Încrederea managerilor în economie rămâne la un nivel scăzut

Publicat: 12 nov. 2020, 15:15, de Aurel Drăgan, în Business , ? cititori
Încrederea managerilor în economie rămâne la un nivel scăzut
Economie

Încrederea managerilor români în economie rămâne scăzută, doar 41 din 100 de manageri care au participat la indicele Confidex având încredere că economia va evolua pozitiv în perioada următoare.

Indicele Confidex este realizat de Impetum Group, o companie autohtonă cu misiunea de a maximiza valoarea de business a unei firme. Confidex Q3 2020 este o continuare a studiului care vizează companiile mari. Cele 450 de companii cuprinse în indice au în proporție de 75% o cifră de afaceri de peste 1 milion de euro, iar 31% au peste 5 milioane de euro.

Gradul de încredere în economie al managerilor, manifestat prin indicele Confidex, ne arată un mix între relaxarea din perioada verii și îngrijorarea pentru viitor.

„Dacă  la începutul pandemiei managerii români vedeau o criză în V, cu revenirea în 2 viteze, acum sunt de părere că prelungirea pandemiei va crește durata revenirii, iar forma crizei începe să fie tot mai vizibil spre un U. Managerii estimează că economia românescă își va reveni mai greu – în 31 de luni, cea europeană în 23 de luni. Aceștia sunt mai optimiști când vine vorba de sectorul de activitate din care fac parte afacerile lor, consideră că își vor reveni mai repede decât media pe economie, mai exact în 18 luni. Este foarte important să urmărim și să înțelegem modul în care indicatorii CONFIDEX vor varia pe măsură ce economia resimte cu adevărat impactul pandemiei. Cred că așa vom putea discerne cu adevărat care sunt viitoarele momente de cotitură în economie”, a declarat Andrei Cionca, CEO Impetum Group.

Crește gradul de îngrijorare

Dacă după primul trimestru de pandemie studiul Confidex Q2 ne indica o perspectivă mai degrabă emoțională a managerilor, după încă un  trimestru de criză sanitară atitudinea acestora tinde să devină mai degrabă una rațională, mai adaptată realității pe care o traversăm. 82% dintre manageri consideră că economia este afectată de criza sanitară, iar procentul celor care se declară îngrijorați și foarte îngrijorați de acest fapt este de 78%.

Deși activitatea economică din perioada iunie-august 2020 a cunoscut o ușoară revenire, managerii au început să se adapteze noii realități – crește numărul celor care sunt îngrijorați.

Conform studiului Confidex Q3 2020, în ceea ce privește starea de spirit relaxare/îngrijorare segmentul HORECA rămâne în continuare cel mai afectat, urmat de comerț și servicii. În agricultură şi industrie cifrele arată doar o uşoară îmbunătăţire. În continuare, managerii din domeniul Construcții și managerii companiilor medii sunt cel mai puțin îngrijorați.

Deși consideră că economia europeană și cea națională își vor reveni în 2 ani, când vine vorba de sectorul de activitate și propria companie, perspectivele managerilor sunt mai optimiste acum decât în Q2 2020, aceștia văd o revenire într-un 1 an și jumătate. În același timp, ei estimează o scădere mai mică a cifrei de afaceri, cu 15% față de 17% estimate la începutul pandemiei.

Cu toate acestea, măsurile luate de manageri sunt mai dure. E în creștere numărul celor care au recurs la tăieri de salariu (18%) și chiar concedieri (21%).

Criza are potențialul să devină catalizatorul schimbării de strategie în business

„Principalele efecte pe care pandemia ar trebui să le producă vizează în primul rând regândirea strategiei companiei, accelerarea digitalizării şi intensificarea inovării. 50% dintre managerii români sunt aliniați în jurul acestei necesități și cred că această criză ar trebui să fie catalizatorul schimbării de paradigmă a businessurilor. E nevoie să luăm decizii curajoase”, a completat Andrei Cionca.

La nivel declarativ managerii români mizează pe investiții și creșterea productivității mai degrabă decât pe reducerea costurilor și mai mult de 50% dintre manageri au în vedere regândirea strategiei companiei, accelerarea digitalizării şi intensificarea inovării. Cu toate acestea, primele măsuri luate sunt de renunțare la costurile de marketing (58%), amânarea investițiilor în IT (48%) și amânarea activităților de cercetare-dezvoltare (47%).

Mai orientați spre creșterea productivității sunt managerii din Comerț şi Servicii. Reducerea costurilor pare mai atractivă pentru cei din Transporturi și HORECA.

Schimbările pe care le au în vedere managerii sunt la nivel micro, aceștia vor să schimbe poziţia companiilor pe piaţă, fără a schimba neapărat piaţa, produsele şi procesele, şi fără să ofere o mai mare flexibilitate angajaţilor.