Grindeanu dă liber la modernizarea Gării de Nord. Aproape 125 milioane de euro pentru reamenajări

Publicat: 20 ian. 2023, 10:57, de Florentin Lucaniuc, în ECONOMIE , ? cititori
Grindeanu dă liber la modernizarea Gării de Nord. Aproape 125 milioane de euro pentru reamenajări

Ministrul Transporturilor dă drumul la robinetul cu bani. Prima fază, aproape 500 de milioane de lei pentru modernizarea Gării de Nord.

CFR SA a transmis spre SEAP documentația pentru licitația contractului de proiectare și execuție destinat primei faze de modernizare a Gării de Nord. După validare, contractul cu o valoare estimată de peste 471 de milioane de lei (fără TVA), finanțat prin POT, va intra în faza de licitație.

Prin această investiție se dorește transformarea Gării de Nord în punct multimodal modern, dar și într-o zonă comercială atractivă a Capitalei, potrivit informațiilor furnizate de Ministerul Transporturilor.

Ce vizează lucrările

Lucrările vizează inclusiv:

-amenajarea spațiilor destinate serviciilor pentru călători;

-asigurarea facilităților pentru persoanele cu dizabilități;

– crearea unor spații verzi centrale, a unei zone moderne de așteptare și de petrecere a timpului pentru persoanele aflate în tranzit;

– montare unor sisteme noi de ventilație și de încălzire;

– modernizarea sistemului de iluminat.

Valoare estimativă totală de 631 milioane lei

Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) este de 631.543 mii lei, echivalentul a aproape 125 milioane de euro, din care lucrări propriu-zise de construcţii-montaj 451.835 mii de lei.

Durata de execuţie a investiţiei va fi de 46 de luni (aproape patru ani). Pentru deblocarea proiectului, s-a propus fazarea lucrărilor, în felul următor:

  • faza 1 – Consolidare, fațade, instalații, acoperiș și finisaje spații publice zona Corp A+B+C – Corp A (clădiri b-dul Dinicu Golescu) + Corp B (central, coloane, casele de bilete cls. 1) + Corp C (casele de bilete cls. 2, Calea Griviței);
  • faza 2 – linii, peroane, copertine, instalații aferente;
  • faza 3 – zona Corp Nou + parcaj (34.073+13.363mp).

Gara de Nord din Paris – triplarea suprafeței pentru 600 de milioane de euro 

Comisia Departamentală de Amenajare Comercială (CDAC) a dat un aviz negativ extinderii cu 16.321 mp a spațiilor comerciale situate în incinta Gării de Nord. Or această extindere este una dintre componentele transformării prin care urmează să treacă gara, un proiect gigantic care ar trebui să fie gata până în 2024, pentru Jocurile Olimpice de la Paris.

Derulată de o asociere între Auchan, prin subsidiara sa Ceetrus (66%) și SNCF Gares & Connexions (34%), modernizarea Gării de Nord va trebui să permită, pentru suma de 600 milioane de euro, triplarea suprafeței până în 2023, ajungându-se la un spațiu total de 100.000 mp pentru a face față creșterii traficului. Proiectul prevede adăugarea unui corp separat de clădire, pentru a separa plecările de sosiri. În paralel, spațiile comerciale și de servicii trebuie să se extindă, în special în zona restaurantelor, notează Le Figaro

 

Cea mai mare gară din Anglia, modernizată cu 1 miliard de euro

În anul 2016, Marea Britanie a lansat un program de investitii in valoare de peste 800 de milioane de lire (1 miliard de euro) pentru urmatorii trei ani. Programul are ca scop cresterea capacitatii si imbunatatirea calitatii a peste jumatate de milion de calatorii zilnice.

London Waterloo este cea mai aglomerata gara din Marea Britanie si principala statie pentru una dintre cele mai aglomerate linii de cale ferata din tara. Numarul calatoriilor a crescut mai bine de doua ori in ultimii 20 de ani la 234 milioane pe an. Se prefigureaza o crestere suplimentara de 40% pana in 2043.

Aceasta este cea mai mare investitie din ultimii zeci de ani si va facilita o crestere de 30% a capacitatii la orele de varf pana in 2019. Planul include o statie London Waterloo mai mare si mai buna, o noua flota de trenuri Clasa 707 construite de Siemens, peroane mai lungi in 10 statii pentru trenuri mai lungi pe linia Reading, reabilitarea depourilor si unitatilor de intretinere pentru cea mai mare flota de trenuri de pana acum pentru a creste eficienta trenurilor si gradul de punctualitate.

Majoritatea imbunatatirilor aduse statiei si infrastructurii sunt finantate de Department for Transport ca parte a Planului de Reabilitare Feroviara de 40 de miliarde de lire al Network Rail de a livra un transport feroviar de calatori mai bun si mai fiabil. Se fac investitii si intr-o flota de 150 de vagoane noi pentru a creste capacitatea pentru calatorii South West Trains.