Guvernul adaptează legea asistenței medicale primare prin noi modificări și extinderi

Publicat: 28 aug. 2024, 08:14, de Autor: Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Guvernul adaptează legea asistenței medicale primare prin noi modificări și extinderi

Guvernul României va adopta azi o ordonanță importantă pentru modificarea și completarea Legii nr. 263/2004 privind asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență. Măsurile vin în contextul nevoii de adaptare și extindere a serviciilor de sănătate, în special în zonele defavorizate și rurale ale țării.

Modificări cheie ale legii

Noua ordonanță aduce modificări esențiale în legea existentă, având ca scop îmbunătățirea și extinderea serviciilor de asistență medicală. Printre principalele modificări se numără:

  1. Angajarea Personalului Medical: Cabinetele de medicină de familie vor putea angaja medici specialiști și asistenți medicali conform noilor reglementări, în limita fondurilor contractate cu casele de asigurări de sănătate. Acest lucru se aliniază cu definițiile și cerințele stabilite în Legea nr. 95/2006 și Ordonanța nr. 144/2008.
  2. Autorizarea Sanitară: Se introduce o nouă cerință de autorizare sanitară pentru centrele de permanență, conform prevederilor Legii nr. 95/2006. Aceasta va asigura standardizarea și controlul calității serviciilor oferite.
  3. Reorganizarea Funcționării: Continuitatea asistenței medicale primare va fi asigurată de medici specialiști și asistenți medicali, conform reglementărilor actualizate. Acest lucru va contribui la o mai bună organizare și funcționare a centrelor de permanență.
  4. Extinderea în Zone Rurale: În localitățile rurale și în orașele cu sub 25.000 de locuitori, centrele de permanență vor putea fi înființate cu un minim de 5 posturi de medici, asigurând astfel o acoperire mai bună în zonele defavorizate.
  5. Program Special pentru Zone Izolate: Pentru zonele din Munții Apuseni și Rezervația Biosferei Delta Dunării, programul de funcționare al centrelor de permanență va fi stabilit de direcțiile de sănătate publică județene, cu aprobarea Ministerului Sănătății, conform Hotărârii Guvernului nr. 323/1996.

Impactul noilor reglementări

Modificările aduse legii sunt menite să îmbunătățească accesul la asistență medicală primară și să răspundă mai eficient nevoilor populației din zonele mai puțin dezvoltate. Prin extinderea și adaptarea centrului de permanență, Guvernul își propune să asigure o continuitate mai bună a serviciilor medicale și să îmbunătățească calitatea vieții în comunități defavorizate.

Descrierea situaţiei actuale

Prin prevederile actuale ale Legii 263 /2004, cu modificările și completările ulterioare se dispune faptul că pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare cabinetele de medicină de familie pot angaja medici de medicină generală. Continuitatea asistenţei medicale primare este asigurată prin centrele de permanenţă de medici de familie, medici de medicină generală şi asistenţi medicali care îşi exercită profesia în condiţiile legii.

Având în vedere prevederile art. 64 lit. d), din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, medicul de medicină generală este reprezentat de absolventul facultăţii de medicină sau pediatrie din România, promoţie anterioară anului 2005, care nu a dobândit calificarea de medic specialist, dar a întrunit condiţiile de exercitare a profesiei în baza prevederilor anterioare prezentei legi. De aceste prevederi beneficiază şi titularii diplomei de medic, obţinută anterior anului 2005 în străinătate şi echivalată în România, care nu au dobândit calificarea de medic specialist, dar au întrunit condiţiile de exercitare a profesiei. Ținând cont că, potrivit aceluiași articol, la lit.e) medicul de familie este definit ca medicul specialist de medicină de familie şi, prin asimilare, medicul de medicină generală, apreciem necesară corelarea prevederilor art. 2 alin.(2) și ale art. 7 alin.(1) din Legea 263/2004, cu modificările și completările ulterioare, cu prevederile art. 64 lit.e) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Este cunoscut deficitul de medici de familie din rețeaua de asistență medicala primară, în mod deosebit în mediul rural. De asemenea este știut și faptul că îmbunătățirea accesibilității medicinei de familie în zonele rurale, izolate necesită stimularea implicării autorităților locale în zonele slab deservite, introducerea și monitorizarea stimulentelor financiare și non-financiare pentru stabilirea practicii în mediul rural, promovarea studiilor în medicina de familie pentru studenții din mediul rural(burse), organizarea de stagii de practică în mediul rural pentru studenții și medicii rezidenți în medicina de familie, precum și organizarea medicinei de familie în regim de 24 x 7 (centre de permanență, serviciu de gardă prin rotație), considerăm că este necesar ca în mediul rural, precum și în zona urbană cu o populație sub 25.000 locuitori, unde există un deficit de medici de familie, să se poată realiza echipe de gardă cu 5 posturi de medic.

În același context, al deficitului de medici, precum și în considerarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei „Delta Dunării”, republicată, cu modificările şi completările ulterioare și ținând cont de dificultatea realizării continuității asistenței medicale în aceste zone, opinăm că programul de funcționare al centrelor de permanență organizate în aceste zone, se poate stabili prin decizie a direcției de sănătate publică județeană, cu aprobarea Ministerului Sănătății, la propunerea medicului coordonator al centrului de permanență, ca excepție de la prevederile art. 11 care reglementează programul de funcționare al centrelor de permanență.

Având în vedere că una din preocupările Ministerului Sănătății se numără și insuficienta medicilor de familie, lipsa atractivităţii unei cariere în medicina primară, distribuţia inechitabilă a resursei umane din acest domeniu, precum și vârsta înaintată a medicilor de familie, aproximativ 40% din numărul total de medici de familie sunt în pragul pensionării sau au depăşit deja vârsta de pensionare, ceea ce va accentua şi mai mult deficitul în următorii ani și ținând cont de faptul că această criză este mai accentuate în zonele izolate și greu accesibile precum cele din zona Munților Apuseni și din Delta Dunării, opinăm că se impune o exceptare a centrelor de permanență din aceste zone de la a asigurarea serviciilor de gardă în program de continuitate, dată fiind distanța mare care trebuie parcursă de medicul de familie de la cabinet la sediul centrului de permanență, precum și greutatea, dar și tipul parcurs de către aceștia între cele două obiective. În acest sens precizăm că la nivel național sunt, în total, 328 de localități (comune + sate) care nu au niciun medic de familie. Necesarul calculat în funcție de populația din aceste localități este de 376 de medici de familie. Populația totală a acestor comune fiind de 559.611 locuitori, adică 2,52% din populația României. Dintre acestea, 282 de localități au peste 900 de locuitori, niciun medic de familie și un necesar de 330 de medici de familie. Iar 46 de localități care au sub 900 de locuitori nu au niciun medic de familie.