Cabinetul Ciolacu aprobă achiziția de 23 de locomotive electrice noi DOCUMENT

Publicat: 07 nov. 2024, 07:50, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Cabinetul Ciolacu aprobă achiziția de 23 de locomotive electrice noi DOCUMENT

Guvernul României a adoptat o hotărâre esențială pentru dezvoltarea și modernizarea transportului feroviar, prin aprobarea unei investiții semnificative în achiziția a 23 de locomotive electrice noi, dotate cu sisteme ERTMS (European Rail Traffic Management System), care vor contribui la creșterea vitezei și eficienței transportului feroviar de călători pe rețeaua CFR. Aceste locomotive vor avea capacitatea de a atinge viteze de 160 km/h și vor putea tractora până la 16 vagoane de călători, având un impact direct asupra mobilității, siguranței și protecției mediului.

Investiția totală și sursele de finanțare

Investiția necesară pentru achiziționarea celor 23 de locomotive electrice se ridică la suma de 153.134.700,70 euro (aproape 760 milioane lei, cu TVA inclus), iar proiectul va fi realizat în termen de 45 de luni. Fondurile vor fi alocate din surse externe nerambursabile prin Fondul pentru modernizare, precum și din bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, conform programelor de investiții publice aprobate anual. Implementarea acestui proiect va contribui semnificativ la îmbunătățirea infrastructurii feroviare din România, cu beneficii economice și de mediu pe termen lung.

Modernizarea transportului feroviar: un pas înainte pentru România

Achiziția celor 23 de locomotive electrice cu sisteme ERTMS va transforma în mod semnificativ transportul feroviar public de călători din România. Noile locomotive vor fi utilizate pe toate liniile electrificate ale rețelei feroviare CFR și pe cele aflate în proiect pentru electrificare, urmărind conectarea rapidă și eficientă a marilor orașe din România. Aceste locomotives sunt capabile să asigure o viteză maximă de 160 km/h și să tracteze până la 16 vagoane, având un rol esențial în reducerea timpurilor de călătorie și în îmbunătățirea confortului pasagerilor.

Beneficiile economice și sociale ale proiectului

  1. Reducerea costurilor și îmbunătățirea eficienței
    Prin modernizarea flotei feroviare, costurile operaționale vor scădea semnificativ, iar transportul feroviar va deveni o alternativă mai atractivă față de alte forme de transport. Noile locomotive vor contribui la reducerea costurilor de întreținere și la economii pentru operatorii de transport feroviar de călători, atât publici, cât și privați. De asemenea, se estimează o reducere a numărului de accidente feroviare și a emisiilor de gaze cu efect de seră, contribuind astfel la protecția mediului și la respectarea angajamentelor României în cadrul politicilor europene privind schimbările climatice.
  2. Creșterea mobilității și accesibilității
    Implementarea acestui proiect va duce la creșterea mobilității călătorilor pe rețeaua feroviară electrificată sau în curs de electrificare. Peste 3,29 milioane de călători vor beneficia de serviciile noilor locomotive, comparativ cu doar 1,89 milioane de călători pe care i-ar transporta serviciile actuale. Astfel, se va înregistra o creștere a frecvenței trenurilor, de la 1,53 milioane tr-km/an la 3,10 milioane tr-km/an, oferind cetățenilor mai multe opțiuni de transport rapid și eficient între marile centre socioeconomice ale țării.
  3. Reducerea poluării și protecția mediului
    Locomotivele electrice, având un impact mult mai mic asupra mediului decât cele pe bază de combustibili fosili, vor contribui semnificativ la reducerea poluării în transportul feroviar. În plus, prin înlocuirea trenurilor vechi și a celor pe bază de combustibili fosili cu vehicule electrice moderne, vor scădea emisiile de gaze cu efect de seră și zgomotul produs de transportul feroviar, aliniindu-se astfel la obiectivele europene de reducere a poluării și de tranziție către o economie verde.
  4. Crearea de locuri de muncă și dezvoltarea infrastructurii
    Un alt beneficiu semnificativ al acestui proiect este crearea de locuri de muncă, atât în sectorul construcțiilor, cât și în industria feroviară. În plus, dezvoltarea infrastructurii feroviare va sprijini dinamica pieței muncii, prin facilitarea accesului călătorilor la centrele economice și administrative din țară.

Detalii financiare ale proiectului

Conform datelor furnizate, valoarea totală a investiției pentru achiziția celor 23 de locomotive electrice noi este de 153.134.700,70 euro, adică 760.267.848,55 lei (calculat la cursul BNR de 4,9647 lei/euro, valabil la 30 octombrie 2023). Fiecare locomotivă va costa aproximativ 6.658.030,47 euro (33 milioane lei), ceea ce reflectă valoarea unității pentru vehiculul feroviar complet echipat și gata de operare.

Responsabilitățile instituționale și cadrul legal

Proiectul este coordonat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, o instituție înființată prin Ordonanța de Urgență nr. 62/2016 și aprobată prin Legea nr. 53/2017, care se ocupă de implementarea reformelor în sectorul feroviar și de asigurarea condițiilor necesare pentru dezvoltarea unei rețele feroviare eficiente și competitive. Autoritatea va semna contractele de achiziție publică cu furnizorii desemnați prin procedura de licitație publică, respectând reglementările prevăzute de Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice.

Impactul asupra economiei și mediului concurențial

Achiziția acestor locomotive va contribui la creșterea competitivității transportului feroviar pe piața internă a serviciilor de transport, consolidând rolul acestuia în economia națională și reducând dependența de alte moduri de transport, cum ar fi cel rutier. În plus, implementarea proiectului va crea un mediu concurențial echitabil și va stimula operatorii feroviari să îmbunătățească serviciile și să scadă costurile de operare.

 

NF-5