Guvernul adoptă o ordonanță pentru combaterea publicității înșelătoare și a tehnicilor agresive de comunicare pe piața de capital

Publicat: 21 iun. 2024, 09:58, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Guvernul adoptă o ordonanță pentru combaterea publicității înșelătoare și a tehnicilor agresive de comunicare pe piața de capital

Guvernul va adopta o Ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri de prevenire şi combatere a publicității și a tehnicilor agresive de comunicare practicate de entitățile care nu sunt înscrise în Registrul Autorității de Supraveghere Financiară.

Sursa proiectului de act normativ și urgența adoptării acestuia are în vedere strategia A.S.F.SIIF în ceea ce privește procesul de actualizare și îmbunătățire continuă a legislației pieței de capital, în vederea adaptării acesteia la legislația europeană aflată la rândul ei într-o continuă dinamică, dezvoltarea pieței de capital și creșterea protecției investitorilor, întărirea rolului și a statutului A.S.F.-SIIF ca autoritate de supraveghere și control pe piața de capital, acest proces vizând modificarea și completarea legislației primare. În acest context, urgența adoptării actului normativ are în vedere și publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L din data de 30 noiembrie 2023 a Regulamentului (UE) 2023/2631 al Parlamentului European și al Consiliului din 22 noiembrie 2023 privind obligațiunile verzi europene și publicarea opțională de informații pentru obligațiunile comercializate ca fiind durabile din punctul de vedere al mediului și pentru obligațiunile legate de durabilitate. Potrivit Regulamentului (UE) 2023/2631, statele membre iau măsurile necesare pentru a se conforma unor prevederi ale acestuia, până la 21 decembrie 2024.

De asemenea, autoritatea de supraveghere a pieței de capital din România trebuie să dispună de cadrul legal în vederea deținerii de mecanisme legale de combatere a publicității înșelătoare și de stopare a tehnicilor agresive de comunicare practicate de entitățile care nu sunt înscrise în Registrul A.S.F., în vederea reducerii impactului negativ al activității desfășurate de aceste entități de atragere de investitori în vederea efectuării de operațiuni cu instrumente financiare pe piața de capital din România, prin utilizarea de mijloace de comunicare la distanță (internet), fără a deține o autorizație din partea A.S.F. O astfel de măsura propusă ar facilita dreptul autorității de supraveghere a pieței de capital din România să elimine publicitatea înșelătoare, să mărească încrederea investitorilor de a investi pe piața de capital din România și, în consecință, ar trebui încurajată această măsură, prin promovarea de urgență a acestui act normativ.

Impactul social

Prin adoptarea prezentei ordonanțe de urgență se creează premisele creșterii accesului investitorilor, în calitate de consumatori de servicii financiare, la produse de investiții create în România sau în alte state membre, cu impact pozitiv asupra diversificării riscurilor investitorilor. Totodată, standardul european privind obligațiunile verzi europene (EUGB) va fi disponibil pentru întreprinderile și entitățile publice care doresc să atragă fonduri de pe piețele de capital pentru a-și finanța investițiile ecologice, îndeplinind în același timp cerințe stricte de sustenabilitate. În sensul proiectului de act normativ, entitățile vor avea acces la modele opționale de publicare a informațiilor pentru obligațiunile comercializate ca fiind durabile din punctul de vedere al mediului și pentru obligațiunile legate de durabilitate.

Impactul macroeconomic

Prin prezenta ordonanță de urgență se introduc și prevederi referitoare la combaterea publicității înșelătoare și a tehnicilor agresive de comunicare practicate de entitățile care nu sunt înscrise în Registrul A.S.F., cu scopul de a reduce impactul negativ al activității desfășurate de unele entități de atragere de investitori în vederea efectuării de operațiuni cu instrumente financiare pe piața de capital din România, prin utilizarea de mijloace de comunicare la distanță (internet), fără a deține o autorizație din partea A.S.F. Astfel, în situația descrisă anterior, pentru prevenirea și combaterea unor fapte de acest gen, A.S.F. trebuie să dețină pârgii pentru stabilirea unor măsuri preventive de combatere a acestor 11 din 16 practici asimilate ca ”practici neloiale pe piața de capital”, drept pentru care măsura de desemnare a A.S.F. de autoritate de supraveghere care combate publicitatea înșelătoare și a tehnicilor agresive de comunicare practicate de entitățile neînscrise în Registrul A.S.F. este de maximă urgență, pentru a crea cadrul legal necesar prin care A.S.F. să poată solicita furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice, astfel cum sunt definiți în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, să blocheze accesul la conținutul site-urilor web ale entităților care nu sunt înscrise în Registrul Autorității de Supraveghere Financiară. Totodată, prin măsurile introduse prin proiectul de ordonanță de urgență se are în vedere o derulare adecvată a operațiunilor realizate pe piața de capital, fiind create premisele pentru dezvoltarea corespunzătoare a acestei piețe, cu efecte pozitive asupra economiei în general. Astfel, dezvoltarea pieței de capital poate implica atragerea de noi investitori autohtoni sau internaționali pe această piață, respectiv listarea de noi emitenți, fiind create premisele atragerii de fluxuri corespunzătoare de capital în economie.

Impactul asupra economiei și asupra principalilor indicatori macroeconomici

Prin acest proiect de ordonanță de urgență sunt create premisele atragerii de fluxuri de capital în economie.

Impactul asupra mediului concurențial si domeniul ajutoarelor de stat

Proiectul de ordonanță de urgență contribuie la asigurarea unor condiții de concurență echitabile între jucătorii pieței de capital din România, conferind în același timp o protecție uniformă a investitorilor. Proiectul de ordonanță de urgență nu contravine legislației din domeniul concurenței și reglementărilor comunitare în domeniul ajutorului de stat.

Impactul asupra mediului de afaceri

Noile prevederi propuse prin proiectul de ordonanță de urgență au ca scop final principal contribuția la consolidarea statutului pieței de capital românești ca piață emergentă, creând premisele atragerii unor noi categorii de investitori, ceea ce va avea un efect de stimulare și îmbunătățire a mediului de afaceri național. Astfel, prin dezvoltarea corespunzătoare a pieței de capital, se crează premisele unor noi oportunități de investiții pentru mediul de afaceri. De asemenea, prin listarea de noi instrumente financiare pe piața de capital, finanțarea prin intermediul acestei piețe devine mai facilă, cu efecte pozitive asupra mediului de afaceri.

Impactul asupra mediului înconjurător

Proiectul de act normativ are în vedere introducerea de prevederi la nivelul legislației naționale pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2023/2631, fiind avut în vedere faptul că tranziția către o economie neutră din punct de vedere climatic, durabilă, eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor și al energiei, circulară și echitabilă este esențială pentru a asigura competitivitatea pe termen lung a economiei, în general.

Evaluarea costurilor și beneficiilor din perspectiva inovării și digitalizării

Prezentul proiect de act normativ răspunde nevoilor crescute de digitalizare a autorității în concordanță cu perspectiva inovării și digitalizării, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).

Principalele probleme legislative din acest moment:

  1. Lipsa prevederilor exprese referitoare la aprobarea de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a unui prospect în cazul în care o autoritate a administrației publice locale intenționează să realizeze o ofertă publică de titluri de datorie sau să admită titlurile de datorie pe o piață reglementată. Aceasta creează incertitudine și lipsă de claritate în procedurile legate de ofertele publice din partea autorităților locale.
  2. Absența prevederilor exprese legate de suspendarea obligației de derulare a unei oferte publice de preluare obligatorii în anumite cazuri. Această lacună poate duce la situații în care nu există mecanisme clare pentru gestionarea unor circumstanțe specifice care ar putea justifica o astfel de suspendare.
  3. Lipsa reglementării aspectelor care sunt guvernate de Regulamentul (UE) 2023/2631, în special în ceea ce privește aprobarea prospectelor și alte aspecte legate de ofertele publice și de tranzacțiile pe piața de capital. Aceasta poate duce la inconsecvențe sau lipsuri în conformitatea cu normele și standardele europene.
  4. Necesitatea adaptării legislației la dinamica și evoluția pieței de capital, inclusiv reglementarea unor aspecte care ar spori protecția investitorilor și eficiența operațiunilor desfășurate pe piața respectivă. Aceste ajustări sunt esențiale pentru a asigura un mediu de afaceri transparent și sigur pentru toți actorii implicați.