Guvernul permite autorităților locale să garanteze împrumuturi pentru energie termică în sezonul rece

Publicat: 21 aug. 2024, 08:16, de Autor: Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Guvernul permite autorităților locale să garanteze împrumuturi pentru energie termică în sezonul rece

Guvernul României adoptă în ședința de azi o ordonanță care permite autorităților locale să contracteze și să garanteze împrumuturi pentru a asigura alimentarea cu energie termică în sezonul rece 2024-2025. Această măsură vine ca răspuns la nevoia urgentă de a asigura combustibilul necesar producerii energiei termice în sistem centralizat, în contextul unor posibile dificultăți financiare.

Derogări de la legislația actuală pentru a facilita împrumuturile

Ordonanța adoptată prevede derogări de la anumite articole din Legea finanțelor publice locale nr. 273/2006 și Legea nr. 417/2023, care stabilesc plafoanele unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pentru anul 2024. Concret, unitățile administrativ-teritoriale, care gestionează serviciile de alimentare cu energie termică, pot acum să garanteze împrumuturi pentru operatorii subordonați, special pentru achiziția de combustibil.

Această posibilitate de garantare a împrumuturilor se aplică până la 31 decembrie 2024, iar împrumuturile pot fi contractate de la instituțiile de credit. Măsura are ca scop principal prevenirea unei crize a energiei termice în sezonul rece și asigurarea continuității serviciilor publice esențiale.

Implicarea autorităților locale în gestionarea crizei energetice

Decizia de a permite autorităților locale să se implice financiar în susținerea serviciilor de producere a energiei termice reflectă gravitatea provocărilor cu care se confruntă România în ceea ce privește asigurarea combustibililor necesari pentru iarnă. De asemenea, ordonanța subliniază respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat, asigurând că aceste împrumuturi nu vor genera distorsiuni pe piață.

Schimbări preconizate

Proiectul de act normativ a fost promovat în scopul derogării de la prevederile art. 61 alin. (1) şi art. 63 alin. (4) și (41) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, astfel încât unitățile administrativ-teritoriale să poată garanta împrumuturi de la bănci comerciale sau alte instituții de credit pentru obținerea de către operatorii care au calitatea de producători de energie termică aflați în subordinea UAT, a finanțării necesare achiziției de gaze naturale pentru asigurarea funcționării sistemului de producere, transport, distribuție și furnizare a energiei termice pentru populație în sistem centralizat în sezonul rece 2024-2025.

De asemenea, pentru unitățile administrativ-teritoriale care au calitatea de operator de serviciu de alimentare cu energie termică se instituie posibilitatea de a contracta împrumuturi de la instituțiile de credit, pentru achiziția de combustibil necesar asigurării energiei termice în sezonul rece 2024-2025, prin derogare de la prevederile art.61 alin.(1) și art.63 alin.(4) și alin.(41) din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare precum şi de la prevederile art. 3 alin. (2) din Legea nr. 417/2023 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscalbugetar pe anul 2024.

Proiectul nu prevede dispoziții suplimentare privind condițiile în care se pot accesa împrumuturile garantate de unitățile administrativ-teritoriale (spre exemplu un nivel maxim al dobânzii și o limită maximă a sumei împrumutate), întrucât: a) operatorii contactează împrumuturile de la băncile comerciale sau alte instituții de credit, în condiții de piață, sens în care impunerea unui nivel maxim al dobânzii ar fi susceptibilă să denatureze concurența; b) este inoportună stabilirea unei limite maxime a sumei împrumutate, întrucât aceasta este diferită, în funcție de capacitatea financiară a operatorului (poate să dispună de mare parte din suma necesară iar împrumutul să aibă valoare mare) precum și de cantitatea de agent termic ce este necesar a fi furnizat.

Alte informații

Alimentarea cu energie termică în sistem centralizat este un serviciu comunitar de utilități publice, aflat în sfera de competență și în responsabilitatea autorității administrației publice locale, asigurarea funcționării în regim de continuitate din punct de vedere calitativ și cantitativ presupune o finanțare adecvată și proporțională, prin raportare la costurile reale de funcționare a acestui serviciu/sistem.

Totodată, în sprijinul producătorilor de energie termică pentru sistemele centralizate, în anul 2023 a fost emisă OG nr. 41/2023 prin care unitățile administrativ-teritoriale au putut garanta împrumuturi contractate de către operatori de servicii de alimentare cu energie termică din subordine care prestează serviciul public de producere a energiei termice în sezonul rece, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat.

Impactul asupra mediului concurențial si domeniul ajutoarelor de stat

Garantarea de către o unitate administrativ-teritorială a împrumuturilor contractate de către operatorii economici este susceptibilă să reprezinte măsură de ajutor de stat.

O garanție de stat nu constituie ajutor de stat în cazul în care nu aduce niciun avantaj întreprinderii beneficiare. Astfel, arătăm că furnizorii, respectiv, unitățile administrativ – teritoriale trebuie să analizeze în fiecare caz în parte, dacă se poate demonstra „principiul operatorului în economia de piață”, respectiv, trebuie să se țină seama de posibilitățile efective ale operatorului beneficiar de a obține resurse financiare o garanție de stat nu constituie ajutor de stat în cazul în care nu aduce niciun avantaj întreprinderii beneficiare. Astfel, se arată că furnizorii, respectiv, unitățile administrativ – teritoriale trebuie să analizeze în fiecare caz în parte, dacă se poate demonstra „principiul operatorului în economia de piață”, respectiv, trebuie să se țină seama de posibilitățile efective ale operatorului beneficiar de a obține resurse financiare.

Astfel, conform Comunicării Comisiei cu privire la aplicarea articolelor 87 și 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub formă de garanții (2008/C 155/02), în cazul unei garanții de stat individuale, este exclusă existența ajutorului de stat dacă sunt respectate cumulativ următoarele condiții:

(a) persoana creditată nu se află în dificultate financiară;

(b) gradul de acoperire oferită de garanție poate fi determinat în mod corespunzător în momentul acordării garanției. Aceasta înseamnă că garanția trebuie să fie legată de o tranzacție financiară specifică, de o sumă maximă fixată și o durată limitată;

(c) garanția nu acoperă mai mult de 80% din creditul neachitat sau din altă obligație financiară, cu excepția situației în care garanția este acordată pentru a finanța o companie al cărei unic obiect de activitate îl reprezintă un serviciu de interes economic general pentru care a fost mandatată și, de asemenea, atunci când garanția a fost acordată de către autoritatea publică ce i-a încredințat desfășurarea acelui serviciu public, caz în care se poate ajunge la 100%;

(d) pentru garanție se achită prețul corespunzător prețului pieței.

Impactul social

Crearea cadrului legal pentru ca unitatea administrativ-teritorială să poată garanta împrumutul producătorului de energie termică aflat în subordine are impact social indirect asupra populației racordate la sistemul centralizat de alimentare cu energie termică, în principal, asupra grupurilor vulnerabile, întrucât costurile care compun prețul de furnizare a energiei termice la populației vor fi mai mici decât achiziția combustibilului la prețurile stabilite de furnizorul de gaze naturale în apropierea sezonului rece.

Impactul asupra mediului înconjurător

Asigurarea în regim de continuitate a serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat nu va avea repercusiuni în privința debranșării de la sistem. Sistemele de alimentare cu energie termică au impact pozitiv semnificativ mai mare față de centralele de apartament.

Impactul asupra dezvoltării durabile

Proiectul de act normativ susține implementarea obiectivelor de dezvoltare durabilă prevăzute în Strategia națională pentru dezvoltare durabilă a României, întrucât menține interesul populației la sistemul centralizat de alimentare cu energie termică, care din punct de vedere al protecției mediului este superior sistemelor individuale de încălzire și răcire centralizată.