Grindeanu are undă verde pentru înființarea Carpatica Feroviar
CFR Marfă poate deveni istorie: după mai multe încercări, Guvernul a adoptat și publicat deja în Monitorul Oficial Ordonanța de Urgență ce permite înființarea unui nou transportator de stat: Carpatica Feroviar.
Actul care permite acest lucru este modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2014 privind stabilirea unor măsuri de eficientizare a activității de privatizare pentru dezvoltarea în condiții de profitabilitate a activității operatorilor economici cu capital de stat, pentru exercitarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor ce decurg din calitatea de acționar a statului la anumiți operatori economici, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Modificările legislative
Cele mai importante modificări din noua OUG sunt următoarele:
„„Art. 15. — (1) Guvernul poate aproba înființarea, în condițiile legii, în numele statului, de societăți cu capital de stat, în România și în străinătate, cu respectarea prevederilor legislației în domeniul ajutorului de stat, la propunerea ministerelor de resort în al căror domeniu de specialitate se încadrează obiectul principal de activitate al societății sau sub a căror autoritate funcționează regia autonomă.
(2) Ministerele de resort pot participa, cu respectarea cadrului legal în vigoare, la majorarea capitalului social al societăților, la care exercită, în numele statului, calitatea de acționar.
„Art. 16. — Ministerele de resort pot prelua pe bază de justificări fundamentate, în numele statului, în condițiile legii, active și active funcționale, în scopul valorificării acestora cu respectarea prevederilor legale în vigoare, la prețul pieței, rezultat dintr-un raport de evaluare al unui expert independent.”
De ce e nevoie de Carpatica Feroviar
În Nota de Fundamentare întocmită de Ministerul Transporturilor se arată că statul trebuie să poată asigura „necondiționat” toate transporturile feroviare necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO.
„Asigurarea transportului de marfă pe cale ferată reprezintă un serviciu de interes strategic general, sincopele în funcționarea acestuia generează perturbări grave în funcționarea principalelor ramuri economice de activitate.
Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2022 (pandemia Covid-19, criza energetică, alimentară și a transporturilor, precum și războiul din Ucraina) au accentuat nevoia investițiilor în sectorul feroviar, respectiv importanța existenței unui operator feroviar de stat, apt să execute necondiționat toate transporturile necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO.
Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes național, pentru deservirea nevoilor de apărare ale țării”, arată proiectul de Ordonanță de Urgență.
Modelul Alitalia
Ministrul Sorin Grindeanu a explicat la sfârșitul anului trecut cum ar urma să se facă tranziția, în discuțiile cu comisarul european pentru Concurență, Margrethe Vestager.
„CFR Marfă are datorii de aproape un miliard de euro. Acum e în concordat, o formă auxiliară falimentului, i-am spus doamnei comisar următorul lucru: că avem trei scenarii.
Să vă spun ceva, direct…noi, de vreo 12 ani tot încercăm să-i ducem pe cei de la Comisia Europeană cu zăhărelul…
În acest moment suntem în această situație, nu mai vreau să mințim, asta e realitatea cu datoriile, CFR Marfă într-un viitor, poate un an, va intra în desființare.
I-am spus doamnei comisar, cel mai simplu, să se aplice scenariul AlItalia: a intrat în faliment, a închis, peste trei luni Statul italian a venit, a cumpărat din active și a făcut o nouă companie.
Al doilea scenariu este o Ordonanță pentru dare în plată, Comisia știe….
Al treilea scenariu pe care îl avem și îl vom trimite săptămâna viitoare, deși nu avem nevoie de o aprobare a Comisiei Europene eu insist să o avem, este să reunească CFR Infrastructură, Călători și Marfă.
Din 4,5 miliarde lei datoriile CFR Marfă, 2,5 miliarde sunt către CFR Infrastructură, ar exista o degrevare acolo. Este datoria mea să prezint toate cele trei scenarii”, a explicat ministrul Grindeanu, conform Economedia.ro.
Mobilitatea militară ca argument
Noua companie Carpatica Feroviar ar avea un scop dublu:
strategic – ținând cont de securitatea națională și de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale;
comercial – fiind o societate cu capital de stat, finanțată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerințelor pieței de transport feroviar.
Actul normativ pune o mare importanță pe componenta mobilității militare, pentru a justifica nevoia unei Ordonanțe de Urgență.
„Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2022 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:
-transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
-transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
-transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.
Totodată, Mobilitatea Militară reprezintă un element nou introdus de către Comisia Europeană pentru perioada de programare 2021 – 2027, acesta fiind inclus și în Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021 – 2027.
Statul român și-a asumat creșterea mobilității militare prin aderarea la cooperarea structurată permanentă (PESCO) și în cadrul Summit-ului NATO din luna iunie 2018”, explică Ministerul Transporturilor urgența înființării Carpatica Feroviar.