Ghid pentru pensionarii nemulțumiți care vor să solicite recalcularea
Pensionarii pot să solicite recalcularea pensiei de la Casa de Pensii Județeană, dacă susțin că nu a fost calculată corect. Legea nr. 360/2023 prevede posibilitatea recalculării pensiilor pentru pensionari, conform Art. 94.
Conform Art. 94 alin. 1 din Legea nr. 360/2023, în situația în care, ulterior stabilirii și/sau plății drepturilor de pensie, se constată diferențe între sumele stabilite și/sau plătite și cele legal cuvenite, casa teritorială de pensii operează, din oficiu sau la solicitarea pensionarului, modificările ce se impun, prin decizie de revizuire.
Se poate solicita recalcularea atunci când nu au fost luate în considerare situații cu privire la cuantumul veniturilor lunare, stagii de cotizare, perioade asimilate, perioadele de activitate desfășurate in grupe superioare, condiții deosebite si speciale de muncă, sporurile cu caracter permanent, precum și orice alte documente relevante pentru recalcularea pensiei.
Iată împrejurările în care se poate cere recalcularea:
– În situația în care, la calcul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare veniturile lunare realizate într-o anumită perioadă.
– În situația în care, la calculul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare stagiile de cotizare într-o anumită perioadă, sau stagiul de cotizare a fost efectuat după data înscrierii la pensie.
– În situația în care, la calcul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare perioadelor asimilate stagiilor de cotizare într-o anumită perioadă.
– În situația în care, la calculul din decizia de recalculare nu a fost luată în considerare munca prestată în grupe superioare, condiții deosebite și speciale de muncă.
– În situația în care, la calculul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare sporurile cu caracter permanent, acordate în anumite perioade de timp.
– În situația în care dețineți orice fel de document care nu a fost luat în considerare la calculul din decizia de recalculare.
În cazul în care există erori în calculul sau recalcularea anterioară a pensiei, se va solicita verificarea și corectarea acestora, în conformitate cu prevederile legale aplicabile.
Pentru a solicita recalcularea pensiei, va trebui să pregătiți următoarele documente:
– Cerere-tip pentru recalcularea pensiei (ANEXA nr. 16 la norme)
– Cerere recalculare pensie
– Actul de identitate – o copie a cărții de identitate este necesară pentru verificarea identității solicitantului.
În funcție de situația specifică, pot fi necesare alte documente, cum ar fi adeverințe de venit.
Cererea completată și documentele necesare pot fi depuse prin următoarele modalități:
– La sediul Casei de Pensii care a emis decizia de recalculare – vă puteți prezenta personal la casa de pensii de care aparțineți pentru a depune cererea și documentele.
– Prin poștă – cererea poate fi trimisă prin poștă, însoțită de documentele necesare, la adresa casei de pensii care a emis decizia de recalculare
– Prin e-mail – cererea poate fi transmisă prin e-mail, însă acest lucru necesită o semnătură electronică calificată.