Guvernul va suspenda aplicarea de taxe vamale pentru societăţile care nu au bani

Publicat: 07 oct. 2023, 16:29, de Ovidiu Zară, în POLITICĂ , ? cititori
Guvernul va suspenda aplicarea de taxe vamale pentru societăţile care nu au bani

Guvernul pregătește un proiect de OUG privind completarea Codul vamal, având ca scop declarat „prevenirea pronunțării de către instanțele de judecată din România a unor soluții neconforme cu legislația vamală unională, cu consecința acumulării de sume de plată în sarcina României către bugetul UE”.

Actul normativ survine după ce Comisia Europeană a solicitat României informații și clarificări ca urmare a constatării neconformității legislaţiei privind suspendarea executării deciziilor vamale care au ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe cu constituirea unei cauțiuni al cărui cuantum legal este de maxim 10% din suma contestată. Dacă actul normativ nu va fi adoptat Comisia Europeană poate declanșa procedura de infringement împotriva României.


Modificările Codului Vamal, în acord cu Tratatul privind funcţionarea UE



Conform proiectului, CE a identificat cazuri în care, ca urmare a unor acte administrativ fiscale întocmite de autoritatea vamală, debitorii au obținut în instanță suspendarea executării acestora, iar în cele din urmă, deşi autoritatea vamală a beneficiat de hotarâri judecătorești favorabile pe fond, sumele care au făcut obiectul cererilor de suspendare nu au mai putut fi încasate, fiind declarate de autoritatea vamală nerecuperabile la Comisie. În acest context, Guvernul susţine că neadoptarea unor măsuri urgente, cu caracter excepțional, contribuie la creșterea pierderilor financiare ale Uniunii, iar autoritățile române s-au angajat să modifice și să completeze dispoziţiile Codului Vamal al României, în contextul prevederilor Tratatului privind funcţionarea UE, care stipulează că UE are competența exclusivă în ceea ce priveşte uniunea vamală.

Taxele vamale vor putea fi suspendate dacă o societate are bonitatea, dar nu are temporar disponibilități bănești

Noul proiect stipulează că „prin derogare de la dispozițiile Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, persoana vătămată printr-un act administrativ unilateral al autorității vamale care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe, poate să ceară autorității vamale competente suspendarea executării acestuia, conform prevederilor art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii”.
Concret, un solicitant care doreşte suspendarea executării unui actul administrativ emis de o autoritate vamală va avea la dispoziţie 5 zile de la data comunicării acestuia, sub sancțiunea decăderii, să depună o cerere care are ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe la Direcția regională vamală în a cărei arie de competență își are domiciliul/sediul solicitantul.
Cererea de suspendare se va soluționa de către o Comisie de soluționare constituită la nivelul Direcției regionale vamale a cărei componență și atribuții se vor stabil prin ordin al președintelui Autorității Vamale Române, în 45 de zile de la publicarea OUG în Monitorul Oficial al României, Partea I.


Ce va conţine cererea de suspendare a plăţii taxelor vamale

Cererea de suspendare a executării actului administrativ care va avea ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe se va formula în scris și va cuprinde:
a) datele de identificare a solicitantului;
b) obiectul cererii;
c) motivele de fapt și de drept;
d) dovezile pe care se întemeiază;
e) semnătura solicitantului sau a împuternicitului acestuia.
La această cerere solicitantul va anexa următoarele acte:
a) înscrisuri care atestă că se află în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești și are capacitate financiară de plată pe perioada de suspendare;
b) dovada constituirii unei garanții la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe;
c) dovada calității de împuternicit al solicitantului, persoană fizică sau juridică, potrivit art. 18 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală;
d) cazierele judiciare ale solicitantului și împuternicitului acestuia;
e) cazierul judiciar al administratorului solicitantului.


Condiţiile pentru a beneficia de suspendarea temporară a taxelor vamale

Pentru a emite o decizie privind suspendarea, Comisia de soluționare va verifica însă dacă solicitantul îndeplineşte următoarele condiţii:
a) nu înregistrează debite față de autoritatea vamală;
b) nu înregistrează obligații fiscale restante administrate de ANAF, precum și alte creanțe bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența organului fiscal central în vederea recuperării;
c) nu are înscrise în cazierul fiscal informați;
d) nu este în stare de insolvență, în procedură de reorganizare, lichidare judiciară sau faliment;
e) nu are înscrise în cazierele judiciare fapte din care să rezulte că, în cursul ultimilor trei ani, au fost comise încălcări grave sau repetate ale legislaţiei vamale sau ale dispoziţiilor fiscale în legătură cu activitatea economică a solicitantului, inclusiv cu activitatea economică a administratorului și a împuternicitului.


Cine nu va se va încadra în dispoziţiile legale va depune o cauţiune

Solicitanţii care nu se încadrează în cerinţele proiectului de act normativ vor trebui să aibă constituită o cauţiune la biroul vamal unde a fost depusă declarația vamală ce face obiectul actului administrativ a cărui suspendare se solicită, iar aceasta va trebui să aibă un cuantum care să asigure încasarea taxelor la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe, în cadrul operaţiunilor vamale, corespunzătoare actului administrativ a cărei suspendare se solicită.
Prin excepție nu se va depune dovada constituirii cauţiunii în următoarele situații:
a) în cazul în care Comisia de soluționare consideră că un prejudiciu ireparabil se poate produce la adresa persoanei în cauză prin executarea actului administrativ a cărui suspendare se solicită;
b) în cazul în care Comisia de soluționare stabilește pe baza unei analize documentate că, furnizarea garanției ar fi de natură să cauzeze debitorului dificultăți grave de ordin economic sau social.
De precizat că suspendarea executării unui act administrativ emis de autoritatea vamală fără constituire unei cauţiuni la un nivel egal cu cuantumul exact al taxelor la import sau la export corespunzător datoriei vamale și altor taxe se va putea acorda pe o perioadă de maximum 30 de zile, fără posibilitate de prelungire.


Cauţiunea constituită va putea fi executată în anumite condiţii

Suspendarea executării actului administrativ cu constituirea unei cauţiuni va putea fi acordată până la soluționarea definitivă a acțiunii în anulare a actului de către instanța de contencios administrativ. În acest caz, cauţiunea constituită va rămâne la dispoziția biroului vamal până la soluționarea definitivă a acțiunii în anulare a actului de către instanța de contencios administrativ.
În cazul constituirii cauţiunii, dacă se va constata că în perioada de valabilitate a deciziei de suspendare solicitantul n-a îndeplinit condiţiile de suspendare, Comisia de soluționare va motiva, emite și comunica o decizie de anulare a deciziei de suspendare în termen de maxim două zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal de control, iar biroul vamal va proceda la executarea cauţiunii la data primirii deciziei de anulare. Cererilor de suspendare a executării actelor administrative care au ca efect aplicarea de taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale și a altor taxe, deduse judecății instanțelor la data intrării în vigoare a prezentului proiect de act normativ, le vor fi aplicabile dispozițiile art. 90 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare.
Dacă va fi adoptat, proiectul de OUG va intra în vigoare în 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.