Guvernul coafează o sinecură de partid și de stat! ”Oficiul offset” devine Agenție
Un proiect de Ordonanță de Urgență prevede înființarea Agenției Române de Cooperare Tehnologică și Industrială pentru Securitate și Apărare.
Guvernul va înființa Agenția Română de Cooperare Tehnologică și Industrială pentru Securitate și Apărare (ARCTIS), ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, prin reorganizarea Oficiului de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială, conform unui proiect de OUG. Agenția va fi condusă de un președinte cu rang de secretar de stat numit prin decizie a Prim-ministrului la propunerea Ministrului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și de un vicepreședinte numit prin ordin al Ministrului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.
ARCTIS preia personalul si patrimoniul Oficiului de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială și se subrogă în toate drepturile și obligațiile, rezultate din contracte, convenții și acorduri la care este parte.
Acest Oficiu este una dintre cele mai discrete instituții ale statului român, neexistând rapoarte de activitate, bilanțuri contabile, decât în 2019, și alte informații legate de activitatea acestuia. Se tot vorbește că e o conductă de ban care este legată de lumea politică, în special de cei care controlează Ministerul Economiei.
Oficiul nu a făcut mai nimic ani de zile
Prin acest act normativ se coafează o instituție care ani de zile nu a făcut mai nimic, conform Nicoletei Pauliuc, președintele Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională din Senat, Nicoleta Pauliuc. Aceasta a depus la Parlament un proiect de act normativ privind reglementarea contractelor compensatorii în perspectiva achiziţionării de echipamente şi tehnică militară pentru dotarea Armatei, în conformitate cu Strategia Naţională de Apărare şi deciziile succesive ale Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. Prin urmare a prezentat toate neîndeplinirile Oficiului.
Cu privire la organizarea Oficiului, în baza OUG nr. 189/2002 – „Organizarea și funcționarea Agenției se stabilesc prin hotărâre a Guvernului” (art. 8 alin. (3)) iar între atribuțiile Oficiului se numără – „elaborarea unui raport anual cu privire la activitatea proprie, incluzând căile și măsurile de atingere a obiectivelor propuse, raport prezentat spre aprobare primului-ministru” (art. 8 alin. (2) lit. o)). Aceste rapoarte nu sunt transparente nefiind publicate.
Cu privire la exercitarea atribuțiilor Oficiului, în baza OUG nr. 189/2002 – „Agenția are următoarele atribuții principale: supunerea spre aprobare Guvernului a domeniilor prioritare ce beneficiază de derularea operațiunilor de compensare și a valorilor multiplicatorilor de compensare rezultați ca urmare a analizei priorităților de dezvoltare a României”. Însă, în exercitarea acestei atribuții, Oficiul nu a supus spre aprobare Guvernului decât un singur proiect – HG nr. 955/2006. Ulterior, după aderarea României la UE, adică de 17 ani, nu a mai făcut nicio propunere, deși domeniile prioritare ar fi trebuit adaptate calității României de stat membru și, implicit, bunelor practici europene.
Legea nr. 336/2007 prevede – „În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Agenţia de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială va elabora şi supune spre adoptare Guvernului propunerile de modificare a normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002…” (art. II). Cu toate acestea, de 16 ani, Oficiul nu și-a îndeplinit această obligație legală.
Raportul public al Curții de Conturi a României pentru anul 2016 care, cu privire la activitatea Oficiului a constatat, printre altele, faptul că acesta – „…nu a urmărit modul de încheiere, derulare și monitorizare a acordurilor de compensare derulate și nu a inițiat propuneri pentru actualizarea cadrului normativ ca urmare a evoluției priorităților de dezvoltare a României, în perioada 2006-2016”.
Aceleași concluzii se repetă și în anii următori, inclusiv în Raportul public al Curții de Conturi a României pentru anul 2019, conform căruia – „S-a constatat neelaborarea unei proceduri de stabilire a nivelului multiplicatorilor/coeficienților utilizați pentru calcularea valorii tranzacţiilor prin compensare derulate în baza acordurilor de offset, astfel nu au fost aprobate criterii sau alte instrumente de selecție care să fie utilizate în stabilirea acestor multiplicatori. De asemenea, s-a constatat lipsa unei monitorizări adecvate a acordurilor de compensare, fapt ce conduce la creșterea riscului neidentificării la timp a unor erori ce pot apărea, având în vedere perioada mare de derulare a acestor acorduri (maximum 10 ani, în funcţie de valoarea obligaţiei şi de complexitatea acesteia)”.
Din ce reiese de mai sus, Oficiul a tăiat frunze la câini iar conducerea și salariații au luat bani degeaba.
”Oficiul offset”
Oficiul de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială (OCATS) este o instituție publică autonomă din România, cu personalitate juridică. OCATS stabilește reglementările privind derularea operațiunilor compensatorii și a tuturor documentelor conexe acestora. În vederea îndeplinirii obligațiilor de compensare asumate, contractanții derulează operațiuni compensatorii, cunoscute pe plan internațional sub denumirea de offset.
Scopul principal al OCATS este ca banii cheltuiți pentru achiziții în domeniul siguranței naționale să se întoarcă, într-o formă sau alta, în economia românească sub formă de investiții, exporturi, subcontractări în economia națională din partea unor firme străine, transfer de tehnologie, donații, training. Contractele de offset însoțesc un contract de achiziții în domeniul militar. Potrivit legii, contractele de offset trebuie să se încheie pentru o valoare echivalentă cu 80% din valoarea contractului de achiziție.