Inițiativă: Scade perioada de arhivare a documentelor financiar- contabile din companii
Companiile nu vor mai fi obligate să arhiveze documentele financiar-contabile timp de până la 50 de ani,conform unei inițiative legislative. În funcție de tipul acestora, perioada de arhivare ar putea scădea până la 5 ani, inclusiv pentru statele de salarii emise începând cu anul 2011.
În ultimii 30 de ani, peste un milion de societăți comerciale au fost radiate în România, numai în 2019 fiind radiate peste 126.000 de societăți. Prin modificarea Legii contabilităţii, se înlocuiesc obligațiile privind arhivarea documentelor financiar-contabile ale unei societăți timp de 50 de ani, cu o perioadă de arhivare de 5 ani.
„E absurd să menții statele de plată în arhivă timp de 50 de ani, în condițiile în care termenele de prescripție a răspunderii penale pentru infracțiunile economice/financiare sunt mult mai reduse”, susține senatorul USR Claudiu Mureșan, președintele Comisiei de buget-finanțe, activitate bancară și piață de capital din Senat, cel care a depus inițiativa.
De asemenea, începând cu anul 2011, angajatul poate avea acces la datele privind veniturile realizate prin simpla accesare a platformei SPV pusă la dispoziție de către ANAF, putând solicita și adeverința privind veniturile realizate în sistem electronic, fără a mai fi necesară vreo solicitare adresată angajatorului. Totodată, salariatul primește, la cerere, din partea angajatorului, o adeverință privind veniturile realizate, precum și impozitul reținut.