În proiectul „Platformei Multimodale” Galați, 174 milioane lei pentru infrastructura portuară

Publicat: 27 iul. 2023, 19:00, de Sorin Costea, în Ultimă oră , ? cititori
În proiectul „Platformei Multimodale” Galați, 174 milioane lei pentru infrastructura portuară

La compania națională Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați a fost semnat, joi, contractul de execuție a lucrărilor de modernizare a infrastructurii portuare în cadrul proiectului „Platforma Multimodală” din Portul Galați.

Contractul a fost semnat de directorul APDM, Marcela Costea cu Asocierea formată din Concivia SA Brăila, Vepex Com SRL și Socot SA, subcontractanții fiind AMC Electric SRL pentru execuția lucrărilor  de instalații electrice), Hercules SA Brăila, pentru execuția lucrărilor de dragaj și pentru furnizarea unor utilaje și Terrapratest Geotehnic SA, pentru introducere palplanșe metalice.

Valoarea contractului pentru lucrările de modernizare a infrastructurii portuare în cadrul Proiectului „Platformei Multimodale ”este de 172.485.000 lei fără TVA.

Lucrările hidrotehnice care vor fi realizate în derularea acestui contract se referă în principal la batere palplanșe pentru execuția unui cheu vertical, realizarea umpluturii în spatele peretelui de palplanșe, realizarea grinzii de coronament a cheului, din beton armat, montarea accesoriilor de cheu (bolarzi, scări de acces, amortizori de cheu) și execuția dragajului până la cota minus 7,5 metri, dar și lucrări la rețelele electrice și de apă.

Portul Galați, placă turnantă între Europa și Asia

Prin realizarea platformei intermodale din Portul Galați este pusă în valoare poziția geostrategică a Portului Galați prin diversificarea modurilor de transport (fluvial, maritim, rutier și pe cale ferata) și se vor integra în fluxul logistic axele „Europa – Asia” și „Europa de Vest – Europa de Est”.

În cele trei porturi gălățene, Portul Bazinul Nou, Portul Docuri și Portul Mineralier Romportmet, există pe lângă calea ferată cu ecartament european și cale ferată cu ecartament lat, specific rețelei feroviare din statele din est, Moldova, Ucraina, etc.

Containerele cu mărfuri importate din Asia vor sosi la Galați în vagoane cu boghiuri pentru ecartament lat, la terminalul intermodal vor fi transferate pe nave pentru a fi transportate pe Dunăre către canalul Rhin – Main și către porturile din centrul și vestul Europei, până la Rotterdam.

Varianta retur este transportul naval dinspre Europa către Asia, cu transfer pe calea ferată la terminalul de la Galați.

Relansare după modelul Portului Duisburg

Implementarea proiectului platformei intermodale de la Galați este inspirată de experiența porturilor din Europa centrală, care s-au confruntat cu probleme similare, dar au reușit să depășească impasul prin modernizarea operării portuare a mărfurilor. Modelul preluat este cel al modernizării Portului Duisburg, din Germania.

Portul Duisburg, care s-a confruntat la un moment dat cu o scădere a volumului de mărfuri, o situaţie asemănătoare cu cea a Portului Galaţi, a luat măsura de a introduce sistemul de logistică prin containere. Astfel, s-a ajuns ca la Duisburg să se construiască zece terminale intermodale, fiecare fiind, practic, un port în sine, iar traficul de mărfuri a crescut foarte mult.

Amenajări de infrastructură portuară pe 32 ha

Potrivit documentației proiectului HG aprobat de Ministerul Transporturilor, investițiile ce vor fi realizate vizează 6 obiective: construirea unui cheu vertical pe o lungime de 868 m și a infrastructurii rutiere pentru accesul în terminal cu o lungime de 2,28 km, construirea unui triaj de cale ferată cu o lungime de peste 700 de metri, precum și construirea infrastructurii portuare, respectiv drumuri, rețele de utilități, platforme, clădiri, echipamentele și instalațiile portuare, amplasate pe o suprafață de 60.000 mp.

Teritoriul pe care se va realiza investiția este situat în Portul Galați, în zona Portului Bazinul Nou, fiind teren portuar, proprietate publică a statului, aflat în administrarea Ministerului Transporturilor și în concesiunea APDM Galați.

Suprafața totală care urmează să fie amenajată în cadrul acestei investiții este de 323.527 mp teren portuar proprietate publică a statului și 33.682 mp proprietate privată a Metal Trade SRL Galați.