Iohannis: funcții și înșelătorii
Într-o democrație matură, rolul unui președinte ar trebui să fie acela de a servi interesul public, nu propriile ambiții personale. Însă Klaus Iohannis pare să fi transformat această funcție într-un instrument al propriei cariere politice. După două mandate în care președintele a fost adesea criticat pentru absența sa din centrul dezbaterilor politice și pentru o poziție aparent distantă față de problemele reale ale țării, acum asistăm la o schimbare de paradigmă care ridică întrebări serioase despre integritatea și funcționarea democrației noastre.
Ambiții neîmplinite și manevre politice
Klaus Iohannis și-a dorit să își extindă influența dincolo de granițele naționale, visând la funcții importante în structuri internaționale precum NATO sau Uniunea Europeană. Deși aceste aspirații nu s-au concretizat, președintele nu pare să fi renunțat la ideea de a rămâne relevant pe scena politică. În lipsa altor opțiuni viabile, Iohannis își îndreaptă acum atenția spre Senatul României, manifestând o dorință aproape disperată de a asigura un loc de putere chiar și după finalizarea mandatului său prezidențial.
Pentru a-și împlini acest obiectiv, PNL a elaborat un amendament care i-ar permite lui Iohannis să candideze pe listele partidului la Senat fără a-și demisiona din funcția prezidențială. Această modificare a legii nu este fără precedent în politica românească, amintind de schimbările legislative din 2004, care au fost făcute pentru a-i permite lui Ion Iliescu să-și păstreze imunitatea parlamentară. Însă, în loc să fie vorba despre o adaptare necesară la contextul politic, această mișcare pare mai degrabă să fie o soluție pe termen scurt creată pentru a satisface ambițiile unui individ.
Ruptura de spiritul Constituției
Deși această propunere este justificată prin respectarea principiilor Comisiei de la Veneția privind dreptul de a fi ales, realitatea este că modificările legislative sunt adesea prezentate sub pretextul respectării normelor democratice, dar în esență sunt soluții care servesc interesele personale ale liderilor politici. Această situație reflectă o personalizare a funcției prezidențiale, în care președintele nu mai este văzut ca un simbol al unității naționale și al integrității instituționale, ci ca un politician care manevrează pentru a-și asigura un loc călduț în continuare.
Ignorarea Problemelor Fundamentale
În același timp, PNL și PSD nu par să fi abordat problemele fundamentale ale sistemului electoral, precum restrângerea accesului partidelor și candidaților independenți la secțiile de votare. Această problemă, care afectează esența democrației prin limitarea dreptului de a alege și de a fi ales, este ignorată, iar schimbările legislative sunt făcute într-un context care nu abordează aceste deficiențe fundamentale ale sistemului electoral.
Comportamentul actual al actorilor politici de a folosi instrumentele legislative pentru a-și maximiza controlul și influența în detrimentul drepturilor cetățenilor și al integrității sistemului democratic este profund problematic. Acest fenomen nu necesită vociferări populiste sau gesturi dramatice pentru a eroda libertățile democratice; este suficient ca parlamentarii să promoveze inițiative legislative care, respectând procedurile legale, servesc în mod subversiv interesele proprii.
Un nou capitol în politica românească
Klaus Iohannis, în loc să finalizeze mandatul său cu o reflecție asupra impactului său asupra țării și să se pregătească pentru o retragere demnă, pare să fie absorbit de căutarea unui nou rol de putere. Acest comportament, combinat cu modificările legislative care sunt menite să satisfacă ambițiile personale mai degrabă decât să rezolve problemele reale ale sistemului politic, sugerează o personalizare a politicii care poate avea efecte negative asupra democrației.
Societatea românească trebuie să fie vigilentă și să reflecteze asupra acestor practici. Schimbările legislative create pentru a răspunde nevoilor unui singur individ pot eroda fundamentul democrației și pot perpetua crizele politice. Este esențial să înțelegem că, atunci când legislația este manipulată pentru a satisface ambițiile personale ale liderilor, democrația în sine este cea care suferă.