Ionuț Ciurea la „Dialogurile Puterii!: Problemele cele mai mari pe infrastructura de transport provin de la stat
Ionuț Ciurea, director executiv al Asociației ProInfrastructură, a explicat la ”Dialogurile Puterii” de ce statul a blocat dezvoltarea infrastructurii rutieră și feroviară din țară.
Problemele cele mai mari pe infrastructura de transport rutieră și feroviară, cele mai multe și cele mai mari blocaje provin de la stat, cu tot ce înseamnă statul respectiv, a spus Ionuț Ciurea, director executiv al Asociației ProInfrastructură, la podcastul ”Dialogurile Puterii”.
”Birocrația, incapacitatea administrativă, incapacitatea statului cu tot ceea ce înseamnă statul, să rezolve la timp această birocrație, să asigure partea de implementare day-to-day, project management, ce înseamnă putere umană, dar și administrativă pentru a rezolva toate astea:luare de decizii, aprobări pe șantiere, monitorizare tot, tot, tot, tot, tot, tot, tot. Pentru că sunt teancuri de hârtii care se semnează sau nu se semnează”, a spus Ciurea.
Conform acestuia, despre partea de asigurare de finanțare se vorbește foarte mult și foarte prost. ”Aproape toate, cu foarte puține excepții, din proiectele majore de infrastructură de transport în țara asta sunt implementate pe fonduri europene. Dar ceea ce nu se spune, nu se spune povestea până la capăt. Cum intră acei bani europeni în țară? Intră la sfârșit. La sfârșit înseamnă după ce constructorul a lucrat în teren. Mă rog, aici e o întreagă procedură, după aia se duce beneficiarul la Bruxelles, vorba aia cu teancul, cu documentația, cu factura, și cere banii, decontarea acelei facturi. TVA-ul nu e. Sunt foarte multe costuri care sunt neeligibile, care nu se decontează de la Bruxelles, deci le plătim cu toții de la bugetul de stat. Iar ceea ce se decontează este doar partea eligibilă din proiect, care, în esență, păstrăm lucruri simple, este doar partea de construcție propriu zisă. Da, nu se plătesc propriu, nu se decontează exproprieri, nu se decontează descărcare arheologică, nu se decontează claim-urile antreprenorilor, nu se decontează care sunt foarte multe și foarte mari și multe alte lucruri nu se decontează. În esență se decontează doar betoanele, asfaltul, șinele, da, piatra, construcția propriu zisă. Asta se decontează de la Bruxelles. Și apropo, pe POIM a fost bine, aveam finanțare asigurată sau decontată în proporție de 85% pe costurile eligibile. Da, dar pe acest exercițiu, care a început acum, la 1 ianuarie, pe Programul Operațional Transport pe rutier avem 60% din buzunarul nostru, 40% de la Bruxelles decontat, deci foarte puțin”, a spus Ciurea.
Vă invităm să urmăriți, începând cu ora 18.00, interviul acordat de Ionuț Ciurea la podcastul „Dialogurile Puterii”, pe toate canalele online ale Ziarului Puterea.