Germania: Scăderea fără precedent a nivelului Rhinului agravează criza energetică
În vestul Germaniei, scăderea nivelului Rhinului face tot mai dificil transportul și aprovizionarea cu mărfuri, adăugând o amenințare suplimentară la adresa economiei țării și așa afectată de criza gazelor și creșterea prețurilor la energie.
Roberto Spranzi, patron al DTG, o firmă de transport maritim din orașul industrial Duisburg, spune că flota sa de peste 100 de nave trebuie să își limiteze încărcăturile pentru a evita eșuarea. În acest moment trebuie să folosim trei sau patru nave, în condițiile în care mod normal aveam nevoie doar de una, a explicat acesta pentru AFP.
Aprovizionăm uzinele din zona Rhinului cu materii prime. Când aceasta nu mai este posibil sau o putem face mult mai rar, este o amenințare inclusiv pentru industria germană, mai spune acesta.
Aproximativ 4% din marfă este transportată fluvial, inclusiv pe Rhin, care își are izvoarele în Elveția, traversează mai multe țări, inclusiv Franța și Germania, înainte de a se vărsa în mare în Țările de Jos.
Fluviul și-a redobândit importanța în ultimele luni, după ce Germania a anunțat că renunță la gazul rusesc de care este dependentă și se orientează spre cărbune. Or, marile centrale electrice sunt situate în zona Rhinului, fluviu-cheie pentru aprovizionarea acestora.
Cele mai mari companii germane au avertizat deja că perturbările majore ale traficului fluvial ar putea da o nouă lovitură economiei care deja se confruntă cu probleme de aprovizionare.
Gigantul Uniper a declarat că scăderea nivelului Rhinului ar putea provoca ”funcționarea neregulată” a două centrale pe cărbune, în luna septembrie. EnBW, care operează în regiunea Baden-Wurttemberg (sud-vest), a avertizat că livrările de cărbune ar putea fi limitate.
Scăderea nivelului Rhinului a provocat o ”creștere a costurilor transportului/tonă”, a avertizat compania energetică, care și-a făcut, la începutul anului, preventiv, stocuri de cărbune.
Nivelul scăzut al Rhinului înseamnă că (…) transportul de produse petroliere, motorină sau combustibil pentru încălzire, nu mai poate fi asigurat în mod normal, subliniază Alexander von Gersdorff, purtătorul de cuvânt al asociației profesionale germane a producătorilor de energie și carburanți, citat de AFP.