Guvernul înființează rețeaua nucleelor: ce este și ce se dorește cu această inițiativă
Guvernul României va adopta o ordonanță privind constituirea, organizarea și funcționarea Rețelei nucleelor pentru dezvoltare durabilă. Această măsură, promovată prin art. 108 din Constituție și Legea nr. 187/2024, marchează un moment semnificativ în implementarea Strategiei Naționale pentru Dezvoltarea Durabilă 2030 și a Planului Național de Acțiune (PNA).
Un nou organism consultativ pentru dezvoltare durabilă
Rețeaua nucleelor pentru dezvoltare durabilă, denumită pe scurt Rețeaua, se constituie ca un organism consultativ fără personalitate juridică, subordonat Guvernului și coordonat de Departamentul pentru dezvoltare durabilă. Acest Departament funcționează ca parte a aparatului de lucru al prim-ministrului, având un rol esențial în supravegherea și implementarea strategiei de dezvoltare durabilă a României.
Structura și funcțiile nucleelor
Rețeaua va fi formată din nucleele pentru dezvoltare durabilă, denumite Nuclee, care vor fi înființate la nivelul autorităților administrației publice centrale. Aceste nucleele vor avea rolul de a promova și implementa obiectivele de dezvoltare durabilă în domeniul specific fiecărei autorități. Nucleele vor fi constituite din personal specializat, inclusiv absolvenți ai cursului postuniversitar „expert dezvoltare durabilă” și alți funcționari cu atribuții relevante.
Fiecare autoritate publică centrală va desemna membri pentru aceste nuclee, conform unui act administrativ emis de conducătorul autorității respective, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței. Componența finală a nucleelor va fi centralizată și aprobată de Departament.
Coordonarea și secretariatul rețelei
Coordonarea Rețelei și secretariatul său permanent vor fi asigurate de Departamentul pentru dezvoltare durabilă. Printr-un ordin al consilierului de stat coordonator al Departamentului, vor fi desemnați coordonatorul Rețelei și persoanele care se vor ocupa de secretariat. Regulamentul de organizare și funcționare al Rețelei, care va fi elaborat și aprobat în termen de 90 de zile, va detalia atribuțiile și responsabilitățile acestora.
Atribuțiile rețelei și impactul asupra politicilor de dezvoltare durabilă
Rețeaua va avea atribuții importante, inclusiv sprijinirea elaborării documentelor de sinteză și a indicatorilor de dezvoltare durabilă, monitorizarea și evaluarea progresului în implementarea PNA și a Strategiei Naționale, precum și contribuția la raportarea progresului în atingerea obiectivelor Agendei 2030. De asemenea, nucleele vor oferi suport pentru eficientizarea Sistemului Statistic Național și vor sprijini implementarea Codului Român al Sustenabilității.
În plus, Rețeaua va avea un rol activ în diseminarea principiilor dezvoltării durabile și în identificarea nevoilor de dezvoltare durabilă la nivelul societății civile și al altor actori relevanți.
Perspective și actualizări viitoare
Constituirea Rețelei nucleelor pentru dezvoltare durabilă reprezintă un pas esențial în asigurarea unei implementări eficiente a Strategiei Naționale pentru Dezvoltarea Durabilă 2030. Componența Rețelei va fi actualizată periodic, conform modificărilor în atribuțiile specifice și în funcție de necesitățile emergente în domeniul dezvoltării durabile.
Schimbări preconizate
În vederea asigurării coerenței politicilor pentru dezvoltare durabilă, a maximizării eforturilor și eficienței în implementarea ODD-urilor, DDD a inițiat formarea Rețelei nucleelor pentru dezvoltare durabilă (RNDD) în cadrul administrației publice centrale. Această rețea cuprinde 22 de domenii, asigurându-se că fiecare instituție contribuie, în conformitate cu domeniul / domeniile specific / specifice de activitate, la realizarea ODD-urilor.
În susținerea argumentelor constituirii RNDD se menționează:
• Consolidarea Cadrului de Guvernanță
Implementarea efectivă a ODD, necesită un cadru de guvernanță solid, care să faciliteze cooperarea interinstituțională și trans-sectorială. Prin constituirea formală a RNDD se va asigura un mecanism instituționalizat de colaborare, care va facilita implicarea activă a NDD și contribui la o mai bună coordonare și implementare a SNDDR 2030.
• Asigurarea Coerenței și Eficienței
Ordonanța propusă va contribui la creșterea coerenței și eficienței în aplicarea politicilor de dezvoltare durabilă, prin facilitarea schimbului de informații, experiențe și bune practici între autoritățile și instituțiile implicate. Acest lucru este crucial pentru abordarea eficientă a provocărilor complexe și interconectate ale dezvoltării durabile, cum ar fi schimbările climatice, eficiența energetică și economia circulară etc.
• Formarea și Consolidarea Expertizei
Prin nominalizarea și formarea experților în cadrul fiecărui NDD, ordonanța va contribui la dezvoltarea solidă a cunoștințelor, competențelor și expertizei în domeniul dezvoltării durabile în cadrul administrației publice centrale și locale. Aceasta este esențială pentru fundamentarea deciziilor politice bazate pe dovezi și pentru implementarea efectivă a măsurilor de dezvoltare durabilă.
• Îndeplinirea Obiectivelor Sectoriale și Internaționale
Ordonanța va sprijini îndeplinirea obiectivelor asumate atât la nivel sectorial, cât și în contextul angajamentelor internaționale ale României în domeniul dezvoltării durabile.
Prin asigurarea unei colaborări instituționale multidisciplinare, va fi posibilă abordarea integrată a ODD, crescând astfel șansele de succes în atingerea acestora. Înființarea Rețelei nu presupune implicații financiare. Rețeaua nu are buget propriu sau personal propriu angajat în acest scop, fiind un organism cu rol consultativ care sprijină implementarea Strategiei naționale de dezvoltarea durabilă a României și a Planului național de acțiune.
Descrierea generală a beneficiilor şi costurilor estimate ca urmare a intrării în vigoare a actului normativ
Prin crearea unui cadru formal pentru NDD, actul normativ va reglementa o colaborare strânsă între autoritățile și instituțiile publice, ca părți ale Rețelei, esențială pentru implementarea cu succes a ODD. Formalizarea RNDD va contribui la o coordonare mai bună și la evitarea suprapunerilor de activități, conducând la utilizarea mai eficientă a resurselor și la accelerarea progresului către atingerea ODD. Actul normativ va sprijini formarea și consolidarea continuă a expertizei în domeniul dezvoltării durabile în administrația publică, pe bază de cunoștințe solide pentru luarea deciziilor. Prin instituționalizarea RNDD, va fi posibilă implementarea unor mecanisme standardizate de monitorizare și raportare, esențiale pentru evaluarea progresului și ajustarea strategiilor pe termen lung.
Evaluarea costurilor și beneficiilor din perspectiva dezvoltării durabile
RNDD va avea un impact direct asupra accelerării implementării celor 17 ODD contextualizate la prioritățile naționale prin SNDDR 2030 și atingerii țintelor asociate. Activitățile RNDD sunt menite să dezvolte capacitatea autorităților publice centrale și locale de a formula politici publice de dezvoltare durabilă bazate pe dovezi și de a implica mediul privat, mediul academic și științific în punerea în practică a acestora prin activități de cercetare-dezvoltare-inovare și conexe în domeniul dezvoltării durabile, activități de formare și de specializare profesională în domeniul dezvoltării durabile și activități de comunicare și diseminare a informațiilor din domeniul dezvoltării durabile.
OGANEXA-1