Guvernul emite o ordonanță pentru securitatea aprovizionării cu materii prime critice
Guvernul României va adopta o Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea Legii minelor nr. 85/2003, având în vedere impactul socioeconomic al agresiunii militare ruse din Ucraina asupra României și a statelor membre ale Uniunii Europene. Conflictul a generat o întrerupere semnificativă a lanțului global de aprovizionare cu materii prime vitale, cum ar fi gazele naturale, petrolul, produse petrochimice, produse agricole și alimentare, metale critice și de bază.
În contextul european actual, documentele strategice prioritizează resursele minerale și economia circulară pentru garantarea accesului la materii prime, asigurarea aprovizionării durabile și promovarea reciclării pentru reducerea dependenței de importuri. Pe 3 mai 2024, Regulamentul (UE) 2024/1252 a instituit un cadru pentru asigurarea aprovizionării sigure și durabile cu materii prime critice.
Pentru a se conforma acestor prevederi europene, Guvernul a adoptat măsuri urgente de adaptare a legislației naționale. Odată cu intrarea în vigoare a Regulamentului (UE) 2024/1252, se impune modificarea Legii minelor nr. 85/2003 pentru a asigura accesul la finanțare a proiectelor strategice și pentru a relansa sectorul resurselor minerale neenergetice în România.
Neadoptarea acestor măsuri ar putea duce la pierderea oportunităților de finanțare și la afectarea obiectivelor strategice economice și de tranziție energetică către tehnologii verzi. Accesul la materii prime critice este esențial pentru dezvoltarea economică și tehnologică, iar lipsa acestora ar putea avea un impact semnificativ asupra economiei naționale.
Prin modificările propuse la Legea minelor nr. 85/2003, se urmărește consolidarea capacităților în extracția, procesarea și reciclarea materiilor prime critice, precum și gestionarea responsabilă a deșeurilor și substanțelor periculoase. Aceste modificări sunt esențiale pentru protejarea economiei naționale, dezvoltarea sustenabilă și reziliența economică a României.
Principalele schimbări preconizate sunt:
1. Se reglementează redeschiderea exploatărilor miniere neenergetice pentru care a fost emisă o hotărâre a Guvernului privind aprobarea conservării, închiderii, ecologizării și monitorizării postînchidere. În ansamblul său, măsura de redeschidere a unor mine cu activitatea sistată prin hotărâri ale Guvernului descarcă parțial sau total statul român de cheltuieli pentru ecologizare, cu posibil impact transfrontalier. Cheltuielile cu protecția mediului, ce au ca scop final redarea unor mari suprafețe de teren în circuitul economic și tot ceea ce însemnă regenerarea socio-economică a comunităților învecinate, reintegrarea peisagistică a zonelor și refacerea bio-diversității sunt transferate către agenții economici care vor face exploatarea. Impactul macroeconomic în redeschiderea minelor cu activitate încetată și aprobată prin hotărâri ale Guvernului se poate cuantifica prin:
A.) Beneficii directe: taxele, impozitele si contribuțiile aferente desfășurării activităților de exploatare minieră sunt proporționale cu valorile mari ale investițiilor necesare, contribuind semnificativ la bugetul general consolidat al statului, precum si la bugetele locale.
B.) Beneficii indirecte: reintegrarea în circuitul economic a forței de muncă disponibile pe plan local, regional și poate național – se recomandă coroborarea și cu politici de stimulare, dezvoltarea industriei orizontale din jurul activității de exploatare, dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea altor segmente ale economiei care pot utiliza materiile prime extrase, obligația reabilitării mediului care va trece parțial sau total de la statul român la noul concesionar.
2. Se instituie posibilitatea continuării activități miniere pentru societățile aflate în procedură de insolvență, prin păstrarea licenței în cadrul unui program de reorganizare.
3. Se instituie posibilitatea dezvoltării și valorificării golurilor miniere din saline care pot fi utilizate din punct de vedere turistic sau medical.
4. Realizarea unor economii de cca. 13 milioane lei/an la bugetul de stat prin reducerea cheltuielilor pentru operarea stațiilor de tratare a apelor ce debitează natural din perimetrele miniere închise și care trebuie monitorizate post închidere, prin preluarea acestei sarcini de către operatorul minier odată cu licența de concesiune sau dare în administrare.
OUG-6