Industria auto europeană, în fața înăspririi standardelor de emisii. Dezbateri aprinse și contradicții
Industria auto europeană se pregătește pentru o înăsprire a standardelor de emisii de CO2 în pachetul UE „Fit for 55” pentru energie și climă, lansat pe 14 iulie, care a determinat ceea ce promite să fie o dezbatere extinsă și acerbă între legislatori, lideri din industrie și națiuni membre.
Conform unui acord încheiat în aprilie, negociatorii au convenit să reducă emisiile totale de carbon ale blocului cu 55% până în 2030, în raport cu obiectivul actual de 40%. În cadrul pachetului European Green Deal, convenit în decembrie 2019, UE va ajunge la neutralitatea carbonului până în 2050.
Noul obiectiv pentru 2030 va însemna intensificarea eforturilor de reducere a emisiilor pentru aproape fiecare sector de afaceri, dar detaliile sunt încă de stabilit.
Pentru producătorii de automobile, orice reducere a emisiilor de CO2 pentru autoturisme și autoutilitare va însemna că ritmul de electrificare va trebui accelerat rapid. Printre propunerile raportate în discuție în Comisia Europeană se numără reducerea cu 60% a emisiilor până în 2030, urmată de reducerea cu 100% până în 2035 – ceea ce înseamnă că ar fi practic imposibil să se vândă vehicule cu motor cu combustie internă până atunci.
Investiții masive în electrificare
Obiectivele actuale privind emisiile de CO2 ale flotei de vehicule ușoare (autoturisme și vehicule comerciale ușoare), aprobate în 2018 după o dezbatere amară, necesită o reducere de 15% în 2025 de la standardul 2021 de 95 de grame pe kilometru și o reducere de 37,5% până în 2030. Producătorii auto investesc din greu în electrificare pentru a atinge aceste obiective, lansând zeci de hibrizi complet electrici și plug-in din ianuarie 2020.
Reacția la obiectivele de emisii potențial mai stricte a variat. Asociația germană de automobile VDA a emis o declarație clar formulată, spunând că impunerea unei reduceri de 100% CO2 până în 2035 ar „forța practic industria auto europeană să comercializeze numai vehicule electrice cu baterie”.
„Restricționarea tehnologiei la o singură opțiune de transmisie într-o perioadă atât de scurtă de timp este îngrijorătoare și nu acordă nici o atenție intereselor consumatorilor”, a spus VDA.
Asociația a avertizat și despre efectele asupra ocupării forței de muncă, deoarece producătorii de automobile și furnizorii trec de la combustia internă la motoarele electrice cu baterie. Un calcul al Institutului ifo în numele VDA a arătat că, odată cu obiectivele UE existente, aproximativ 215.000 de locuri de muncă ar putea fi afectate până în 2030.
Discuții asupra datei
Anders Karrberg, șeful durabilității și strategiei Volvo Cars, a declarat săptămâna aceasta la un forum organizat de Fundația Europeană pentru Climă că centrul discuției ar trebui să fie asupra modului de accelerare a tranziției către electrificare. El a spus că propria ambiție a Volvo este să fie neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2040, în mare parte prin vânzarea doar a mașinilor electrice cu baterii până în 2030.
„Sperăm că mai mulți producători ne vor alătura în stabilirea unor date ambițioase pentru a deveni complet electric”, a adăugat el. „Credem că stabilirea unor obiective pe termen lung precum 2040 te poate face pasiv și inactiv”.
Karrberg a spus că Volvo a recomandat ca UE să stabilească o dată de încheiere pentru vânzările de combustie internă până în 2035, spunând că „am aprecia o direcție clară” din partea blocului, un număr de țări și orașe stabilind deja astfel de date.
Solicitările activiștilor de mediu
Militanții climatici au salutat ținte mai stricte. Julia Poliscanova din influentul grup Transport & Environment a declarat că vânzările în plină expansiune a vehiculelor electrificate în 2020-21 au dovedit că sunt necesare reglementări pentru a crea o piață.
„Nu este vorba doar de schimbarea obiectivelor pe care le-am convenit acum câțiva ani pentru distracție”, a spus ea la forumul Climate Foundation. „Este vorba despre actualizarea reglementărilor învechite, mai întâi având în vedere progresul tehnologic, despre care nu știam că se va întâmpla atât de repede din 2018 și, în al doilea rând, având în vedere obiectivele climatice mai ridicate care au fost stabilite recent în cadrul noii Comisiei Europene.”
Grupul ei solicită o creștere a obiectivului pentru 2025 la minus 25%, mutând standardul 2030 de minus 37,5% la 2027 și stabilind un obiectiv pentru 2030 de o reducere de 65%, cu o reducere de 100% în 2035. Poliscanova a menționat că mulți producători de automobile s-au angajat să înceteze vânzările de motoare cu ardere cu mult înainte de 2035, dar a spus că angajamentele voluntare nu sunt suficiente.
Viitoarele reglementări Euro 7
Chiar dacă reglementările Fit for 55 sunt dezbătute, producătorii de automobile se confruntă cu o altă provocare a motorului cu ardere internă în viitoarele reglementări Euro 7, care guvernează emisiile de țevi de eșapament ale poluanților nocivi.
VDA a declarat în aprilie 2021 că propunerile luate în considerare în prezent sunt de cinci până la 10 ori mai dure decât cele pentru Euro 6 și ar putea face imposibil pentru producătorii de automobile să vândă mașini cu motoare cu combustie, inclusiv hibrizi plug-in, care câștigă popularitate.
Comisia Europeană urmează să ia o decizie finală cu privire la standardele Euro 7 în noiembrie. Regulamentele finalizate ar putea fi introduse până în 2027.