Grindeanu, nemulțumit de întârzierea la calea ferată din Galați pentru transportul cerealelor din Ucraina. Șeful Regionalei CFR „răspunde cu capul”!
În condițiile în care a devenit o chestiune de importanță internațională preluarea transporturilor din cereale din Ucraina, iar o rută foarte importantă ar fi aducerea trenurilor în porturile din Galați, în care cerealele pot fi încărcate în nave maritime, această variantă de transport nu poate fi pusă în practică din cauza ritmului lent cu care se desfășoară la noi procedurile de atribuire a contractelor de lucrări.
Deși e vorba de refacerea a unui tronson de numai 5 km de cale ferată, a fost pierdută o lună de zile în care nu s-a făcut mai nimic, după ce pe 10 aprilie această variantă, a transferării cerealelor prin porturile maritime din Galați, a fost convenită cu reprezentanții Guvernului Ucrainei.
Ministrul Sorin Grindeanu, nemulțumit de lentoarea procedurii de atribuire a contractului de lucrări
În cadrul viziei pe care a efectuat-o vineri la Galați, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a verificat stadiul procedurii de începere a lucrărilor de refacere a tronsonului de cale ferată cu dublu ecartament care ar face posibil ca trenurile cu cereale din Ucraina să ajungă în porturile din Galați.
Întrebat dacă este mulțumit de situația operaționalizării căii ferate, ministrul Sorin Grindeanu nici nu a mai așteptat să îi fie pusă întrebarea și a răspuns că nu-i mulțumit de lentoarea cu care se desfășoară procedura de atribuire a contractului și a precizat că a luat decizia de a se trece la selectarea firmei căreia îi va fi atribuit contractul prin negociere directă.
„Deloc mulțumit! Ieri era termenul de depunere de oferte. Înțeleg că inițial s-au înscris trei societăți comerciale. Am avut o discuție cu domnul director de la Direcția Regională CFR și urmează să intrăm într-o etapă și mai scurtă, prin negociere directă”, ne-a declarat ministrul Transporturilor.
Una din probleme, penuria de traverse de tip sovietic. Altă problemă, companiile sunt tentate să facă lucrări mai ample
Ministrul a identificat și alte două probleme care au dus la aceste întârzieri: „Aici au fost două probleme. Nu a fost o problemă suma alocată, care este acoperitoare, ci faptul că se accesează destul de greu unele materiale și anume traverse de tip sovietic, pentru că de acestea e vorba.
A doua problemă e cea legată de companiile care au venit, care sunt companii mari, foarte bune, care au prefetat să se canalizeze spre lucrări mai ample, unele aflate chiar în portofoliul Ministerului Transporturilor. Nu vreau să fiu înțeles greșit, sunt companii extrem de serioase, care își fac treaba pe toate proiectele și pe toate contractele pe care le au semnate cu Ministerul Transporturilor”.
Grindeanu: de luni se intră în negociere directă, „domnul director va răspunde cu capul”!
Ministrul Transporturilor a mai adăugat că după trecerea la negociere directă pentru desemnarea firmei care să realizeze lucrările, operaționalizarea celor 5 km de cale ferată va fi realizată într-o perioadă cât mai scurtă de timp. Cel responsabil de rezolvarea rapidă a situației este șeful Regionaslei CFR Galați, care „va răspunde cu capul” dacă nu va fi accelerată realizarea lucrărilor.
„În concluzie, se va intra în etapa de negociere directă, astfel încât operaționalizarea acestei bucăți, de aproape 5 km de cale ferată, să se facă cât mai repede. Îi felicit pe operatorii privați, care și-au făcut treaba, pentru că o parte din traseu traversează zona lor. Ne vom mișca și noi foarte repede. Vă asigur de asta.
De luni se intră în etapa următoare de gestionare a situației. Domnul director răspunde cu capul de treaba asta”, a spus Sorin Grindeanu .
Porturile din Galați, o rută importantă pentru cerealele exportate de Ucraina, pentru că au cale ferată cu dublu ecartament
Spre deosebire de Portul Constanța, despre care s-a discutat că va deveni o platformă importantă pentru exporturile și importurile Ucrainei, porturile din Galați au un avantaj tehnic unic, pentru că au în dotare cale ferată cu dublu ecartament, care nu există de la granița cu Ucraina până la Constanța.
În Ucraina există cale ferată cu ecartament lat, de tip sovietic, cu lățimea de 1.524 mm, iar în toate țările europene există cale ferată cu ecartament european, de 1.435 mm. O stație de schimbare a boghiurilor de la ecartament sovietic la cel european, poate rezolva numai 20 de vagoane în 24 de ore. Din această cauză nu a fost posibilă transferarea trenurilor cu cereale din Ucraina pe la granița cu Polonia.
Toate cele trei porturi din Galați, Portul Bazinul Nou, Portul Docuri și Portul Romportmet, sunt dotate cu cale ferată cu dublu ecartament, sovietic și european, dar după 1990 a fost demontat și dus la fier vechi un tronson de 5 km de cale ferată, care acum va trebui refăcut.
În aceste condiții, porturile din Galați sunt una din rutele importante pentru exportarea cerealelor dar și a altor mărfuri din Ucraina. Acestea pot fi aduse la Galați cu trenurile ucrainiene, iar în porturile din Galați pot fi încărcate în nave maritime, cu capacități de 20.000 – 25.000 de tone, dar și în barje, cu care să fie transportate pe Dunăre și pe Canalul Marea Neagră, până la Constanța, dar și în amonte, către Austria, Germania și pe Canalul Rhin – Main, până la Rotterdam.