Industria auto în 2024: Suprataxe, China, greve, restructurări, scandaluri, violenţe, emisii, demisii
Concurenţa acerbă a producătorilor din China şi scăderea apetitului pentru maşini electrice odată cu tăierea subvenţiilor în multe state europene şi-au pus amprenta asupra sectorului auto din Europa, marcat de scăderea vânzărilor, rezultate mai slabe, restructurări, greve, scandaluri şi chiar violenţe, cum au fost cele la uzina Audi din Bruxelles, chiar în inima Uniunii Europene (UE).
Industria auto în 2024: Concurenţă acerbă a producătorilor din China
La mijlocul anului 2024, automobilele electrice aparţinând mărcilor chineze au ajuns la o cotă de piaţă record, de 11% din piaţa europeană a maşinilor electrice (EV).
Chinezii au luat cu asalt piaţa europeană de maşini electrice şi au oferit contracte generoase de leasing, derulând inclusiv o campanie promoţională „două la preţ de una” pentru modelul MG4 în Germania.
MG, deţinută de grupul SAIC, este de altfel cea mai vândută marcă chineză în Europa.
Industria auto în 2024: Suprataxe
Negocierile dintre Uniunea Europeană (UE) şi China au eşuat, iar Comisia Europeană a adoptat la finalul lunii octombrie regulamentul care instituie taxe vamale suplimentare pentru mașinile electrice importate din China, acuzate că ar crea concurență neloială.
În ciuda ostilității Germaniei, Bruxelles-ul a decis să adauge la taxa de 10 % deja în vigoare o suprataxă de până la 35 % pentru vehiculele cu baterii fabricate în China.
Scopul declarat este de a restabili condiții de concurență echitabile cu producătorii acuzați că profită de subvenții publice masive.
Industria auto în 2024: Greve, restructurări, scandaluri
Într-un context dominat de provocările economice şi geopolitice, dar şi pe fondul tranziţiei către mobilitatea electrică, companiile auto şi cele din domeniul componentelor auto se văd nevoite să recurgă la planuri de restructurare şi chiar la închiderea unor fabrici.
Cel mai mare producător auto european, Volkswagen AG, a avertizat că va disponibiliza mii de angajaţi şi ar putea închide uzine tradiţionale în Germania, în prezent derulând negocieri dificile cu sindicatele privind măsurile de reducere a costurilor.
VW a scos la vânzare fabrica Audi din Bruxelles, unde sunt 3.000 de angajaţi, din cauza cererii reduse pentru SUV-urile electrice de lux.
Gigantul multinaţional Stellantis a oprit în mod repetat activitatea la principala sa uzină din Italia – Mirafiori – din cauza cererii scăzute, în special pentru versiunea electrică a Fiat 500.
Şi producătorul auto american Ford va renunţa la 4.000 de angajaţi din Europa sau 14% din forţa sa de muncă europeană, iar majoritatea concedierilor vor fi în Germania şi Marea Britanie.
Industria auto în 2024: Violenţe
Negocierile privind planul de concedieri de la uzina auto Audi din Bruxelles (Belgia), în inima Uniunii Europene, au fost întrerupte brusc de bărbați mascați, forţele de poliție au intervenit violent şi totul a degenerat într-o confruntare generală.
Conducerea Audi Bruxelles a chemat poliția după ce muncitorii au protestat față de respingerea contrapropunerii lor, cerând o „compensație echitabilă”, deoarece închiderea uzinei pune în pericol mii de locuri de muncă.
Negocierile dintre reprezentanții sindicatului și conducerea Audi Bruxelles au fost întrerupte, când poliția a fost chemată după ce lucrătorii au intrat în sala de ședințe în semn de protest.
Industria auto în 2024: Emisii
Industria auto europeană ar putea plăti amenzi de 15 miliarde de euro pentru emisiile de carbon din cauza încetinirii cererii de vehicule electrice, a avertizat directorul general al Renault, Luca de Meo.
”Dacă vehiculele electrice rămân la nivelul de astăzi, industria europeană ar putea fi nevoită să plătească amenzi de 15 miliarde de euro sau să renunţe la producţia a peste 2,5 milioane de vehicule”. Este avertismentul lui Luca de Meo, directorul general al Renault.
Industria auto în 2024: Demisii
Luni, 2 decembrie 2024. Acțiunile gigantului auto Stellantis, listate la Bursa din Paris, au scăzut cu peste 7%, după ce directorul general Carlos Tavares a demisionat brusc duminică.
Considerat anterior drept unul dintre cei mai respectați directori din industria auto, abordarea lui Tavares a fost criticată dur după ce scăderea vânzărilor în America de Nord a determinat producătorul auto să emită în septembrie o alertă de profit cu privire la rezultatele sale pentru 2024.