„Ianca Airshow”, primul eveniment „civil” la fostul aeroport al celor 90 de MIG- uri din Divizia 3 „Aviație”
După zeci de ani în care a fost bază a Diviziei 3 „Aviație de Vânătoare” a Forțelor Aeriene Române, aeroportul de la Ianca intră în circuitul aviației civile prin „Ianca Airshow”, primul miting aviatic organizat de Aeroclubul României, care a preluat aeroportul în 2022.
Sâmbătă, 25 mai, Aeroclubul României organizează pe Aerodromul Ianca, în colaborare cu Consiliul Județean (CJ) Brăila și Primăria Ianca, primul eveniment aviatic de la preluarea acestuia în administrare de Aeroclubul României în 2022 și după realizarea lucrărilor de reabilitare și modernizare a aerodromului.
Potrivit anunțului Aeroclubului României, la mitingul aviatic vor participa cele trei formații reprezentative ale aeroclubului, „Hawks of Romania” cu aeronave „Extra 300” și „Extra 330”, „The Pelicans”, cu cele 3 aeronave ultraușoare „ICP Savannah S” și formația de parașutiști „Blue Wings”, cu cea mai nouă aeronavă, „Cessna C208 Caravan”.
Va fi organizată și o expoziție statică, la care vizitatorii vor putea admira aeronave precum „Cessna182T” sau „Zlin 242L” și vor putea dialoga cu piloții tehnicienii aeroclubului. Intrarea la miting este gratuită.
Show-ul aviatic marchează și intrarea oficială în activitate a Aeroclubului Teritorial Ianca, care va funcționa la aerodromul de la Ianca.
Aerodromul Ianca are o suprafață totală de 270.000 mp, pe care se află pista de aviaţie, bretele şi căi de rulare, precum și utilitățile necesare funcționării aeroclubului care le va facilita prilejul de a se instrui celor pasionați de aviație și activități aeronautice sportive. Aici vor fi organizate cursuri de zbor, de parașutism și parapantism.
Aerodomul a fost modernizat de Aeroclubul României prin lucrări în valoare de peste 12 milioane de lei, după ce timp de 15 ani a fost în administrarea CJ Brăila, care intenționa să înființeze pe fostul aeroport militar un aeroport cargo.
Noul administrator, Aeroclubul României, va schimba soarta aerodomului de la Ianca, care va fi integrat în rețeaua celor intră 15 aerocluburi teritoriale din întreaga țară. Cu o tradiţie de peste 100 de ani şi cu 15 locaţii active de zbor, Aeroclubul României are în dotare peste 200 de aeronave.
Aeroportul Ianca a fost cea mai modernă bază aeriană a României, găzduind cele 90 de „MIG”-uri din Divizia 3 „Aviaţie Vânătoare”
Începuturile aviaţiei militare la Ianca datează din perioada Primului Război Mondial. În 1916, zburau de aici, de pe o pistă de pământ amenajată în grabă, primele avioane de observaţie şi recunoaştere de tipul „Farmann”. În perioada 1941-1945, la Ianca a fost dislocată o escadrilă de avioane care efectua misiuni de sprijinire a forţelor terestre pentru eliberarea Basarabiei.
În 1951, URSS a cerut Guvernului României desființarea Aeroportului de la Galați care era în apropierea graniței de la Prut și tot URSS a construit Aeroportul Militar de la Ianca.
Printr-un Ordin „strict secret” din 28 martie 1951 a luat fiinţă Divizia 3 „Aviaţie Vânătoare”, ce avea în componenţă Regimentele 11, 12, şi 14, care au fost dislocate pe Aeroportul din Ianca.
În paralel cu aducerea de tehnică militară sovietică, s-a trecut la amenajarea aerodromului, construirea unei piste betonate, a punctelor de comandă şi observaţie, a hangarelor pentru avioane, cât şi a utilităţilor de cazarmare. În acea perioadă, Aeroportul de la Ianca era cel mai modern aeroport militar din țară.
Divizia 3 „Aviație Vânătoare” a fost înzestrată cu primele 6 avioane cu reacție „YAK-23” şi un avion cu reacție de şcoală tip „YAK-17”. Aparatele au fost montate şi încercate în aer de tehnicieni şi piloţi sovietici, ulterior trecându-se şi la pregătirea piloţilor români.
Prin anii 70, la Aeroportul de la Ianca au fost aduse avioane „MIG”-15. În perioadele de glorie, la baza aeriană de la Ianca erau 90 de „MIG”-uri, iar în amintirea acelor vremuri, în centru orașului Ianca este păstrat un „MIG”-15.
Din 2007, pista Aeroportului Ianca a mai găzduit doar „liniuțe”
Activitatea de la Aeroportul Militar din Ianca a fost sistată în contextul reorganizării Forțelor Aeriene Române după intrarea în NATO. În 2007, președintele de atunci al CJ Brăila, fostul baron de Brăila Gheorghe Bunea Stancu, a făcut demersuri pentru a prelua fostul aeroport militar, pe care voia să îl transforme în aeroport civil sau cel puțin într-un aeroport cargo.
Prin Hotărârea Guvernului nr. 1269/2007, „privind schimbarea titularului dreptului de proprietate și de administrare asupra unor părți dintr-un imobil aflat în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Apărării, imobilul 906 (parțial), situat în Orașul Ianca, Județul Brăila”, respectiv „pista de aviație, bretele, căi de rulare”, proprietatea publică a statului, au trecut din administrarea Ministerului Apărării în cea a CJ Brăila.
Bunea Stancu a dispărut din administrația brăileană în 2014, când a fost arestat în primul dintre cele trei dosare de corupție în care era anchetat de DNA și după aceea proiectul aeroportului civil și cargo de la Ianca a intrat în declin.
În cei 15 ani în care fostul Aeroportul Militar de la Ianca a fost administrat de CJ Brăila nu s-a întâmplat mai nimic, cu excepția unor curse de viteză, pentru că pista de pe care decolau „MIG”-urile era excelentă pentru „liniuțe”.
În 2018, CJ Brăila a aprobat organizarea la Aerodromul de la Ianca a celei de a doua ediții a Campionatului „Drag Racing Events”, care a fost organizată în trei etape, CJ Brăila încasând câte o chirie de 6.000 lei pentru fiecare eveniment.
În 2022, Aerodromul Ianca a fost preluat de Aeroclubul României
Aerodromul de la Ianca era o „gaură neagră” pentru bugetul CJ Brăila. În perioada în care a avut aerodromul în administrare, CJ Brăila a cheltuit anual peste 300.000 de euro pentru a asigura paza aeroportului cu o suprafață totală de 27 de hectare. Veniturile de câteva mii de lei, din închirerea pistei pentru „liniuțe” erau ridicol de mici în comparație cu cheltuielile.
Pentru a opri această risipă de bani, actualul președinte al CJ Brăila, Francisk Chiriac, a făcut demersurile necesare pentru a trece aerodromul în patrimoniul public al statului.
Pe 3 februarie 2022, Guvernul a aprobat o notă conform căreia premierul Nicolae Ciucă era de acord cu trecerea Aeroportului de la Ianca la Ministerul Transporturilor, pentru a fi transferat în administrarea Aeroclubului României, astfel încât acolo să se desfășoare „activități de examene pilotaj”.