Industria auto în Europa de Est: De la Trabant 601, Skoda 1000MB şi Dacia 1300 la SUV-uri de lux Audi, VW, Porsche şi Land Rover

Publicat: 02 sept. 2024, 06:03, de Ady Ivașcu, în ECONOMIE , ? cititori
Industria auto în Europa de Est: De la Trabant 601, Skoda 1000MB şi Dacia 1300 la SUV-uri de lux Audi, VW, Porsche şi Land Rover

Înainte de 1989, Europa de Est avea o industrie auto semnificativă, mai multe țări din fostul bloc comunist având fabrici care produceau autoturisme și vehicule comerciale. Aceste autovehicule erau adesea concepute să fie simple, robuste și accesibile, potrivite pentru condițiile economice și infrastructura din statele socialiste.

Iată câteva dintre mărcile și modelele cele mai cunoscute produse în diverse țări din Europa de Est înainte de 1989:

 

România

România era unul dintre producătorii importanţi din fostul bloc comunist. Prima mașină românească de mare succes, inclusiv la export, a fost Dacia 1300, Lansată în 1969, bazată pe Renault 12, a fost cel mai popular model din România şi a avut multiple versiuni, inclusiv berlină, break și pick-up.

  1. Dacia: Dacia 1100 (Produsă între 1968 și 1971, bazată pe Renault 8), Dacia 1300
  2. ARO: ARO 240, 241, 244 (Automobile de teren produse din anii 1960 până în 2006, foarte populare atât în România, cât și la export).
  3. Oltcit: Oltcit Special și Oltcit Club (automobile supermini produse în colaborare cu Citroën din Franța, începând cu 1981)

Polonia

Polonia era cunoscută în perioada socialistă pentru automobilele de mici dimensiuni produse sub licenţă Fiat, dar şi pentru FSO Polonez, un model mai modern, produs din 1978, foarte popular în Polonia.

Din 1951 până în 1973 a fost produsă FSO Warszawa, bazată pe designul sovietic GAZ-M20 Pobeda3.

Cehoslovacia (astăzi există două state, Republica Cehă și Slovacia)

În fosta Cehoslovacie au fost produse maşinile Skoda, unele dintre cele mai populare automobile pe şoselele României, care au creat şi o comunitate aparte, cea a skodiştilor.

Printre modelele reprezentive ale epocii figurau Škoda 1000 MB, un sedan compact, produs între 1964 și 1969, Škoda 105/120, produsă între 1976 și 1990, foarte populară în Europa de Est, Škoda Rapid, o variantă coupe a Škoda 105/120, produsă din 1984.

Pentru oficialii de partid era produsă Tatra 603, o limuzină de lux cu motor V8, din 1956 până în 1975, succesorul ei fiind modelul Tatra 613, produs între 1974 și 1996.

Ungaria

Ungaria nu a produs autoturisme în perioada comunistă, dar era cunoscută pretutindeni pentru producția de autobuze şi autocare Ikarus, care au fost exportate în numeroase țări din Europa de Est și nu numai.

Republica Democrată Germană (RDG)

În RDG a fost produs unul dintre cele mai iubite automobile ale epocii în Europa de Est, Trabant 601, un simbol al industriei auto din lagărul socialist şi o prezenţă nelipsită în glumele şi bancurile epocii care puneau în oglindă calitatea produselor din estul Europei versus cele din Occident.

Trabant 601, cel mai cunoscut model din gama Trabant, produs între 1963 și 1990, a devenit rapid un simbol al RDG-ului.

Cunoscut drept maşina din carton (era produsă din Duroplast, un carton presat la cald), Trabant 601 a devenit o legendă cu motor în doi timpi, schimbător de viteze la volan şi mult fum în preajma sa.

Simbolul de maşină de carton al iubitului automobil est-german a fost ilustrat magistral în comedia nebună Pisica albă, pisica neagră  (1998) a cunoscutului regizor sârb Emir Kusturica, unde un porc mănâncă cu poftă un Trabant 601.

 

 

Alături de Trabant, nemţii  din Est produceau şi Wartburg 353, un model mai mare decât Trabantul, produs între 1966 și 1988 şi foarte cunoscut în regiune, inclusiv pe drumurile României socialiste.

Ce s-a întâmplat cu industria auto în Europa de Est după 1990

Potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) la nivelul anului 2022, în Europa erau 322 de fabrici auto, din care în UE erau 213 fabrici – 127 produceau automobile, 56 – camioane, 46 vechicule comerciale uşoare, 71 produceau motoare, iar 42 – baterii pentru automobile.

România

România figurează în statisticile ACEA cu 6 fabrici auto, din care două – Mioveni şi Craiova – produc automobile Dacia, printre cele mai vândute modele pe piaţa europeană, şi respectiv Ford, iar restul – camioane, autobuze, motoare şi baterii. De altfel, două modele Dacia şi Ford produse exclusiv în România au fost incluse pe lista automobilelor selectate pentru competiţia Car of The Year, ediţia 2025.

Ungaria

Deşi nu a produs automobile în perioada comunistă, Ungaria a devenit un important centru de producție auto în regiune, iar mai multe companii auto de renume mondial au fabrici în această țară.

Iată câteva dintre principalele mărci și modele de mașini care au fost produse după 1990:

Audi are o fabrică importantă în Győr, care este una dintre cele mai mari unități de producție ale Audi din lume. Această fabrică produce atât motoare, cât și automobile. Printre modelele produse aici se numără Audi TT (în versiuni coupe și roadster), Audi A3 Sedan, Audi Q3 și Audi Q3 Sportback.

Mercedes-Benz operează o fabrică în Kecskemét, unde au fost produse Mercedes-Benz CLA (în versiuni coupe și shooting brake), A-Class Sedan. În plus, începând cu anii 2020, această fabrică a început și producția de modele hibride și electrice.

Suzuki are o fabrică la Esztergom, printre modelele produse aici figurând Vitara (SUV compact) şi Suzuki SX4 S-Cross (un crossover compact).

Ungaria a devenit un hub industrial semnificativ pentru industria auto datorită locației sale strategice în Europa și a forței de muncă bine pregătite.

Serbia

În Serbia, industria auto este în creștere şi se concentrează pe colaborarea cu producători internaționali. În prezent, principalul producător auto din Serbia este Stellantis, pentru marca Fiat.

Slovacia

Slovacia a devenit unul dintre cele mai importante centre de producție auto din Europa, cu o industrie automobilistică puternic dezvoltată și 5 fabrici mari, dintre care 4 de automobile, care produc o varietate de modele.

Fabrica din Bratislava a Volkswagen Group este una dintre cele mai mari și importante din Slovacia şi din regiune, producând o gamă variată de SUV-uri de lux și mașini de oraș.

Printre modelele produse aici figurează Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne.

 

Pa poarta fabricii Kia din Zilina au ieşit modelele populare din gama Ceed și Sportage, în timpo ce Peugeot şi Citroën (Stellantis) produc maşini din clasele mică şi respectiv compactă la fabrica din Trnava.

Fabrica Jaguar Land Rover din Nitra, inaugurată în 2018, este specializată în producția de SUV-uri de lux, cum ar fi Land Rover Discovery și Defender.

Raportat la numărul populaţiei, Slovacia a devenit cel mai mare producător de automobile per capita din lume, iar industria auto reprezintă o parte semnificativă a economiei țării.

Multe mărci renumite au ales să își localizeze producția în Slovacia datorită calității infrastructurii, a forței de muncă bine pregătite și a politicilor favorabile de investiții ale țării.