOCUMENT)
Serviciul francez de vigilență și protecție împotriva interferențelor digitale străine VIGINUM a publicat, marți, un studiu legat de modul în care a fost manipulat algoritmul TikTok în campania pentru prezidențialele din România, manipulare făcută în favoarea lui Călin Georgescu.
Unii dintre influencerii pro-Georgescu au fost plătiți de către firme cu legături în Ucraina. Autoritățile de la Paris se tem că metode similare de manipulare riscă să fie folosite și în Franța.
În preambulul studiului, VIGINUM justifică investigarea alegerilor din România. Este nevoie să se analizeze manipularea online și în alte contexte, pentru a preveni ingerința digitală în Franța, notează hotnews.ro.
„Descrierea manipulării observate pe TikTok în România se bazează pe analize efectuate de părți terțe și accesibile din surse deschise. Conform studiului, este vorba de:
• note declasificate comunicate de administrația română;
• rapoarte ale observatorilor și ale structurilor specializate în lupta împotriva dezinformării;
• rapoarte furnizate de TikTok;
• anchete realizate de presa română și franceză;
• informații tehnice suplimentare rezultate din investigațiile VIGINUM asupra entităților care au contactat influenceri pe căi netransparente.”
Georgescu a avut o campanie de „astroturfing”
Existența unei campanii de manipulare a algoritmului TikTok poate fi demonstrată. Astfel, numărul de abonați și vizualizări de pe contul de TikTok al lui Călin Georgescu s-a triplat în intervalul 10-24 noiembrie 2024. De asemenea, hashtagul #calingeorgescu a înregistrat 73,2 milioane de vizualizări în doar șapte zile.
„Creșterea fulminantă a vizibilității candidatului pe platformă pare să fi fost realizată datorită unei campanii sofisticate de astroturfing. Constă în manipularea coordonată a algoritmului de recomandare. Acesta lucrează prin publicarea masivă de videoclipuri și comentarii care conțin anumite hashtag-uri și cuvinte-cheie.
Această campanie s-a bazat, pe de o parte, pe acțiunea coordonată a unor rețele de conturi. Pe de altă parte, campania s-a folosit de popularitatea unor influenceri care au fost plătiți în mod mascat. Utilizarea acestor moduri de operare arată că autorii campaniei cunoșteau foarte bine funcționarea platformei. De asemenea, stăpâneau perfect metodele de eludare a politicilor de moderare”, scriu experții VIGINUM.
Astroturfingul este un mod de operare care constă în a da vizibilitate unui subiect, făcându-l să pară un fenomen de masă. Asta, chiar dacă el provine din coordonarea a doar câteva conturi care postează mult pe același subiect.
Cum a fost păcălit TikTok-ul
Sunt menționate cele 25.000 de conturi TikTok pro-Georgescu, invocate de SRI precum și existența unor canale Discord și grupuri Telegram. Unele au fost pe poziții încă din septembrie 2022 și au coordonat strategia de amplificare artificială a conținutului pe TikTok.
„Discord și Telegram aveau rolul de a distribui către publicul lor instrucțiuni precise cu privire la conținutul care trebuia partajat. De asemenea, instrucțiuni cu privire la modul de manipulare a algoritmului platformei.
Obiectivul era ca manipularea să nu fie detectată de instrumentele de moderare ale acesteia. Aceste canale partajau conținut gata de publicare și îi sfătuiau pe utilizatori să editeze aceste videoclipuri. Utilizatorii aveau la îndemână ajutorul instrumentelor de editare oferite de TikTok sau Instagram. Rezultatul era percepția unui conținut original, neprelucrat, pentru a evita penalizarea de către platformă.
Au fost date instrucțiuni și cu privire la modul de publicare a comentariilor favorabile candidatului Georgescu la postări în România. Se recomanda utilizarea unor hashtaguri sau emoji specifice”, relevă studiul.
Astfel, platforma nu a putut detecta modul în care au apărut și s-au difuzat postările. De asemenea, conținutul nu a putut fi etichetat ca fiind unul neautentic.
În concluzie, acest proces ajută la păcălirea algoritmului. Cum? „Generând în mod artificial o tendință emergentă în jurul unui subiect.” În acest caz, subiectul este candidatul Georgescu și programul său, inclusiv în cadrul comunităților care urmăresc videoclipuri pe alte teme. „Algoritmul oferă mult mai des utilizatorilor conținut video legat de aceste teme, care sunt astfel suprareprezentate”, menționează sursa citată.
VIGINUM precizează că operațiunile de acest tip sunt interzise de TikTok. Totuși, susține că supraexpunerea unui candidat „nu este suficientă” pentru a explica votul în favoarea lui.
„De asemenea, se pune problema identificării comanditarului din spatele acestei operațiuni coordonate. Autoritățile române sugerează doar implicarea unui actor străin”, se mai arată în studiul citat.
Filiera prin care au fost plătiți influencerii duce în Ucraina
O altă modalitate de promovare pe TikTok a candidaturii lui Călin Georgescu a fost recrutarea a peste 100 de influenceri. Aceștia aveau, în total, 8.000.000 de abonați activi.
„Influencerii au fost recrutați prin intermediul platformei românești de marketing de influență FameUp. Aceasta pune în legătură advertiserii pe TikTok și YouTube cu influenceri care le pot transmite mesajele în schimbul unei plăți.
FameUp ar fi fost folosită de două organizații: Progresia și Fundament. Ele au propus influencerilor să publice conținut în schimbul unei plăți, respectând un anumit script și anumite instrucțiuni”, susțin francezii.
Notele serviciilor de informații române, punct de plecare în întocmirea documentului instituției franceze
De asemenea, sunt reluate notele serviciilor de informații române legate de plata netransparentă a influencerilor implicați. Operațiunea este făcută prin intermediul unei firme sud-africane de comunicare, FA Agency.
O anchetă Le Monde a indicat că firma este o societate-paravan administrată de filiala poloneză a Gambling Media Group (GMG). Aceasta este o firmă specializată în servicii de marketing pentru cazinouri online. Ar face parte dintr-o „constelație de firme” care au legătură cu o agenție de publicitate ucraineană, Zlodei.
„Investigațiile efectuate în paralel de VIGINUM au permis stabilirea unor legături tehnice între FA Agency, GMG și Zlodei”, arată instituția franceză.
Zlodei și GMG sunt înregistrate la aceeași adresă fizică, și anume Mechnykova Street, 2, Kiev, Ucraina, 02000. Aici sunt birouri comune cu alte firme. Zlodei este o firmă de marketing digital condusă de Dmitri Makarov, un antreprenor ucrainean în vârstă de 32 de ani. Acesta a sprijinit deja oficial Ucraina în fața agresiunii ruse.
Împreună cu Oleksandr Dovjenko, directorul comercial al Zlodei, Makarov administrează un site de jocuri de noroc online. Sediul Zlodei a fost percheziționat în 2020 la o anchetare de jocuri de noroc online. Cercetările erau în legătură cu spălarea de bani proveniți din activități infracționale.
Certitudinea: recrutarea de influenceri prin e-mail
„În acest stadiu, comanditarul din spatele campaniei pro-Georgescu rămâne necunoscut. Ca și rolul jucat de FA Agency și de firmele afiliate cu Zlodei pe toată durata campaniei candidatului român. Cu excepția recrutării de influenceri prin e-mail”, concluzionează VIGINUM.
Instituția avertizează că, deși utilizarea TikTok în Franța este mai redusă, există riscul replicării dezinformării politice pe același model.
„În timp ce alegerile din Georgia și Republica Moldova de la sfârșitul anului 2024 făcuseră deja obiectul unor acțiuni hibride, alegerile prezidențiale din România par să fi fost ținta unei campanii digitale mai sofisticate, axată pe manipularea algoritmului unei platforme deosebit de populare în România, TikTok, și implicând ecosisteme poziționate din timp, precum și recrutarea de influenceri.
Această manipulare evidențiază, pe de o parte, ușurința cu care, în prezent, se poate impune utilizatorilor vizibilitatea unui subiect pe o rețea de socializare precum TikTok, fără ca platforma să modereze conținutul prezentat sau să-l considere fals și, pe de altă parte, rolul și vulnerabilitatea influencerilor, expuși unui risc tot mai mare de manipulare de către actori ostili”, se mai spune în studiul VIGINUM.
- VIGINUM este o instituție care funcționează în cadrul Secretariatului General al Apărării și Siguranței Naționale din subordinea Guvernului Republicii Franceze.
- Studiul „Manipularea algoritmilor și instrumentalizarea influencerilor. Concluzii desprinse din alegerile prezidențiale din România & riscuri pentru Franța” a fost publicat pe site-ul Secretariatului în două variante, una în limba franceză și una în limba română. Documentul poate fi descărcat de aici:
20250204_VIGINUM_Rapport public_Elections_Roumanie_risques_France_ROU