Grindeanu a inaugurat lucrările la Centura Comarnic prin …varianta ocolitoare a legii
La începutul lunii trecute, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a participat la inaugurarea lucrărilor pentru Centura Comarnic, dar, nici până astăzi nu există autorizație de construire, nici măcar pentru cele patru poduri. Adică, lucrările au demarat fără respectarea prevederilor legele în vigoare.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a fost prezent pe 6 noiembrie 2023 în județul Prahova, pentru a participa alături de autoritățile locale, în frunte cu președintele PNL al Consiliului Județean, Iulian Dumitrescu, la începerea lucrărilor pe Varianta Ocolitoare a orașului Comarnic.
Centura Comarnic, afacere pe varianta PNL
Această lucrare a Centurii Comarnic, în lungime de 5,9 kilometri cu două benzi de circulație și cu valoare de 236.740.000,00 lei fără TVA, adică circa 48.500.000 de euro, a fost licitată de Consiliul Județean Prahova și adjudecată pe linie liberală de asocierea SC Frasinul SRL din satul Anieș, comuna Maieru din Bistrița Năsăud (lider de asociere) și SC Artehnis SRL din Iași (Centura Comarnic. Este o afacere de 236.000.000 de lei, adică de 50.000.000 de euro. între PNL Bistrița și Neamț, via PNL Prahova). PUTEREA a semnalat recent că Ministerul Transporturilor a emis, pe 4 octombrie 2023, avizul pentru numai patru loturi, practic mai puțin de 10% din totalul șoselei de centură care ar trebui să fluidizeze circulația pe DN 1 Valea Prahovei. Mai mult decât atât, Autorizația de Construire emisă pentru 12 luni acoperă lucrări cu o valoare de doar 8 milioane lei din totalul contractului de 236 milioane lei (https://www.puterea.ro/inca-o-performanta-marca-grindeanu-centura-comarnic-este-in-grafic-doar-pe-poduri/). Numai că, surprize, surprize!
Pe data de 4 octombrie 2023, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii emite autorizația de construire nr. 61 pentru „executarea lucrarilor de construire pentru „Acces rutier complementar descarcare A3 Comarnic”,
km 2+310 – 2+450, km 2+700 – 2+780, km 3+040 – 3+160, km 3+620 – 3+760” (vezi documentul în facsimil). Totodată, MTI precizează că „amplasamentul lucrărilor care se supun autorizării se află în Județul Prahova, localitățile Ghiosești și Comarnic” și „Valoarea lucrărilor autorizate, fără TVA: 8.690.973,15 lei, reprezentând valoarea lucrărilor declarată de solicitant, înscrisă în cererea de autorizare și în devizul general, anexă la
cererea de autorizare, conform prevederilor legale”. Mai mult, „Prezenta autorizație nu dă dreptul beneficiarului să ocupe abuziv terenuri ce nu-i aparțin și care sunt necesare pentru realizarea obiectivului, beneficiarul având obligația de a reglementa situația juridică a terenurilor afectate înainte de începerea execuției lucrărilor, conform prevederilor legale în vigoare”.
S-a pus carul înaintea boilor
Dar, ulterior tam-tam-ului făcut de ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu și șeful PNL Prahova, Iulian Dumitrescu, privind termenul de finalizare al investiției, s-a aflat că lucrările au început ilegal. Abia, pe data de 5 decembrie 2023, Primăria Comarnic a pus în dezbatere publică Proiectul de hotărâre nr. 152/05.12.2023 privind aprobare PUZ „Acces rutier complementar descărcare A3 Comarnic” (https://primariacomarnic.ro/wp-content/uploads/2023/12/SKMBT_22323121812020.pdf). Și acest proiect este în dezbatere publică până pe data de 27 decembrie 2023. Practic, la ora actuală, nu există autorizație de construire nici măcar pentru cele patru podețe, adică circa 500-600 m, ale Centurii Comarnic, adică s-a pus carul înaintea boilor.
„Elaborarea Planului urbanistic zonal este obligatorie în cazul infrastructurii de transport”
Dar cu toate aceste ilegalități s-au demarat lucrările încălcându-se flagrant prevederile Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul. La articolul 47 al acestei legii se stipulează foarte clar: „Elaborarea Planului urbanistic zonal este obligatorie în cazul infrastructurii de transport”. Mai mult, „Planul urbanistic zonal este instrumentul de planificare urbană de reglementare specifică, prin care se coordonează dezvoltarea urbanistică integrată a unor zone din localitate, caracterizate printr-un grad ridicat de complexitate sau printr-o dinamică urbană accentuată” și și „Planul urbanistic zonal asigură corelarea programelor de dezvoltare urbană integrată a zonei cu Planul urbanistic general”. Astfel, prin aceste prevederi legale se demonstrează că lucrările la Centura Comarnic au început ilegal, adică încă o „performanță” marca Grideanu după „succesul” podului de la Brăila!