În România, legile sunt pentru fraieri! Președintele primește nelegal informații secrete!
Să respectăm legea și să-i pedepsim pe penali! Cam așa reacționează societatea românească după fiecare tragedie.
Așa a reacționat și după cazul Colectiv și după incendiul de la spitalul din Piatra Neamț și mai recent după incendiul de la Spitalul Matei Balș din București.
Numai că preocuparea asta pentru respectarea legii, trece repede și ne întoarcem la treburile noastre, până când apare iar o nenorocire.
Să respectăm legea și să-i pedepsim pe penali! Cam așa reacționează societatea românească după fiecare tragedie. Așa a reacționat și după cazul Colectiv și după incendiul de la spitalul din Piatra Neamț și mai recent după incendiul de la Spitalul Matei Balș din București.
Numai că preocuparea asta pentru respectarea legii, trece repede și ne întoarcem la treburile noastre, până când apare iar o nenorocire. Mai grav este că nu știm nici măcar ce prevede legea și zi de zi lăsăm nesancționate încălcări ale legii chiar la nivelul celor mai înalte instituții ale statului.
Ce se întâmplă când chiar Parlamentul sau Administrația Prezidențială încalcă legile României? Nimic!
Pentru că ori nu știm ori nu ne pasă și lăsăm lucrurile să meargă în continuare ca și până acum. Cu rezultate pe care le simțim pe pielea noastră, până la urmă.
Cu ocazia dezbaterii „Law Flaws. Adevăr sau provocare?”, de pe platforma Juridice.ro, moderată de Elena Hach, procuror DNA, generalul (r) Silviu Predoiu a lansat bomba.
Președintele României primește informații de la Serviciile de informații, fără să aibă dreptul legal. Și asta nu de ieri de astăzi, ci de ani de zile.
Este vorba despre Legea nr. 51/1991 privind siguranța națională a României, care, la art. 11, precizează că „Informații din domeniul siguranței naționale pot fi comunicate: a) președintelui Senatului, președintelui Adunării Deputaților, precum și comisiilor permanente pentru apărare și asigurarea ordinii publice ale celor două camere ale Parlamentului; b) miniștrilor și șefilor departamentelor din ministere, când informațiile privesc probleme ce au legătură cu domeniile de activitate pe care le coordonează sau de care răspund; c) prefecților, primarului general al Capitalei, precum și conducătorilor consiliilor județene, respectiv al municipiului București, pentru problemele ce vizează competența organelor respective; d) organelor de urmărire penală, când informațiile privesc săvârșirea unei infracțiuni.”
Practic, nicăieri în textul Legii nu se face referire la Președintele României ca beneficiar al informarilor de acest fel.
Este adevarat că președintele este seful CSAT, dar el nu poate primi legal informații punctuale, privind situații sau persoane, altfel decât în cadrul ședintelor CSAT.
Să ne amintim însă că și Traian Băsescu, dar și Klaus Iohannis, au respins diverse propuneri de premieri sau miniștri, venite din partea unor partide care nu le erau pe plac, pe motiv de „dosar”, spunând în clar ca au aceste informații de la „Servicii”.
O altă lege nerespectată este Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, care la art. 7 mentioneaza : „(1) Persoanele care vor avea acces la informaţii clasificate secrete de stat vor fi verificate, în prealabil, cu privire la onestitatea şi profesionalismul lor, referitoare la utilizarea acestor informaţii. (2) Pentru candidaţii la funcţii publice ce implică lucrul cu asemenea informaţii, precum şi competenţa de a autoriza accesul la astfel de informaţii, verificarea este anterioară numirii în acele funcţii şi se solicită obligatoriu de autoritatea de învestire.”
Vi se pare cumva că se aplică această lege, așa cum prevăd normele ei? Eu zic că nu. Pentru că dacă s-ar aplica nu am mai avea atâția miniștrii, secretari de stat sau chiar șefi de structuri importante, despre care se află că au probleme cu onestitatea, moralitatea și legalitatea, doar după ce ajung în funcții.
În legătură cu aspectul respectiv, fostul șef al SIE, Generalul Silviu Predoiu a scos în evidență faptul că de ani de zile conducerile SIE, SRI, dar și ale Curții de Conturi sau ANI, sunt numite de Parlament fără respectarea legii, verificarea făcându-se ulterior numirii, când șeful respectivei instituții este deja în funcție. În plus, este vorba de verificări superficiale, de 2-3 zile, deși procedurile prevăd un termen de 30-90 de zile, cu posibilitatea prelungirii.
Dacă analizăm toate aceste situații putem vedea clar că sunt cel putin 4 institutii cheie ale statului, printre care și Serviciile de Informații, care au în fruntea lor oameni numiti pe repede-înainte, fără respectarea pașilor legali.
Este practic un fel de ruletă rusească, în care gloanțele sunt cei care scapă în “sistem” și care fac tot felul de rele până sunt depistați, uneori prea târziu.
Interesantă a fost reacția moderatoarei dezbaterii, procurorul DNA Elena Hach, când a realizat cam care este magnitudinea dezastrului :
„Deci toate actele semnate de ei dupa 2002 sunt nule?”
Un alt aspect care te face să nu mai ai încredere în faptul că se mai poate întâmpla ceva bun în România, este acela al unor instituții de fortă, care încearcă să determine o altă instituție din sistemul de siguranță națională, să treacă peste lege.
Iar aici Silviu Predoiu a dat exemplul unui document al DNA, care practic certa SIE, că n-a urmărit în afara țării niște cetățeni români, aflati la cumpărături. După spusele generalului, acest scandal a provocat un adevarat cutremur în interiorul instituției.
În concluzie putem să ne întrebăm cine este pedepsit dacă nu respectă legile din România ?
Iar răspunsul vine instantaneu: fraierii!