Guvernul pregătește o nouă ordonanță. Lovitură grea pentru bugetari
În contextul pregătirilor pentru adoptarea Legii Bugetului de Stat pe anul 2025, Guvernul a anunțat intenția de a introduce o ordonanță de urgență supranumită „ordonanța-trenuleț”. Aceasta include măsuri ce vizează stabilizarea situației fiscale, însă generează controverse din cauza implicațiilor sociale și economice. Printre principalele prevederi se numără înghețarea salariilor la nivelul lunii decembrie 2024 și suspendarea angajărilor în sistemul public până la aprobarea cadrului fiscal.
O ordonanță de urgență care prevede înghețarea salariilor
Conform informațiilor disponibile, salariile bugetarilor vor fi înghețate, inclusiv creșterile prevăzute pentru 1 ianuarie 2025. Această măsură temporară este justificată de necesitatea aprobării cadrului fiscal înainte de implementarea oricăror majorări. Decizia a fost intens discutată în cadrul coaliției de guvernare, formată din PSD, PNL, UDMR și grupul minorităților naționale.
Cu toate acestea, surse politice indică faptul că liderii celorlalte partide din coaliție i-au solicitat lui Marcel Ciolacu, liderul PSD, să-și asume responsabilitatea politică pentru adoptarea ordonanței. Aceștia consideră că o astfel de măsură, deși nepopulară, este crucială pentru a evita destabilizarea financiară a viitorului guvern.
Ilie Bolojan: „Reforma trebuie să înceapă urgent”
Liderul PNL, Ilie Bolojan, a subliniat într-o declarație recentă importanța adoptării rapide a acestei ordonanțe, avertizând asupra predicțiilor bugetare sumbre. Acesta a declarat că actualul guvern are la dispoziție doar o săptămână pentru a lua măsuri decisive. Totuși, decizia a fost amânată de Marcel Ciolacu, liderul PSD, care ar prefera ca această responsabilitate să fie preluată de viitorul guvern, ce urmează să fie instaurat.
“Reforma trebuie să înceapă urgent, timpul nu mai are răbdare. Actualul guvern mai ar timp o săptămână să dea o ordonanță de amânare, ordonanța trenuleț pentru a stabiliza situația. Predicțiile bugetare sunt proaste”, afirma chiar liderul PNL, Ilie Bolojan.
Termenul „ordonanță-trenuleț” este folosit în mod neoficial pentru a descrie o ordonanță de urgență emisă de Guvern la sfârșitul anului, ce cuprinde un pachet complex de măsuri fiscal-bugetare și modificări legislative. De regulă, astfel de ordonanțe sunt adoptate rapid, fără dezbateri ample, pentru a răspunde unor urgențe economice sau politice.
(1) Prin derogare de la prevederile art. 11 alin. (1), ale art. 12 alin. (2) și ale art. 13 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, majorările salariale de care beneficiază personalul salarizat potrivit prevederilor acestei legi se stabilesc prin legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2025.
(2) Până la intrarea în vigoare a legii pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2025, pentru personalul salarizat potrivit prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor de funcție/salariilor de funcție/indemnizațiilor de încadrare lunară, precum și cuantumul indemnizațiilor lunare pentru funcțiile de demnitate publică și funcțiile asimilate acestora, se mențin la același nivel cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2024, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții.
Art. III –
Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (2) – (6) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcții de execuție sau de conducere, precum și munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru, se vor compensa numai cu timp liber corespunzător acestora.
Art. IV –
(1) În anul 2025, instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângă instituțiile publice, nu acordă personalului din cadrul acestora bilete de valoare, cu excepția tichetelor de creșă, reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările și completările ulterioare.
(2) În anul 2025, instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângă instituțiile publice, nu acordă personalului din cadrul acestora premii.
Art. VII
(1) Începând cu 1 ianuarie 2025, se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritățile și instituțiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii.
(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), posturile pentru care au fost demarate procedurile de organizare a concursurilor la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, precum și cele a căror ocupare a fost deja aprobată de Guvern prin memorandum, pot fi ocupate în condițiile legii.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplică posturilor unice vacante.
(4) Prin post unic, în sensul alin. (3), se înțelege:
a) acel post ale cărui atribuții, prin conținutul și natura lor, sau responsabilități stabilite, nu se regăsesc într-o altă componentă organizatorică; sau
b) un post dintre posturile aflate în compartimentele în care există numai posturi vacante.
(5) Prin excepție de la prevederile alin. (1), ordonatorii principali de credite, în cazuri temeinic justificate, pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15% din totalul posturilor ce se vor vacanta după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, numai în condițiile încadrării în cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivel de ordonator principal de credite, pe fiecare sursă de finanțare în parte. Pentru posturile din instituțiile de învățământ preuniversitar de stat, respectiv instituțiile de învățământ superior de stat, urmărirea încadrării în procentul de maximum 15% se realizează la nivelul Ministerului Educației, respectiv la nivel de ordonator principal de credite, după caz.
(6) Încadrarea în procentul de 15% prevăzut la alin. (5) nu se aplică în situația în care ocuparea posturilor vacante nu duce la majorarea numărului total de posturi ocupate, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivelul ordonatorului principal de credite, în cazul ocuparii posturilor vacante corespunzătoare.