Investiții de 40 milioane euro în modernizarea Portului Mineralier Galați
În ultimii ani au fost demarate mai multe investiții în modernizarea porturilor de pe sectorul Dunării Maritime, de la Galați, Brăila și Tulcea. Sunt modernizate în primul rând danele portuare, la care acostează navele pentru încărcare sau descărcare, dar și alte repere de infrastructură portuară.
După modernizarea unor dane în Portul „Bazinul Nou” și Portul „Docuri” din Galați și Portul „Hercules” din Brăila, în urmă cu doi ani compania naționlă Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi a demarat investițiile pentru modernizarea celui de al 3-lea port din Galați, a Portului Mineralier Romportmet SA al Combinatului Siderugic Galați, cel mai important port de pe Dunărea Maritimă, prin care este operat cel mai mare volum de mărfuri, fluxul de mărfuri fiind format din minereu de fier, cocs și laminate.
Finanțare de aproape 40 milioane de euro pentru modernizarea Portului Mineralier de la Galați
Proiectul a fost demarat în urmă cu doi ani de APDM Galați și până acum au fost rezolvate etapele de aprobare a studiilor de fezabilitate și obținerea avizului de mediu, precum și aprobarea indicatorilor tehnico–economici prin hotărâre de guvern.
Principala sursă de finanțare a lucrărilor, în valoare totală de 155 milioane de euro, adică aproape 40 milioane euro, este Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).
În cadrul lucrărilor va fi consolidat cheiul la Dunăre pe o lungime de aproximativ 2 kilometri, fiind modernizate 16 dane portuare, dintre care patru pentru acostarea navelor fluviale, celelalte dane fiind destinate acostării navelor maritime.
În Etapa 1 este prevăzută modernizarea Danelor maritime 9 – 16, cu o lungime totală a cheiului de 800 metri, în cadrul acestor lucrări fiind realizate și trei noi platforme de operare portuară.
În Etapa 2 vor fi consolidate Danele maritime 7 și 8, cu o lungime totală de 400 de metri, iar în Etapa 3 vor fi modernizate Danele fluviale 1 – 4, cu o lungime de 400 de metri. În Etapa 4 vor fi consolidate Danele maritime 5 și 6 cu o lungime totală de 400 metri.
La începutul lunii noiembrie a fost lansată procedura de achiziție pe SICAP și a fost depusă o primă ofertă, a unei asocieri formate din mai multe firme de construcții, respectiv Citadina ’98, Tancrad, Oldroad Construct, Allplan Construct, Vega ’93 și Lemacons, subcontractori fiind firmele Hidroport Expert, Superquatro Grup, Hidrotehnica Romconstruct și SC Atlanta HV-CO.
Rompormet SA a fost preluat de Grupul Arcelor Mittal în 2006
Portul Mineralier Romportmet SA a fost preluat de Combinatul Siderurgic Galați în 2006, la cinci ani de la privatizarea combinatului, când proprietarul Sidexului devenea LNM Ispat, în prezent Grupul ArcelorMittal.
La privatizarea combinatului, ArcelorMittal a preluat și o flotă de barje și remorchere pentru transportul minereului și laminatelor. După preluarea combinatului, noul proprietar a încercat să își asigure ieșirea la mările lumii prin preluarea unuia dintre cele trei porturi gălățene, Portul Docuri sau Portul Bazinul, aflate în proprietatea firmei Metaltrade a omului de afaceri Corneliu Găvăneanu sau Portul Mineralier Romportmet, controlat de fondul de investiții Broadhurst.
Negocierile cu Metaltrade au eșuat pentru că nu s-a ajuns la o înțelegere asupra prețului, dar în septembrie 2005 ArcelorMittal a reușit să preia de la Broadhurst pachetul majoritar de 21,05 milioane de acțiuni (82,9%) la Romportmet, pentru care a plătit 47 milioane de dolari.
La acestea s-a adăugat un alt pachet de acțiuni, de 11,5%, deținut la Romportmet de SC Sidex Trading SRL Galați, casa de comerț exterior a Sidexului. Astfel, Grupul ArcelorMittal a obținut 94,4% din acțiunile Portului Romportmet.
În 2019, când ArcelorMittal a vândut acțiunile la Combinatul Siderurgic Galați către Grupul „Liberty Steel”, al omului de afaceri Sanjeev Gupta, au fost vândute „la pachet” și acțiunile la Portul Mineralier Romportmet SA.