”Țara toată e un șantier!” Grindeanu a anunțat sute de kilometri de autostradă aflați în lucru
Ministrul Sorin Grindeanu anunță triumfal că în acest moment se lucrează pe 750 de km. de drumuri rapide, chiar dacă multe șantiere stau pentru că nu există muncitori.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) se află în proces de executare a 750 de kilometri de autostradă și drumuri expres, conform anunțului făcut miercuri, 20 martie, de către Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, la Palatul Parlamentului. Prima inaugurare din acest an va fi Drumul Expres Oradea-Autostrada Transilvania-Borș II, însă nu a fost menționată și finalizarea celor 13 kilometri din Autostrada A 0 București-Sud, programată la sfârșitul lunii curente. De asemenea, până în 2030, sunt planificate licitații pentru încă 1700 de kilometri de drumuri de mare viteză.
Grindeanu a declarat că Ministerul Transporturilor a accesat întreaga sumă din Programul Transporturi 2021-2027, care include nu doar cei 4,5 miliarde de euro inițiali, ci și un miliard suplimentar din alte programe europene, precum cele pentru apă și canalizare, care nu au reușit să își utilizeze integral fondurile. Astfel, totalizează aproximativ 40 de miliarde de euro, din care 13-14 miliarde sunt asigurate din fonduri europene, iar restul provin din Bugetul de Stat.
În ceea ce privește proiectele rutiere, în prezent sunt în execuție aproximativ 750 de kilometri de autostradă și drumuri expres, inclusiv cele trei secțiuni ale Autostrăzii Transilvania, cele 5 loturi din jurul Bucureștiului de pe Autostrada A 0, precum și cele două tronsoane ale Drumului Expres Craiova-Pitești. În plus, sunt planificate finalizările tuturor celor 13 loturi ale Autostrăzii Moldovei A 7 și ale celor două loturi ale Autostrăzii Unirii A 8. De asemenea, este menționată Autostrada de la Sibiu la Făgăraș, pentru care toate contractele au fost semnate și se intră în etapa de execuție.
Multe dintre șantiere merge foarte încet sau chiar stagnează. De exemplu, lucrările pe autostrada Transilvania A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului sunt aproape blocate. „Peisaj dezolant, șantier (aproape) pustiu”, scrie Asociația Pro Infrastructura care a filmat întreg tronsonul din dronă și a explicat care sunt motivele blocajului.
În această lună, aproximativ 20 de kilometri de Drum Expres care leagă Oradea de Autostrada A 3 urmează să fie deschiși traficului. În total, sunt în lucru și 1200 de kilometri de linii feroviare pe diverse tronsoane, precum și modernizarea DN 73 C Curtea de Argeș-Tigveni-Râmnicu Vâlcea, denumită și lotul 6 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești.
Pentru infrastructura rutieră, Grindeanu a anunțat că vor fi lansate contracte pentru cel puțin 1700 de kilometri de drumuri suplimentare până în 2030, iar resursele necesare pentru implementarea acestor proiecte sunt esențiale.
Sorin Grindeanu a declarat că semnarea contractului pentru proiectarea și execuția lotului „Meseș” de pe Autostrada Transilvania, între Poarta Sălajului și Zalău-Nușfalău, este iminentă, având o valoare record de aproximativ 7,5 miliarde lei. Acesta reprezintă cel mai mare contract pentru infrastructura rutieră lansat în licitație de către CNAIR, cu șapte oferte depuse până în prezent. Termenul limită pentru desemnarea câștigătorului este menținut la 29 martie, iar semnarea contractului ar putea avea loc în această primăvară, cu condiția ca nu vor fi depuse contestații, lucru considerat puțin probabil având în vedere nivelul ridicat al concurenței. Grindeanu a subliniat că acest contract, alături de cele pentru capetele montane din Autostrada A8, reprezintă un pas semnificativ în dezvoltarea infrastructurii rutiere a țării.
CNAIR va lansa licitația pentru modernizarea DN 73 C Curtea de Argeș-Tigveni-Râmnicu Vâlcea, denumit și lotul 6 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești, în această vară. Studiul geotehnic realizat de Proiect Construct Regiunea Transilvania va fi receptat aproape sigur în această săptămână, iar licitația pentru execuție va fi lansată ulterior, în vara acestui an. Modernizarea DN 73 C este crucială pentru a facilita deschiderea lotului 4 Curtea de Argeș-Tigveni, însă restricțiile de circulație pentru camioane de pe DN 73 C Dedulești-Dealul Negru rămân o problemă.