Guvernul a modificat Legea energiei electrice și a gazelor naturale

Publicat: 21 nov. 2024, 19:47, de George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Guvernul a modificat Legea energiei electrice și a gazelor naturale

Guvernul a adoptat, în ședința de joi, o ordonanță de urgență pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012 şi pentru modificarea Legii nr. 220/2008 privind stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile.

Actul normativ aduce o serie de modificări şi completări cadrului legislativ privind energia electrică şi gazele naturale, precum şi al promovării producerii energiei din surse regenerabile, în vederea implementării de soluţii privind stocarea energiei electrice pentru eficientizarea consumului şi remedierea fluctuaţiilor majore de producţie, crescând capacitatea de integrare a energiei provenite din surse regenerabile, de natură variabilă.

Adoptarea acestor soluţii asigură stabilitate Sistemului Electroenergetic Naţional (SEN) şi sprijină tranziţia către energie regenerabilă, securitatea energetică şi atingerea obiectivelor din Pactul Ecologic European şi Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
În concordanţă cu Planul Național Integrat Energie Schimbări Climatice revizuit, aflat în proces de preluare a observaţiilor şi propunerilor Comisiei Europene, România îşi asumă dezvoltarea a 800 MW în centrale hidroelectrice cu acumulare prin pompaj până în anul 2030, precum şi instalarea a cel puţin 2.000 MW în baterii până în anul 2035. Investiţia strategică în stocarea energiei prin baterii va avea dublu rol pozitiv, respectiv va contribui la creşterea nivelului de flexibilitate a reţelei de energie electrice şi, totodată, va facilita integrarea în sistem a noilor capacităţi de producţie de energie din Surse Regenerabile de Energie (SRE).

Astfel, principalele măsuri incluse vizează:
–    Se aduc clarificări legislative prin actualizarea definiţiei stocării de energie, în sensul că energia electrică stocată va fi, ulterior, livrată în reţelele electrice. Se definesc conceptele de serviciu de stocare şi operator de servicii de stocare.
–    Se armonizează cadrul legislativ privind exceptarea energiei electrice cu care se alimentează instalaţiile de stocare de la obligaţiile de achiziţie de certificate verzi şi a contribuţiei de cogenerare, ca o consecinţă a faptului că această energie electrică nu reprezintă un consum final.
–    Se elimină dubla taxare a energiei stocate (la preluare şi la introducere în SEN), ceea ce va reduce costurile şi va stimula investiţiile în capacităţi de stocare.
–    Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei va actualiza reglementările secundare incidente, în acord cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă.
–    Se încurajează stocarea sezonieră şi pe termen scurt, susţinându-se dezvoltarea unor soluţii inovatoare de stocare sezonieră, care să permită echilibrarea fluxurilor de energie între perioadele de supraproducţie (ex. energie regenerabilă din surse eoliene şi solare) şi perioadele de consum ridicat, ceea ce va contribui la stabilitatea preţurilor şi la reducerea dependenţei de importurile de energie, în special în perioadele critice.
–    Se introduc noi reglementări pentru operatorii instalaţiilor de stocare, inclusiv scutirea de la plata tarifelor pentru serviciul de transport, serviciile de sistem şi contribuţia pentru cogenerare pentru energia preluată pentru stocare.
–    Se prevede posibilitatea ca, la iniţiativa Ministerului Energiei, terenurile aparţinând lacurilor de acumulare permanente, finanţate din fonduri publice şi cu potenţial de utilizare a energiei apei, să treacă în administrarea acestuia, cu avizul autorităţii publice centrale în domeniul apelor.

Proiectul centralei hidroelectrice Tarniţa-Lăpuşteşti şi alte centrale de acest tip vor contribui la asigurarea rezervei de putere, implementarea acestora urmând a fi adaptată Strategiei Energetice 2020-2030.
–    Se creează cadrul legal necesar pentru declararea unor proiecte de producere a energiei electrice ca lucrări de interes public naţional şi pentru stabilirea unor criterii pentru definirea proiectelor de importanţă naţională în domeniul energiei electrice.

Aceste proiecte includ construirea de noi capacităţi de producere, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii energetice existente şi intervenţiile pentru avarii, având un rol esenţial în securitatea şi stabilitatea Sistemului Electroenergetic Naţional (SEN).

Aceste măsuri sunt esenţiale pentru dezvoltarea unui sistem energetic sustenabil, modern şi sigur, care să susţină tranziţia către surse regenerabile şi să reducă dependenţa de combustibilii fosili, în concordanţă cu angajamentele României la nivel european şi cu cerinţele de securitate naţională.