Giurgiu-Ruse 2: un pod foarte greu de construit
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/WhatsApp-Image-2024-07-22-at-07.37.00-768x576-1.webp)
Compania Națională de Drumuri a amânat pentru a opta oară depunerea ofertelor la licitația pentru studiile de fezabilitate a noului pod peste Dunăre, care va conecta orașele Ruse și Giurgiu. Termenul inițial, stabilit pentru 22 octombrie 2024, a fost recent mutat pentru 5 martie 2025, generând neliniște în rândul autorităților și al cetățenilor interesați de acest proiect.
Studiul de fezabilitate, care va avea o valoare de 60 de milioane de lei și o durată maximă de 23 de luni de la semnarea contractului, este esențial pentru finalizarea planurilor de construcție a podului. Printre cerințele specifice impuse proiectantului se numără soluții de conectivitate la nivel de autostradă și posibilitatea unei conexiuni feroviare cu stația CF Giurgiu Nord, facilitând integrările feroviare cu Coridorul European de marfă nr. 7.
Ionel Scrioșteanu, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, a subliniat importanța găsirii unei soluții optime pentru a asigura o conexiune eficientă între infrastructura rutieră și cea feroviară a celor două țări. Construcția acestui al treilea pod între România și Bulgaria este anticipată să aducă beneficii economice semnificative pentru ambele națiuni, stimulând dezvoltarea regională și europeană pe axa nord-sud.
Finanțarea pentru pod a fost asigurată, guvernatorul orașului Ruse, Dragomir Draganov, anunțând în decembrie că Uniunea Europeană a alocat 2,5 miliarde de euro pentru construcția podului, iar lucrările ar putea începe în 2026. Proiectul este gestionat de partea română, iar studiul de fezabilitate a fost deja atribuit unei companii specializate.
Conform estimărilor, amplasarea exactă a podului va fi stabilită până la mijlocul anului 2026, iar construcția ar putea dura între doi și doi ani și jumătate, ceea ce sugerează că podul ar putea fi finalizat în jurul anilor 2029-2030. În plus, Draganov a menționat necesitatea renovării drumului ocolitor care leagă Ruse de Giurgiu pentru a facilita operaționalizarea feribotului existent.
Reparațiile la secțiunea bulgară de pod sunt deja în desfășurare, cu progrese vizibile de la începutul lucrărilor. Guvernatorul a subliniat că, odată cu aderarea României și Bulgariei la Spațiul Schengen, se așteaptă o creștere semnificativă a traficului de camioane, ceea ce va necesita măsuri suplimentare pentru fluidizarea circulației.
Importanța strategică a noului pod este evidențiată și de includerea sa în coridoarele militare rapide, facilitând mobilitatea forțelor armate între Grecia și România.