Încă o țară gata să interzică reclamele la alimentele nesănătoase

Publicat: 11 sept. 2024, 22:26, de Autor: Magda Marincovici, în Internațional , ? cititori
Încă o țară gata să interzică reclamele la alimentele nesănătoase
reclame alimente nesănătoase obezitate copii Norvegia

Norvegia este pe punctul de a interzice reclamele la alimentele considerate nesănătoase, care îi vizează pe copii și adolescenți, alăturându-se astfel Regatului Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord.

Prin noul proiect de lege, interdicția reclamelor este obligatorie și încălcarea este amendată.  Până acum, producătorii și furnizorii de alimente din Norvegia au renunțat în mod voluntar la aceste reclame.

Potrivit proiectului de lege, sunt interzise complet reclamele, de exemplu la bomboane, înghețată, sucuri, alimente considerate nesănătoase.

Pentru consumatori, vor fi prezentate ”praguri nutritive” pentru identificarea alimentelor nesăntoase. De asemenea, s-a ridicat pragul de vârstă al interdicției acestora la 18 ani.

Opiniile privitoare la acest proiect pot fi lansate până la sfârșitul lunii noiembrie.

Ministrul adjunct al Sănătății, Usman Ahmad Mushtaq,  a precizat pentru Euronews Health că alimentele și băuturile nesănătoase constituie una dintre cauzele bolilor populației în general, scopul acestui proiect fiind ca atât părinții, cât și tinerii înșiși să facă alegeri bune pentru sănătatea lor.

În prezent, între 15 și 21% dintre copiii norvegieni sunt supraponderali sau obezi, comparativ cu aproape 30%, în Europa și în unele zone ale Asiei Centrale.

Încă din 2010, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a recomandat limitarea publicității la alimente și băuturi nealcoolice cu conținut de grăsimi, zahăr și/sau sare, ca o componentă a politicilor de promovare a dietelor sănătoase.

În 2023, OMS cerea să se creeze ”modele nutritive” prin care să se identifice alimentele cele mai nesănătoase și să limiteze comercializarea acestora.

Evident, producătorii nu sunt tocmai mulțumiți. Ei sunt îngrijorați de faptul că sunt dezavantajate companiile norvegiene. Și în acest sens ei reamintesc că, în 2018, când în Norvegia au crescut taxele la ciocolată și produse de cofetărie, cumpărătorii au trecut granița în Suedia pentru a le procura.

Pe de altă parte, susținătorii proiectului ar vrea să fie eliminată limita de vârstă de 18 ani și mai degrabă această să fie extinsă.