Guvernul schimbă regulile în transportul rutier DOCUMENT

Publicat: 31 ian. 2025, 10:04, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Guvernul schimbă regulile în transportul rutier DOCUMENT

Guvernul României va adopta azi un proiect de Ordonanță pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier.

Actul normativ propune o serie de ajustări importante care vizează nu doar aplicarea unor reglementări europene, ci și reglementarea mai strictă a activităților din sectorul transporturilor rutiere, cu impact direct asupra operatorilor și angajaților din acest domeniu.

Transpunerea Directivei UE privind condițiile de muncă și siguranța rutieră

Una dintre principalele modificări se referă la transpunerea Directivei (UE) 2024/846, care are ca scop îmbunătățirea condițiilor de muncă ale lucrătorilor din sectorul transporturilor rutiere și creșterea siguranței rutiere. Directiva se aliniază cu reglementările care impun o aplicare mai riguroasă a Regulamentelor (CE) nr. 561/2006 și (UE) nr. 165/2014, dar și a Directivei 2002/15/CE, legate de timpul de muncă și de odihnă al șoferilor.

În plus, se introduc măsuri suplimentare care vizează asigurarea unei concurențe loiale în domeniul transporturilor rutiere, prevenirea fraudei și a neregulilor înregistrate în operarea vehiculelor și, totodată, îmbunătățirea condițiilor de muncă ale personalului din sectorul rutier.

Îmbunătățirea procedurilor de control și imobilizare a vehiculelor

Modificările propuse includ noi reglementări care permit inspectorilor să imobilizeze vehiculele în anumite condiții, cum ar fi refuzul de a coopera în cadrul controalelor de trafic. Astfel, dacă un conducător auto refuză să permită verificarea tahografului sau a limitatorului de viteză, vehiculul poate fi imobilizat. Această măsură are rolul de a asigura că reglementările de siguranță rutieră sunt respectate și că nu se compromite securitatea traficului rutier.

Noi reglementări pentru autoritățile de control rutier

În cadrul reglementărilor, se subliniază și atribuțiile Autorității Rutiere Române (ARR) de a desemna auditori de siguranță rutieră și de a realiza inspecții periodice de siguranță rutieră. Modificările prevăd clarificarea rolului ARR în procesul de audit, excluzând posibile conflicte de interese, și stabilirea unei proceduri transparente pentru desemnarea auditoriilor de siguranță rutieră.

De asemenea, se impune ca Poliția Română să transmită anual situațiile centralizate privind accidentele rutiere grave, astfel încât ARR să poată analiza datele și să implementeze măsuri corective acolo unde este necesar.

Clarificarea finanțării pentru ISCTR

În ceea ce privește Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), se propune modificarea modului în care acesta va fi finanțat, prin includerea unei contribuții de 5% din tarifele încasate pentru serviciile de omologare și certificare a vehiculelor. Aceste măsuri vor asigura un flux financiar mai stabil pentru ISCTR, ceea ce va permite o monitorizare mai eficientă a activităților de transport rutier.

Noi reglementări pentru infrastructura urbană destinată bicicliștilor

O altă schimbare semnificativă este modificarea Legii nr. 85/2022, care vizează dezvoltarea infrastructurii pentru mobilitate urbană. În acest sens, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației va fi responsabil cu elaborarea și aprobarea normelor tehnice pentru drumurile destinate exclusiv bicicliștilor. Acest lucru reflectă o preocupare tot mai mare pentru mobilitatea sustenabilă și pentru reducerea emisiilor de carbon în orașele din România.

NF-20