În ce stadiu se mai află lucrările la metroul de la Cluj. Emil Boc: „Metroul nu este un moft, este o necesitate“
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/06/6290cc224924c_emil-boc-gino-iorgulescu.jpg)
Aflat la Zalău, la semnarea contractului pentru cel mai scump lot de autostradă din România, Poarta Sălajului – Nușfalău (41 km), ultimul tronson din Autostrada Transilvaniei (A3) care nu avea constructor, primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, a dat detalii și despre lucrările de la metrou, un mijloc de transport pe care edilul îl consideră o necesitate, nu un moft. Cluj-Napoca va fi primul oraș din România, după Capitală, care va avea metrou.
Lucrările la metroul de la Cluj se mențin în graficul general de execuție, în ciuda problemelor de alunecare a unui deal la Florești, care au impus lucrări suplimentare de consolidare, după cum a precizat primarul din Cluj – Napoca, Emil Boc. În februarie 2025, edilul prezenta imagini de pe șantierul metroului din Cluj, unde constructorii au fost nevoiți să realizeze lucrări suplimentare, din cauza alunecării unui deal. Mai exact, era vorba de introducerea a 96 de piloți, pentru stabilizarea versantului în zona unde ar urma să intre „cârtițele” (utilajele care execută săpăturile).
„În decursul implementării apar probleme noi. Dealurile Transilvaniei, din nefericire, au acest specific care vizează consolidările de teren. Odată cu începerea lucrărilor pentru introducerea în subteran a cârtițelor la stația din Florești, au apărut potrivit experților, anumite probleme structurale cu un teren aflat la 50 – 100 de metri care dădea semne că începe să alunece. Este vorba de un deal. Specialiștii au luat decizia să găsească o soluție tehnică de amplasare a 90 de piloți forați, la 25 de metri adâncime, cu diametrul de 1020 plin de beton, astfel încât atunci când intră cârtițele în subteran să nu existe nici cel mai mic risc că, Doamne ferește, un deal să poată să compromită viitorul lucrărilor la metrou și viața oamenilor.
Deci, siguranța prevalează în orice lucrare de infrastructură. Nu era una prevăzută, dar este necesară. Dar, lucrările sunt în graficul general de respectare a implementării proiectului pentru metrou“, a explicat primarul municipiului Cluj-Napoca.
În ce stadiu se mai află lucrările la metroul de la Cluj. Termenul de finalizare este anul 2031.
La momentul demarării proiectului metroului din Cluj-Napoca, termenul estimat pentru finalizarea acestuia era anul 2031. „Metroul de la Cluj nu este un moft, este o necesitate. Este singura soluție reală dată de specialiști după ce au analizat nouă soluții alternative pentru decongestionarea traficului pe axa est – vest. Apreciez deschiderea Guvernului României care a înteles problemele Transilvaniei, problemele Clujului, și este solidar“, a spus Emil Boc, prezent la semnarea celui mai mare contract de infrastructură rutieră, pentru tronsonul cu Tunelul Meseș din Autostrada Transilvania.
Pe 5 iunie 2024, Emil Boc a anunțat startul lucrărilor la prima linie de metrou din afara Capitalei. Contractul pentru construirea Magistralei I de metrou din „Capitala Ardealului“ a fost semnat pe 25 mai 2023. În valoare de două miliarde de euro, lucrările la această linie vor fi finalizate în 2031, potrivit estimărilor lui Emil Boc.
Linia 1 de metrou va avea o lungime de 21 de kilometri și 19 stații. Câștigătorul licitației pentru proiectarea și execuția de lucrări, respectiv asocierea Gulermak – Alstom Transport – Arcada Company, a fost desemnat pe 28 februarie 2023.