Guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, modificată de Executiv. Ce se schimbă
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/04/amepip-sigla-amepip.jpg)
Guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice a fost modificată, schimbările vizând toate companiile de stat, indiferent de nivel.
Guvernanţa corporativă, modificată
În şedinţa de marţi a Executivului a fost adoptată o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea prevederilor legislative privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.
Potrivit unui comunicat, Guvernul a aliniat legislația privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice la cerințele Comisiei Europene și în acord cu necesitatea implementării unui cadru clar și transparent pentru selecția și mandatul administratorilor acestor entități.
„Noile reglementări adoptate prin Ordonanța de Urgență urmăresc creșterea transparenței și reducerea dependenței întreprinderilor publice de subvențiile bugetare”, transmite Executivul.
Aceste reglementări au fost finalizate în cadrul dialogului între Secretariatul General al Guvernului, Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) și reprezentanții Comisiei Europene.
Cele mai relevante modificări aduse prin Ordonanța de Urgență adoptată de Guvern:
- Pentru asigurarea transparenței, a competiției libere și a asumării răspunderii publice, au fost stabilite criterii de selecție mai clare, mai riguroase, inclusiv prin impunerea verificării conflictelor de interese. Astfel, membrii comisiilor de selecție și nominalizare nu se pot afla în raporturi juridice de coordonare sau subordonare ierarhică cu candidații înscriși la procedura de selecție și nominalizare. Dacă există astfel de situații, conducătorul autorității publice tutelare va dispune înlocuirea membrilor aflați în incompatibilitate.
- Pentru creșterea profesionalizării managementului, a fost introdusă reglementarea expresă privind absolvirea studiilor superioare cu diplomă de licență, atât pentru conducătorii AMEPIP, cât și pentru membrii consiliilor de administrație și de supraveghere.
Preşedintele şi vicepreşedinţii AMEPIP trebuie să aibă cel puțin diplomă de licență şi minimum 10 ani de experienţă profesională în domeniul economic sau financiar, de management sau juridic, dintre care cel puţin 7 ani în funcţii de conducere executivă în companii sau în funcţii de conducere în administraţia publică, unde au exercitat atribuţii de conducere sau supraveghere asupra unor întreprinderi publice.
În cazul membrilor consiliilor de administraţie și de supraveghere, aceștia trebuie să aibă studii superioare finalizate cel puțin cu diplomă de licență şi experienţă în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei întreprinderi publice de minim 7 ani.
- O altă modificare relevantă – membrii consiliului de administrație nu vor putea cumula calitatea de membru cu cea de salariat al întreprinderii publice. Dacă administratorii sunt desemnați dintre salariații întreprinderii publice, contractul individual de muncă va fi suspendat pe perioada mandatului.
De asemenea, în situația încetării mandatului unui membru în consiliul de administrație (CA) sau consiliul de supraveghere (CS), membru al directoratului ori director, procedura de selecție se va desfășura cu respectarea prevederilor legale în vigoare la data încetării mandatului. La regiile autonome și întreprinderi publice-societăți, în cazul candidaților pentru alegerea membrilor CA și CS cu același punctaj, se acordă prioritate candidatului aparținând genului subreprezentat. Iar în măsura în care nu este afectat clasamentul, cel puțin o treime din totalul administratorilor aparțin genului subreprezentat.
Actul normativ mai reglementează expres faptul că prerogativa numirii directorilor provizorii revine Consiliului de Administrație sau Consiliului de Supraveghere, iar dispozițiile referitoare la durata mandatului și sancțiunile contravenționale aplicabile administratorilor provizorii se vor aplica și în cazul directorilor provizorii.
- Pentru a crește performanța managerială, sunt aduse modificări și cu privire la modul de calcul al remunerației directoratului. Astfel, la fel ca în cazul membrilor consiliilor de administrație sau consiliilor de supraveghere, și în cazul directoratului remunerația va fi formată dintr-o indemnizație fixă lunară și o indemnizație variabilă, stabilită în funcție de performanța managerială. Componenta variabilă a remuneraţiei va fi revizuită anual, în funcţie de nivelul de realizare a obiectivelor cuprinse în planul de administrare şi de gradul de îndeplinire a indicatorilor-cheie de performanţă aprobaţi de adunarea generală a acţionarilor. Acești indicatori vor fi cuprinși în contractul de mandat.
Companiile vor întocmi un raport trimestrial privind realizarea indicatorilor cheie de performanță incluși în contractul de mandat. AMEPIP îl va publica pe pagina proprie de internet.
Alte informaţii:
– Procedura de selecţie pentru membrii consiliului de administraţie sau supraveghere se finalizează în termen de cel mult 150 de zile de la data aprobării hotărârii adunării generale a acţionarilor de iniţiere a procedurii.
– Se reglementează clar rolul compartimentelor de guvernanță corporativă din cadrul autorităților publice tutelare în procesul de elaborare a scrisorii de așteptări, realizată împreună cu structurile de specialitate din cadrul autorității publice tutelare și ale întreprinderii publice.
– AMEPIP va emite aviz conform privind procedura de selecție, sau dispune măsuri de remediere, după caz, pentru toate întreprinderile publice de la nivel central și pentru cele de la nivel local care îndeplinesc cumulativ condițiile de a înregistra o cifră de afaceri în ultimul exercițiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro și au cel puțin 50 de angajați.
– Se elimină exceptarea ocoalelor silvice de la aplicarea prevederilor din domeniul guvernanței corporative a întreprinderilor publice, având în vedere că excepțiile sunt limitativ prevăzute de OUG 109/2011.
– Se modifică data de raportare, astfel încât AMEPIP va elabora și va prezenta Guvernului un raport anual privind întreprinderile publice până cel târziu la data de 30 septembrie a anului următor celui la care se face raportarea, față de 30 mai, având în vederea necesitatea unui timp adecvat pentru colectarea și prelucrarea datelor.