Guvernul, obligat să dea explicații trimestrial în fața Parlamentului. Nazare: ”Avem prognoze care nu se îndeplinesc și nu cercetăm”

Publicat: 19 apr. 2024, 13:20, de Filon Stan, în ECONOMIE , ? cititori
Guvernul, obligat să dea explicații trimestrial în fața Parlamentului. Nazare: ”Avem prognoze care nu se îndeplinesc și nu cercetăm”
Guvernul, obligat sa dea explicatii trimestrial in fata Parlamentului. Nazare- ”Avem prognoze care nu se indeplinesc si nu cercetam”

Guvernul ar putea fi obligat să dea explicații trimestrial în fața Parlamentului, legat de activitatea economică, potrivit unui proiect de lege depus recent. Alexandru Nazare, fost ministru al Finanțelor, spune că nu este posibil să avem prognoze care nu se îndeplinesc și să nu cercetăm cauza.

Așadar, Guvernul ar putea fi obligat prin lege să prezinte trimestrial un raport economic în fața Parlamentului. Liberalul Alexandru Nazare, fost ministru al Finanțelor, a vorbit despre proiectul de lege depus în Parlament și de ce este foarte important.

Guvernul, obligat să dea explicații trimestrial în fața Parlamentului

Alexandru Nazare, senator PNL şi fost ministru de finanţe, a vorbit la emisiunea de business ZF Live despre o iniţiativă legislativă care prevede ca guvernul să vină cu un raport trimestrial  privind evoluţia economiei şi a execuţiei bugetului public.

El a mai spus că a iniţiat o lege prin care cota unică să fie bătută în cuie, adică să nu o mai schimbe nimeni altcineva. ”Această cotă unică a adus investiţii şi nu vrem să renunţăm la ea”, a menţionat el.

Guvernul Ciucă şi apoi Ciolacu a înregistrat un deficit bugetar de aproape 6% din PIB în 2023, faţă de o ţintă asumată de 4,4% din PIB, ceea ce înseamnă un derapaj de 24 mld. lei, adică 5 mld. euro. Practic, ţintele de venituri au fost ratate, iar cheltuielie, subdimensionate la începutul anului, au scăpat de sub control. Ce a mers rău?

„Exact la acest tip de întrebări încercăm să răspundem formal, prin această iniţiativă legislativă pe care am depus-o, prin care introducem trei noi tipuri de rapoarte în Parlament, dezbătute două în plenul Parlamentului, tocmai pentru a regla această problemă.  Nu putem de la an la an să avem prognoze care nu se îndeplinesc şi să nu cercetăm totuşi de ce s-a întâmplat acest lucru şi ce avem de îmbunătăţit, pentru că aşa n-o să ajungem niciodată la sursa respectivei probleme. Am discutat aproape şase luni de zile despre această subfinanţare sau gaură bugetară, cum s-a numit. A fost o dezbatere publică imensă şi eu n-am văzut un răspuns clar asupra sursei ei. Încă e o enigmă”, a spus Alexandru Nazare pentru zf.ro.

Alexandru Nazare este de părere că totul a plecat de la construcția bugetară, care a fost una greșită. Bugetul a fost realizat sub bagheta ministrului PSD al Finanţelor de la vremea respectivă, Adrian Câciu.

„Am formulat răspunsul public încă la începutul anului trecut, când am spus că e o eroare flagrantă de construcţie bugetară. Asta a fost o eroare flagrantă de construcţie bugetară, atât pe partea de cheltuieli, cât şi pe partea de venituri. Cu supraevaluarea unor venituri şi subevaluarea unor cheltuieli. Şi a fost mai mult pe cheltuieli. Două treimi din problemă a fost pe cheltuieli”, a mai spus Alexandru NAzare.

Nazare mai spune că este nevoie și de o mai bună prioritizare şi o mai bună monitorizare a investiţiilor publice,  precum şi de analiza evoluţiei economice. Raportul guvernului asupra acestor factori ar urma, conform proiectului de lege, să fie realizat trimestrial, cu aceeaşi cadenţă cu care se realizează rapoartele companiilor listate la bursă.

„Evident că avem nevoie de investiţii ca de aer pentru a avea acelaşi nivel de investiţii sau atrage investiţii. Noi avem nevoie şi de o prioritizare şi de o monitorizare mult mai bună a lor. Totuşi, în ciuda faptului că sunt investiţii mari, avem nevoie şi de disciplină bugetară. Dacă vă uitaţi la cum evoluează cifrele, evident că avem nevoie de eforturi în plus”, a mai spus Nazare. 

Vă reamintim că pentru a deveni lege care să creeze efecte, proiectul de lege trebuie votat în Parlament, după care să fie promulgat de președintele României, apoi trebuie să fie publicat în Monitorul Oficial.