Hidroelectrica riscă să fie iar amendată din cauza facturilor! Ce ne sfătuiește ANRE
Clienții care au semnat în urmă cu câteva luni cu Hidroelectrica pentru furnizarea de energie electrică sunt foarte îngrijorați de faptul că facturile nu vin la timp.
Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei efectuează în aceste zile o acțiune de control la societatea de stat Hidroelectrica având ca tematică verificarea respectării dispozițiilor legale privind:
- încheierea contractelor de furnizare în termenul legal
- perioada de facturarea și emitere a facturilor
- modalitățile de contractare a furnizorului de către clienți
- transmiterea în termenul legal a răspunsurilor la reclamațiile clienților.
Informația apare într-un document semnat de președintele ANRE, Dumitru Chiriță. În cazul în care Autoritatea va găsi probleme la compania de stat va recurge la amenzi. Ar fi a doua amendă încasată de Hidroelectrica în doar câteva luni. În 2022, ANRE a aplicat sancțiuni contravenționale companiei în valoare de 365.000 lei, în principal pentru nerespectarea dispozițiilor legale privind:
- facturarea și emiterea facturilor
- încheierea contractelor de furnizare
- transmiterea în termenul legal a răspunsurilor la reclamațiile clienților
- schimbarea furnizorului
- prosumatorii.
Deputatul Cornel Șoptică susține că în ultima perioadă a primit la sediul biroului parlamentar o serie de sesizări din partea cetăţenilor privitoare la timpii nejustificat de mari pentru emiterea facturilor de energie electrică de către operatorul Hidroelectrica.
”Botoșănenii care au încheiat contracte de furnizare a energiei electrice cu compania
Hidroelectrica, în urmă cu 6 luni, nu au primit până în prezent nicio factură sau
notificare oficială cu privire la situația facturilor. Pe acest fond, temerile cetățenilor sunt pe deplin justificate având în vedere valoarea cumulată a viitoarelor facturi, cu atât mai mult cu cât vorbim despre perioada de iarnă când consumul a fost crescut”, a spus parlamentarul.
Sfaturile ANRE pentru clienții cu facturi întârziate
În ceea ce privește îngrijorarea cetățenilor în legătură cu o eventuală imposibilitate de plată a unei facturi cu o valoare cumulată aferentă lunilor nefacturate, ANRE informează că, în conformitatea cu dispozițiile art. 25 alin. (8) din Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienții finali, aprobat prin Ordinul ANRE 5/2023, în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, furnizorul este obligat să eșaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puțin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura, se arată în documentul semnat de Dumitru Chiriță.
Au venit primele facturi
După o jumătate de ani de tăcere, Hidroelectrica emis facturi clienților săi, primele fiind pentru intervalul 23 iunie – 31 iulie 2022.
Compania de stat a fost pusă în situația de nu face față numărului mare de clienți, care au ales-o pentru că are prețul cel mai bun de pe piață, și din cauza multiplelor schimbări în modul de calcul al subvențiilor și ajutoarelor acordate de guvern consumatorilor de energie electrică.
Apariția acestor facturi a declanșat o întreagă dezbatere în spațiul public, existând chiar nemulțumiri. Bogdan Ivan spune că factura pe care a primit-o cuprinde următoarele nereguli:
– apare un sold de 145,28 lei care nu ar trebui să existe. ”Sunt cu plata la zi”
– apar niște penalizări de câțiva lei deși ”am plătit de fiecare dată facturile de îndată ce veneau
– apar tarifați Kw injectați în rețea deși nu sunt prosumator
– apare o cantitate de 60 Kw facturară și pe factura veche (de la index X la index y).
Jurnaliștii de la Alba24 au făcut publică o factură primită de un client al companiei, în urma unui contract de furnizare încheiat în martie 2022 cu Hidroelectrica. Acesta a precizat că, până în prezent, a primit o factură, datată cu august 2022, pentru un consum estimat pe luna aprilie 2022. La exact un an de la transferul la Hidroelectrica, abonatul din Alba Iulia a primit a doua factură de la companie, pentru consumul realizat între 16 aprilie și 31 iulie 2022. Deci o singură factură pentru consumul făcut pe trei luni și jumătate.Termenul de plată pentru această factură care cumulează consumul pe aproape 4 luni este 10 aprilie 2023, deci de aproximativ 42 de zile.
Darius scrie pe Arena IT spune că a primit o factura pentru un loc de consum (atenție, nu pentru toate) pe perioada 01.07.2022 – 31.07.2022. ”Însa factura nu a ținut cont de nicio citire și folosește estimarea dată de mine la încheierea contractului. Fix 100 kWh, la prețul total de 70,16 lei”, a scris Darius. Acesta vorbește și despre o altă factură. ”Factura e emisă acum 4 zile, pe 24.02.2023 și are termen de plată 10.04.2023. În rest, rămâne cum am stabilit: puneți-vă banii deoparte pentru fiecare lună de consum, că nu e greu să înmulțiți 0,7 cu numărul de kWh consumați în fiecare lună și nu ar trebui să vă intereseze când se trimit facturi”.
Punctul de vedere al Hidroelectrica
Bogdan Badea, președintele Hidroelectrica, a declarat recent la Digi24 că facturile pentru clienții casnici sunt emise două facturi pe lună pentru ca oamenii să le poată plătească, chiar dacă sunt mici. „Pentru a nu crea o presiune foarte mare pe clienți, trimițând mai multe facturi o dată, am stabilit o anumită periodicitate, astfel încât aceste facturi să vină în mod regulat către clienții casnici și ei să poată și achita. Dintr-o altă perspectivă, având în vedere prețurile competitive pe care Hidroelectrica le are, ar trebui să fie cele mai mici din piață”, a spus Badea.
Președintele Hidroelectrica a declarat în luna ianuarie 2023, la Antena 3, că facturile la electricitate care au întârziat în ultimele luni nu vor veni cu teancul, aşa cum s-a speculat, ci pe rând, eșalonat. Facturile au început să fie emise și vor veni eșalonat, la interval cam de o săptămână sau o săptămână și jumătate. Cei care doresc să facă plata eșalonat, pot face acest lucru la cerere.