Grevă la metrou? Conducerea Metrorex riscă să dea peste cap întregul transport din București

Publicat: 27 nov. 2024, 14:58, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Grevă la metrou? Conducerea Metrorex riscă să dea peste cap întregul transport din București

Metrorex, compania care asigură transportul subteran din Capitală, se confruntă cu perspectiva unei greve. Negocierile dintre sindicatul angajaților și Consiliul de Administrație (CA) al companiei au eșuat, iar liderul Unitatea – Sindicatul Liber Metrou (USLM), Marian Artimon, a anunțat că, după ce săptămâna trecută părea că s-a ajuns la un consens, marți comisia de negociere a fost ignorată de conducerea Metrorex.

Voci apropiate negocierilor susțin că șefii Metrorex nu își asumă în prezent nicio decizie pentru că nu știu ce se va întâmpla la alegeri. Sindicaliștii au început să se adune în fața MinisteruluI Transporturilor condus de Sorin Grindeanu.

Potrivit lui Artimon, statutul Metrorex prevede că după ce comisiile de negociere ajung la un punct comun, Consiliul de Administrație trebuie să aprobe înregistrarea negocierilor, însă acest lucru nu s-a întâmplat. În ciuda faptului că săptămâna trecută au fost identificate sumele necesare pentru creșterile salariale, acum conducerea susține că nu mai poate acorda majorările convenite, iar mandatul dat comisiei de negociere acum două săptămâni nu mai este valabil.

„Dacă au găsit sumele pentru majorări săptămâna trecută, ce s-a schimbat între timp?”, se întreabă retoric liderul sindical, într-un interviu acordat Buletin de București. Acesta acuză conducerea Metrorex de un comportament contradictoriu și lipsit de transparență, care riscă să escaladeze conflictul în cadrul companiei.

Revine conflictul colectiv de muncă

În urma eșecului negocierilor, liderul USLM a anunțat că va fi declanșat conflictul colectiv de muncă, un proces care va include pichetări, concilieri și medieri, iar dacă situația nu se rezolvă, va duce la grevă. Artimon a lăsat de înțeles că ar putea exista intenții ascunse din partea conducerii Metrorex, afirmând că „cineva dorește scandal” și că greva ar putea deveni inevitabilă.

În ciuda solicitărilor de a obține un punct de vedere oficial din partea conducerii Metrorex, până la momentul publicării articolului, directorul general al companiei, Mariana Miclăuș, nu a oferit niciun răspuns.

Revocarea acordurilor și presiunea politică

Saga negocierilor la Metrorex nu este una recentă. Contractul Colectiv de Muncă a expirat la 1 octombrie, iar negocierile dintre sindicate și conducerea companiei au început încă din 31 iulie. Liderul USLM a declarat că, deși legea impune notificarea oficială a conducerii înainte de expirarea contractului, răspunsul a venit abia după 35 de zile, iar întârzierile continuă să fie o problemă majoră.

Printre revendicările principale ale sindicaliștilor se numără aplicarea unei indexări salariale corelate cu rata inflației și salariul minim european. În acest context, angajații cer creșterea salariului minim brut pe economie cu 1.050 de lei pentru toți angajații Metrorex, indiferent de nivelul lor salarial.

Negocierile, deja tensionate, au fost marcate de intervenții la nivel politic. Premierul Marcel Ciolacu și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, au fost implicați în discuții, iar Artimon a recunoscut că simte o presiune politică asupra procesului. „Noi suntem într-un minister PSD, iar compania e condusă de PNL”, a declarat acesta, subliniind complexitatea unei situații în care factori politici par să influențeze procesul de negociere.

Impactul asupra serviciilor de transport

Deși revendicările sindicaliștilor sunt pe deplin justificate, iar majorarea salariilor ar adresa o problemă reală pentru angajați, conflictul ar putea avea un impact semnificativ asupra serviciilor Metrorex, care sunt deja extrem de solicitate în fiecare zi. O eventuală grevă ar putea paraliza transportul subteran din Capitală, afectând zeci de mii de călători care depind de metrou pentru deplasările zilnice.

Ce vor angajații Metrorex

„Angajații Metrorex nu solicită doar îmbunătățiri salariale, ci și condiții de muncă mai sigure și eficiente, aspecte fundamentale pentru operarea zilnică a rețelei de transport subteran care servește mii de călători.

Revendicările angajaților sunt strâns legate de menținerea unui transport public de calitate, impactând direct atât asupra lor, cât și asupra milioanelor de cetățeni care depind zilnic de serviciile Metrorex. Este foarte important ca deciziile luate în ședința de astăzi să reflecte o înțelegere profundă a nevoilor reale ale personalului.
Respectarea cererilor acestora nu doar că ar preveni eventuale acțiuni de protest, dar ar demonstra și un angajament ferm al Metrorex față de propria forță de muncă și față de serviciul public în sine. Este un moment cheie pentru dialog constructiv și pentru stabilirea unor soluții care să reinstituie încrederea și să promoveze un parteneriat solid între administrație și angajați.
Într-o perioadă în care serviciile de transport sunt mai esențiale ca oricând, investiția în bunăstarea și moralul angajaților Metrorex este, în fapt, o investiție în viitorul mobilității urbane durabile și eficiente.
Urăm mult succes comisiei de negociere și vă așteptăm cu vesti bune!” se arată într-o comunicare a salariaților de la Metrorex.