Haos la Tarom! Ministrul Grindeanu i-a găsit vinovați pe cei 29 de piloți
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a criticat dur piloții de la Tarom, acuzându-i că acțiunea lor de a se declara inapți înainte de zboruri nu a fost altceva decât o formă de grevă neanunțată.
Grindeanu a subliniat că această tactică a creat haos în programul de zbor al companiei, afectând grav pasagerii. El a adus în discuție salariile piloților, menționând că acestea pot ajunge până la 6500 de Euro pe lună, dar că restructurarea promisă pentru Tarom nu a fost încă implementată, deși compania a primit sprijin financiar din partea Comisiei Europene.
Ministrul a criticat modul în care piloții au abordat situația, remarcând că grevele ar trebui anunțate în prealabil pentru a evita disconfortul pasagerilor. Grindeanu a menționat că dialogul între piloți și conducerea companiei a fost dificil, cu cereri brusc formulate de majorare salarială de 40%, fără respectarea pașilor normali într-o negociere.
„Nu poți să faci o grevă folosindu-te de această tactică: declari cu două minte înainte de zbor că ești inapt. Grevele sunt anunțate în prealabil, ca oamenii să nu mai vină în aeroport, să nu stea să predea bagaje și să treacă de zona de securitate. Ceea ce au făcut piloții a fost o împingere la maxim a acestei situații. Am avut greve și la Lufthansa, dar toată Europa a aflat din timp. Oamenii și-au reprogramat călătoriile, nu și-a bătut nimeni joc de ei. Eu de exemplu am aflat azi noapte la ora 1:30 că există două echipaje care s-au declarat inapte, de pe zona de Orient. Apoi a doua zi s-a repetat, în total 29 de piloți… Sigur, dimineața am constituit o echipă de lucru (…) Am încercat să mediem acest dialog, între piloți și conducerea Aeroportului, dar nu mă așteptam ca, așa, peste noapte să se vină cu cerință de creștere salarială de 40%. S-au început negocieri de la 40% (…) Nu poți să vii să blochezi cu 5 minute înainte zborurile și apoi să ceri cu peste 40% salariu mai mare. Nu poți să faci peste noapte asemenea mișcări, când ați văzut și voi, câte dificultăți li s-au creat pasagerilor. Când vrei să negociezi există niște pași care trebuie urmați. Se poate înțelege că sunt revendicări, că se doresc salarii mai bune, e un drept, dar pașii trebuie făcuți corect, cu respect față de pasageri, or, faptul că te declari inapt cu 10 minute înainte de zbor nu arată respect fată de oameni”, a comentat Sorin Grindeanu.
El a subliniat că ministerul său nu mai are competențe în gestionarea Tarom, deși statul este acționar majoritar.
Despre reacția piloților, Grindeanu a menționat că aceștia ar fi trebuit să negocieze în prealabil revendicările lor, iar anularea zborurilor cu doar câteva minute înainte a fost considerată o lipsă de respect față de pasageri. Ministrul a insistat că Tarom are obligația de a compensa pasagerii afectați de situație, iar Consiliul de Administrație al companiei are mandatul de a rezolva criza creată.
În final, Grindeanu a subliniat importanța implementării restructurării promise pentru a asigura viabilitatea financiară a Tarom. El a menționat că speră ca situația să fie rezolvată rapid și că activitatea companiei să revină la normal, fără a mai fi afectată de astfel de incidente neprevăzute.