În România: Cum au ajuns obiecte, posibil de patrimoniu, să fie scoase la licitaţie?
Controversa privind vînzarea într-o licitație publică a unor obiecte care i-ar fi aparţinut compozitorului George Enescu scoate la iveală probleme legate de gestionarea patrimoniului naţional.
Până când ancheta autorităților va stabili provenienţa obiectelor și dacă acestea pot fi înstrăinate, fosta directoare a Muzeului Enescu din Capitala, Laura Manolache, declară în exclusivitate pentru Europa FM că, în 2006, când a preluat conducerea Muzeului, „o bună parte din patrimoniu nu era inventariată”. În plus, spune Laura Manolache, indiferent de calea prin care obiectele care i-au aparţinut lui George Enescu au ajuns în posesia unei case de licitaţie, acestea ar trebui să revină în patrimoniul naţional (mai multe despre cum a fost sesizat acest caz citiți în Ziarul Puterea – Ministerul Culturii va verifica originea unor bunuri din licitaţia Enescu, anunţată de Casa de Licitaţii Historic)
Ce a plătit statul la schimb
Tot ce i-a aparţinut lui George Enescu a fost donat statului român prin Muzeul Enescu. La schimb, statul a plătit văduvei muzicianului o rentă viageră. Numai că, în 2006, când a venit la conducerea muzeului, muzicologul Laura Manolache a constatat că nu toate obiectele se regăseau în inventar. Casa de licitaţii Historic susţine că manuscrisele şi vioara lui Enescu ar aparţine aşa numitului Fond Drăghici. Romeo Drăghici a fost avocat, prieten şi secretar personal al lui Enescu. Tot el este fondatorul şi primul director al Muzeului Enescu, dar şi legatarul său testamentar.
Muzicologul Laura Manolache spune că nu a existat un Fond Drăghici, ci doar patrimoniul Muzeului George Enescu. Obiectele scoase la licitaţie sunt manuscrisul operei Oedip şi o vioară pe care George Enescu a primit-o de la casa Regală. Potrivit muzicologului Laura Manolache, licitaţia ar trebui oprită, iar situaţia clarificată.
Organizatorul Festivalului Internaţional George Enescu cere Ministerului de Interne să verifice legalitatea licitaţiei şi provenienţa obiectelor. ARTEXIM, organizatorul Festivalului Internaţional George Enescu, a informat sâmbătă Ministerul Afacerilor Interne în legătură cu anunţul făcut de casa de licitaţii din Bucureşti cu privire la punerea în vânzare a unor bunuri şi manuscrise care au aparţinut compozitorului George Enescu şi care, potrivit specialiştilor, ar trebui să fie în patrimoniul naţional. „ARTEXIM a solicitat MAI să sprijine clarificarea situaţiei, prin demersurile legale pentru a verifica provenienţa acestor bunuri şi dacă scoaterea la licitaţie respectă cadrul legal”, se arată într-un comunicat.
Şi Ministerul Culturii efectuează propria investigație.
Directorul Casei de Licitaţii Historic neagă existenţa unor nereguli
„Toate bunurile care fac obiectul licitaţiei „George Enescu, Univers şi creaţie” au o provenienţă certificată”, afirmă directorul Casei de Licitaţii Historic, Cezar Paul Florea, într-o postare pe Facebook. Precizările survin după „informaţiile propagate în spaţiul public şi poziţiile exprimate ale unor persoane în acelaşi cadru, cu privire la următoarea licitaţie a Casei de Licitaţii Historic, ‘George Enescu, Univers şi creaţie’, în cadrul căreia vor fi licitate mai multe obiecte care i-au aparţinut marelui compozitor”.
Potrivit sursei citate, Casa de Licitaţii Historic îşi desfăşoară activitatea „cu o atenţie deosebită acordată dreptului de proprietate (materială sau intelectuală)” pentru fiecare dintre loturile ce fac obiectul licitaţiilor, îndeplinind” toate criteriile prevăzute de lege” pentru realizarea activităţii, licitaţia dedicată lui George Enescu nefăcând notă discordantă din acest punct de vedere.
„Respingem în mod ferm orice afirmaţie, referire ori numai sugestie conform căreia activitatea Casei de Licitaţii Historic ar avea un caracter neconform cu legislaţia în vigoare, ‘obscur’ sau că ar fi neadevărate prezentările realizate de noi în promovarea licitaţiei. Toate bunurile care fac obiectul licitaţiei au o provenienţă certificată, nu există nicio pretenţie din partea niciunei persoane fizice, entităţi publice sau private cu privire la acestea, de nicio natură, iar toate formalităţile legale privind clasarea şi scoaterea la licitaţie a bunurilor de patrimoniu au fost respectate întocmai”, arată directorul Historic.
Historic reafirmă interesul şi respectul pentru cultură, pentru bunurile de patrimoniu cultural şi valoarea inestimabilă a acestora pentru societate şi spune că va continua să îşi desfăşoare activitatea pentru promovarea acestora cu profesionalism. „Invităm toţi oamenii de bună credinţă care preţuiesc adevărul să ne sprijine„, se mai arată în postarea directorului Casei de Licitaţii Historic, Cezar Paul Florea.