Ghidul pentru alegerile parlamentare 2020 în diaspora. Tot ce trebuie să știi despre votul în străinătate
Peste 740.000 de români cu domiciliul în peste hotare sunt așteptați la urne sâmbătă și duminică pentru a-și alege reprezentanții în Parlament.
Pentru a veni în sprijinul românilor din străinătate prezentăm un ghid pentru alegerile parlamentare 2020 în diaspora, astfel încât, atunci când ajung la urne, să nu aibă probleme în a-și exercita dreptul la vot.
LIVE TEXT: Desfășurarea alegerilor parlamentare din diaspora
Votul în diaspora se poate realiza prin corespondență sau la secția de votare. Cei care optează pentru prima opțiune au trebuit să se înscrie pe liste și și-au exercitat deja votul, iar plicurile au ajuns la sediile ambasadelor în ziua în care începe votarea în secții.
În ceea ce privește a doua opțiune, la fel ca și în cazul ultimelor scrutine, autoritățile au decis ca diaspora să aibă la dispoziție două zile pentru votare. Astfel, românii din străinătate pot vota atât sâmbătă 5 decembrie, cât și duminică, 6 decembrie, ziua în care se votează și în țară.
Ce votăm la alegerile parlamentare 2020 în diaspora
Românii cu domiciliul sau reședința în străinătate votează în cadrul alegerilor parlamentare pentru senatorii și deputații din circumscripția diaspora. Acestei circumscripții îi sunt alocați 4 deputați și 2 senatori.
Câte secții de votare sunt organizate în diaspora pentru alegerile parlamentare
În străinătate sunt organizate 748 de secţii de votare în 93 de ţări. Cele mai multe sunt în Spania – 140, Italia – 137, Germania – 61, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord – 50, Franţa – 48. În SUA sunt 36 de secţii de votare, Republica Moldova – 30, Belgia – 19, Austria – 17, Irlanda – 16, Olanda – 15, Grecia – 11, Norvegia şi Danemarca – câte 10, Portugalia – 9, Australia şi Noua Zeelandă – 7 secţii.
Ce se întâmplă dacă sunt cozi la secții și nu apucă toată lumea să voteze
Secțiile de votare se închid în fiecare dintre cele două zile la ora locală 21.00. Dar după ce în anii trecuți la mai multe secții de votare din diaspora s-au format cozi uriașe și nu toată lumea a apucat să își exprime opțiunea până la ora închiderii, autoritățile au introdus o excepție. Toți alegătorii care la ora 21.00 (ora locală) se află în interiorul secției de votare, precum și cei care se află la rând în afara sediului secției de votare pentru a intra în localul de vot, pot vota până la ora 23.59 (ora locală).
Se poate vota într-o altă țară decât cea de reședință
Românii cu reședință sau domiciliu în afara țării pot vota la orice altă secție de votare din diaspora.
De asemenea, cetățenii români din diaspora, care în ziua votului se află în România, pot să voteze doar la secția de votare la care sunt arondați potrivit adrese de domiciliu din actul de identitate.
Este important de menționat, însă, că românii care se află în străinătate în ziua votului, dar nu au domiciliu în țara în care se află, nu pot să voteze la secțiile deschise în diaspora.
Potrivit legislației, la secțiile de votare organizate în străinătate pot vota doar cetățenii români care fac dovada faptului că au domiciliul sau reședința în străinătate.
Sunt exceptați: militarii, polițiștii și personalul civil român din instituțiile sistemului de apărare, ordine publică și siguranță națională trimiși în misiune în teatre de operații din străinătate, personalul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și institutelor culturale din străinătate
Documente necesare pentru votul la alegerile parlamentare 2020 în diaspora
Principala condiție pentru exprimarea votului este cea de a deține un act de identitate valabil, iar ca urmare a pandemiei, anul acesta, s-a stabilit că sunt acceptate și documentele care au expirat în perioada martie-decembrie.
Actele de identitate acceptate pentru a vota în diaspora sunt: pașaportul simplu, cu menționarea țării de domiciliu; pașaportul simplu temporar, cu menționarea țării de domiciliu; pașaportul simplu electronic, cu menționarea țării de domiciliu, cartea de identitate (este valabilă și cea electronică și cea provizorie) sau buletinul de identitate.
Actul de identitate trebuie însoțit de un document oficial emis de statul străin privind stabilirea reședinței.
La alegerile parlamentare 2020 în diaspora se poate vota și cu acte de identitate expirate
Ministerul Afacerilor Externe anunță că anul acesta, în mod excepțional, ținând cont de restricțiile impuse în multe state din cauza pandemiei de COVID-19, s-a decis că la alegerile parlamentare din acest an se poate vota cu acte de identitate expirate în perioada 1 martie – 6 decembrie 2020.
Lista secțiilor de votare la alegerile parlamentare 2020 din diaspora
Lista și harta secțiilor de votare vor putea fi consultate pe pagina de internet a Ministerului Afacerilor Externe (http://www.mae.ro/node/52162), precum și pe pagina de internet a misiunii diplomatice/oficiilor consulare din țara în care vă aflați.
De asemenea, pentru întrebări legate de procesul de vot, românii pot lua legătura cu misiunile diplomatice sau oficiul consular din țara în care se află.
Cât de sigur este votul la alegerile parlamentare 2020 în contextul pandemiei de COVID-19
Măsuri speciale de siguranță sanitară în secțiile de votare în contextul poandemiei
Având în vedere pandemia de COVID-19 și faptul că mai multe țări sunt în lockdown în această perioadă, autoritățile locale au acordat permisiunea cetățenilor români să se deplaseze la secțiile de votare și să-și exprime votul.
De asemenea pentru organizarea secțiilor de votare, organizatorii și-au luat obligația de a impune măsuri de siguranță și să respecte deciziile adoptate de fiecare stat în parte, în funcție de situația epidemiologică din fiecare țară.
Aglomerația în secțiile de votare la alegerile parlamentare 2020 în diaspora
Românii care se vor prezenta la vot în cele două zile, trebuie să respecte regulile impuse de autoritățile locale. De asemenea, MAE recomandă să nu se stea la o distanță mai mică de 1 metru o persoană de cealaltă, atât la cozi cât și î secțiile de votare.
De asemenea, numărul total al persoanelor prezente simultan nu trebuie să depășească numărul maxim de persoane admis de reglementările locale, dacă acestea prevăd o asemenea limitare.
Numărul persoanelor care intră în secția de votare va fi monitorizat în scopul prevenirii formării de aglomerări.
Masca de protecție în secția de votare
Toți membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare organizate în străinătate vor purta masca de protecție.
În cazul alegătorilor, purtarea măștii este obligatorie doar în țările în care sunt impuse astfel de măsuri de către autoritățile locale. Totuși, MAE le recomandă tuturor să poarte mască și să se dezinfecteze pe mâini. Toate secțiile de votare vor fi dotat cu recipiente pentru dezinfectarea mâinilor, atât la intrare și la ieșire, cât și în interior.
Alegătorii vor putea primi și măști de unică folosință la intrarea în secția de vot, în cazul în care nu au unele personale la sosire.
De asemenea, alegătorii vor fi supuși, la intrarea în sediul secției de votare, unui triaj observațional și vor fi termometrizaţi cu ajutorul unui termometru.
În cazul persoanelor cu simptome respiratorii evidente (de exemplu, tuse, rinoree, dificultăţi în respiraţie) sau febrilitate (temperatură de peste 37,3°C) se vor stabili proceduri stricte și sigure pentru accesul în secția de vot.
Cum pot vota persoanele aflate în carantină sau izolare
Potrivit legislației, în diaspora nu există opțiunea urnei mobile. Drept urmare, persoanele aflate în izolare sau carantină nu își pot exprima votul anul acesta.
Secții închise din cauza restricțiilor impuse de autorități
Ministerul Afacerilor Externe este responsabil de supravegherea bunei desfășurări a procesului electoral în diaspora și prin urmare, ei vor comunica în timp real cazul în care anumite secții vor fi închise din cauza situației epidemiologice.
„Recomandăm să consultați frecvent atât harta secțiilor de votare care va fi disponibilă pe site-ul www.mae.ro, cât și comunicările și informările pe tema alegerilor parlamentare în străinătate. Acestea vor fi publicate în timp real și pe site-ul www.mae.ro, în secțiunea dedicată alegerilor parlamentare.
Procesul de votare la alegerile parlamentare 2020 în diaspora
Odată ajunși în secția de votare, alegătorii prezintă operatorului de calculator actul de identitate și vor face dovada domiciliului sau a reședinței în străinătate.
Documentele vor fi scanate, iar dacă îndeplinesc criteriile pentru votul în străinătate, alegătorul semnează pe dispozitivul electronic și primește:
- un buletin de vot pentru SENAT;
- un buletin de vot pentru CAMERA DEPUTAȚILOR;
- ștampila cu mențiunea VOTAT.
Fiecare alegător va intra singur în cabina de vot și va aplica ștampila cu mențiunea «VOTAT» pe buletinele de vot.
În cazul în care o persoană este în imposibilitatea de a se deplasa singur, președintele secției de vot poate permite accesul în cabina de vot a unui însoțitor.
După ce a votat, alegătorul are obligația de a introduce buletinele de vot în cele două urne destinate fiecăreia dintre cele două camere ale Parlamentului.
Ulterior, ștampila va fi predată operatorului de calculator, iar acesta va înapoia actul de identitate.
Ce se întâmplă dacă introduci greșit buletinele de vot în urnă
Este recomandat ca fiecare buletin de vot, pentru Camera Deputaților și Senat, să fie introdus în urna corespunzătoare.
Totuși, introducerea buletinului de vot în altă urnă nu atrage nulitatea acestuia.
Votul este anulat, însă, în cazul în care buletinul de vot se deschide de față cu alte persoane, iar alegătorul consideră că îi este încălcat secretul votului. În acest caz, operatorul va da un alt buletin de vot, iar precedentul va fi anulat.
Ce se întâmplă cu voturile din diaspora după încheierea votului
După închiderea localului secției de votare, președintele secției de votare, în prezența membrilor biroului electoral și a persoanelor acreditate, verifică starea sigiliilor de pe urnele de votare, sigilează fanta urnelor de votare și introduce ștampilele cu mențiunea „VOTAT” într-un plic care se sigilează prin aplicarea ștampilei de control a secției de votare, apoi anulează buletinele de vot rămase neîntrebuințate și consemnează distinct, în procesele-verbale pentru fiecare tip de alegere, numărul buletinelor de vot anulate.
După numărarea tuturor voturilor, se întocmește un proces-verbal de consemnare a rezultatului votului, în două exemplare originale, pentru fiecare tip de alegere (Senat, respectiv Camera Deputaților).
Toate operațiunile de numărare a voturilor și consemnare a rezultatelor votării sunt filmate prin intermediul unei tablete, iar înregistrarea respectivă se înmânează către Serviciul de Telecomunicații Speciale, în vederea păstrării pentru o perioadă de 1 an.
Datele înscrise în tabletele din secții, în zilele votării, ajung la Biroul Electoral Central care le centralizează și stabilește rezultatul alegerilor.