Imagini dureroase cu sfârșitul Airbus-ului A318 ”Traian Vuia” de la TAROM: tăiat și trimis la fiare vechi
Airbus-ul A318 „Traian Vuia,” odinioară o emblemă a flotei TAROM, a fost redus astăzi la piese de fier vechi, într-o imagine dureroasă care reflectă nu doar finalul unui avion, ci și lipsa unei viziuni de viitor pentru aviația românească.
Avionul, cu înmatricularea YR-ASB, a intrat în serviciul TAROM în decembrie 2006 și, în cei aproape douăzeci de ani de zbor, a transportat mii de pasageri și a contribuit la prestigiul companiei. În ochii multora, acest final dramatic simbolizează eșecul unui sistem incapabil să-și conserve simbolurile și să găsească soluții inovatoare.
„Asistăm la sfârșitul unui capitol din aviația românească,” a declarat Marius Popescu, specialist în aviație și Președintele Asociației Companiilor Aeriene Românești. „Avionul ‘Traian Vuia’ ar fi meritat o soartă diferită. În loc să fie tăiat, ar fi putut fi transformat într-un simulator pentru formarea noilor piloți – un program profitabil pentru TAROM. Ar fi putut fi expus într-un muzeu al aviației sau, dacă nu altceva, reutilizat creativ ca un restaurant tematic. Aceste alternative ar fi oferit publicului o lecție de istorie și ar fi transformat un simplu avion într-o piesă de patrimoniu.”
Tăierea lui „Traian Vuia” pentru fier vechi simbolizează mai mult decât un avion retras. Pentru mulți, ea reflectă o lipsă cronică de viziune în managementul aviației românești, incapabil să privească dincolo de soluțiile pe termen scurt. „În timp ce alte companii valorifică istoria și simbolurile lor, noi asistăm la decizii care ne îndepărtează de o direcție durabilă și ne condamnă la un parcurs marcat de compromisuri,” subliniază Popescu. În opinia sa, istoria și patrimoniul pot deveni active valoroase, prin care o companie ca TAROM își poate construi o imagine solidă și durabilă. De la avioane devenite atracții turistice până la obiecte muzeale, acestea pot fi integrate în strategii de brand inovatoare.
Ce spune TAROM
”În cadrul planului de redresare și restructurare a companiei TAROM, unul dintre obiectivele strategice este modernizarea flotei și optimizarea costurilor operaționale. În acest sens, aeronavele model Airbus A318 recepționate în perioada 2006-2007, care au ajuns la finalul perioadei de exploatare, au fost scoase din serviciul comercial al companiei TAROM și valorificate conform planificării prin vânzarea către o companie specializată în achiziționarea de avioane aflate la finalul perioadei de funcționare.
Transferul de proprietate a avut loc în cursul lunii octombrie, conform calendarului stabilit, iar noii proprietari desfășoară în prezent respectivele operațiuni de dezmembrare și valorificare pe platforma tehnică TAROM, activități pentru care compania TAROM încasează contravaloarea serviciilor prestate, conform acordurilor comerciale în vigoare.
Vânzarea acestor active face parte din strategia de restructurare, care urmărește îmbunătățirea performanței financiare, reducerea costurilor de mentenanță și modernizarea flotei cu aeronave noi, mai eficiente și mai prietenoase cu mediul. În acest sens compania a semnat în prima parte a anului 2024 primul contract de leasing pentru achiziția a două aeronave Boeing 737 Max, care vor înnoi flota TAROM.
Dorim să asigurăm publicul că toate operațiunile se desfășoară conform reglementărilor în vigoare și că TAROM rămâne dedicată obiectivului de a oferi servicii de transport aerian sigure, cu o flotă modernă și eficientă.”